
Den store rekkeviddetesten vinteren 2020:
Beste bil var 9 prosent unna lovet rekkevidde
Elbiler går kortere enn antatt rekkevidde når temperaturen faller. Se oversikten over hvordan bilene presterte i vår test.
DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har gjennomført verdens største test på rekkevidde og lading av elbiler på vinterføre.
Vi startet i sentrum av Oslo i to varmegrader, uten forvarmet batteri etter en natt i parkeringshus hvor det målte 11 grader.
Deretter falt temperaturen suksessivt på riksvei 4 nordover mot Lygna og Gjøvik, senere på E6 forbi Lillehammer, Dombås og Hjerkinn, til det målte minus seks der «vinnerbilen», en Tesla Model S, stanset på vei sørover igjen mot Ringebufjellet etter 469,8 km.
Deler av turen gikk i sludd, mens de siste bilene gikk fra Hjerkinn på en vei som tidvis var dårlig brøytet.
Les også: Hva betyr egentlig WLTP?

Mange faktorer påvirker elbilers rekkevidde:
Kjøremønster, forhåndsvarming, dekkdimensjon, temperatur, vind, føreforhold og topografi er noen av disse faktorene som understreker det åpenbare: Det finnes ikke én sannhet for rekkevidde.
Klikk her for å komme til vår hovedsak om testen
Slik presterte bilene enkeltvis i testen:
Testbil | WLTP rekkevidde | WLTP for testmodell | Rekkevidde i vår test | Avvik i kilometer | Avvik i prosent |
Biler med pris opp til 325.000 kroner | |||||
Seat Mii Electric | 258 | 258 | 226,6 | -31,4 | -12,17 |
Skoda Citigo-e | 258 | 258 | 220,0 | -38,0 | -14,73 |
VW e-Up! | 258 | 251 | 226,0 | -25,0 | -9,96 |
Renault Zoe | 395 | 380 | 316,3 | -63,7 | -16,76 |
Hyundai Ioniq | 311 | 311 | 279,3 | -31,7 | -10,19 |
VW e-Golf | 231 | 222 | 198,1 | -23,9 | -10,77 |
Nissan Leaf 40 kWt | 270 | 270 | 208,9 | -61,1 | -22,63 |
Hyundai Kona | 449 | 449 | 404,5 | -44,5 | -9,91 |
BMW i3 120Ah | 310 | 310 | 245,8 | -64,2 | -20,71 |
Biler med pris mellom 325.000 og 500.000 kroner | |||||
Kia e-Soul (64 kWt) | 452 | 452 | 352,0 | -100,0 | -22,12 |
Nissan Leaf 62 kWt | 385 | 385 | 298,7 | -86,3 | -22,42 |
Opel Ampera-e | 423 | 423 | 296,9 | -126,1 | -29,81 |
Kia e-Niro | 455 | 455 | 360,3 | -94,7 | -20,81 |
Tesla Model 3 | 560 | 560 | 404,4 | -155,6 | -27,79 |
Audi e-tron 50 | 332 | 299 | 259,0 | -40,0 | -13,38 |
Biler med pris over 500.000 kroner | |||||
Mercedes EQC | 417 | 404 | 307,0 | -97,0 | -24,01 |
Jaguar I-Pace | 470 | 436 | 333,8 | -102,2 | -23,44 |
Audi e-tron 55 | 431 | 385 | 341,0 | -44,0 | -11,42 |
Tesla Model S | 610 | 610 | 469,8 | -160,2 | -26,26 |
Tesla Model X | 507 | 507 | 419,6 | -87,4 | -17,24 |
PS: Bilene er kategorisert etter gjeldende pris for innstegsmodell da vi kjørte testen.
