Chairman of the Board of Management and Board of Management Member for Technical Development and Product Lines at AUDI AG

Tviler på at lang rekkevidde vinner:

Audi-sjefens elbil-spådom vekker kraftig oppsikt

Audis toppsjef Markus Duesmann mener forbrukernes ønske om lengre rekkevidde for elbiler vil snu. Det skaper debatt.

Publisert

Markus Duesmann har i øyeblikket en høy stjerne innad i VW-konsernet, der han i fjor overtok som øverste tekniske sjef og fikk hovedansvaret for programvaredivisjonen for hele VW-gruppen.

Uttalelsene hans blir desto mer lagt merke til.

I et intervju med Cnets Roadshow i anledning lanseringen av den elektriske sportsbilen e-tron GT, innrømmet han blant annet at Audi ikke var ledende på elektrisk rekkevidde, og at Tesla har en fordel på det feltet.

Først: Mer rekkevidde

– Mye av bransjen startet med mye mindre batterier. Tesla startet med store batterier, og vi ser hvor viktig rekkevidden er for kundene våre. Derfor har vi investert i mer rekkevidde, sier Duesmann i intervjuet.

– Men fra nå av vil du bare se biler bygget som elbiler fra grunnen av, slik at det er plass til store batterier.

Men så sier Duesmann han mener at fremtidens elbiler faktisk vil tilby mindre rekkevidde, ikke mer.

– Jeg er ikke sikker på at trenden med stadig større batterier for å få mange hundre kilometer rekkevidde er noe som vil fortsette, sier han i intervjuet.

Så: Vil trenge mindre

– På et senere tidspunkt vil man gå ned i rekkevidde fordi ladeinfrastrukturen blir mer tettmasket, og kundene vil ha blitt vant til å forholde seg til elbilen.

– Audi-eiere vil trenge litt tid på å tilpasse seg det nye elbil-paradigmet , sier Duesmann.

– I dag drar du til bensinstasjonen og henter drivstoff og det er en veldig naturlig måte å skaffe energien som trengs for å kjøre. Med elbiler, derimot, er det ikke så naturlig, du må justere oppførselen din litt, mener Audi-direktøren.

– Og når folk først er vant til det, tror jeg batteristørrelsene vil gå ned igjen. Det er fordi de gjør bilene unødvendig tunge og unødvendig dyre. Og unødvendig store også.

Blir motsagt

Elbilnettstedet InsideEVs finner Duesmanns uttalelser underlige, og mener han glemmer både fremskrittet som gjøres i å lage mer energieffektive batterier, samt alternativene til å bruke mye tid til å lade store batterier.

Mer effektive battericeller vil gjøre det mulig å fortsette å øke rekkevidden uten at batteriene nødvendigvis blir større og tyngre, påpeker nettstedet.

I tillegg arbeides det med at elbilen utnytter energien bedre, slik Lucid Motors hevder de har klart med Lucid Air (batterikapasitet 113 kWt, 830 km oppgitt rekkevidde) – og som for øvrig Tesla også lover i en svært nær fremtid.

Blant annet mener de løsningen til kinesiske Nio, med et nettverk av batteribyttestasjoner, er en fremtidsmulighet for elbilene som vil gjøre at det ikke vil være et handicap med store batterier.