Turkis bil
TUNG NYKOMMER: VW ID.3 er snart klar for norske veier. De første bilene er ventet på forsommeren. Men bilen med den største batteripakken blir registrerte for kun fire personer. Foto: Krister Sørbø
ID.3 med den største batteripakken sliter med vekta:

Toppmodellen kommer kun som fireseter

Volkswagen kommer tungt på elbilfronten. Litt for tungt. Høy vekt gjør at toppmodellen av ID.3 ikke blir levert med sikkerhetsbelte til en femte person.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Helelektriske VW ID.3 dukker opp på norske veier i august. Senere følger modeller med både større og mindre batteri.

Volkswagen ID.3 med den største batteripakken skal klare 550 kilometer. Men bare med maksimalt fire i bilen.

Produktsjef for ID.3 hos VW-importør Møller, Jan Tore Kopperud, påpeker at ikke alle dataene er offisielt bekreftet, men sier følgende til Motor om modellen som får navnet ID.3 Pro S:

– ID.3 med den største batteripakken og en rekkevidde på inntil 550 kilometer lanseres på et senere tidspunkt og vil sannsynligvis kun bli tilgjengelig som fireseter grunnet vektrestriksjoner.

Les også: «Vi brukte det norske eksempelet for alt det var verdt»

Forsinket

Andre troverdige kilder konstaterer at dette er et definitivt faktum for toppmodellen i ID.3-serien.

CleanTechnica skiver at danske ID.3-kunder nylig har fått disse opplysningene i forbindelse med at leveransene på de første ID.3 til Danmark er forskjøvet til august.

Det samme er tilfelle for norske kunder.

Opprinnelig ble det sagt «forsommeren», men august er nå satt som sannsynlig utleveringsmåned for de første eksemplarene.

Danskene har også, i følge CleanTechnica, fått et par øvrige oppdateringer av mer eller mindre betydning.

Blant annet at de første bilene ikke får såkalt Dual Zone klimakontroll, altså funksjonen der man kan justere varme og ventilasjon separat for sjåfør og passasjer. Kopperud kan forsikre at bilene som kommer til Norge har denne funksjonen.

Interiør på bil

Ikke hengerfeste

På mer generelt nivå, vet vi fra tidligere at ID.3 ikke leveres med tilhengerfeste eller mulighet for frakt av gjenstander på taket. Det blir mulig å frakte sykler på en sykkelholder bak, men denne holderen kan ikke bestilles fra fabrikk i kombinasjon med panoramatak.

På de første utgavene av ID.3 som kommer til Norge, må holderen uansett monteres på norsk jord. Eventuelle ski må fraktes gjennom en luke i bakseteryggen.

Lanseringsmodellen ID 3. 1ST, som etter planen skulle komme på forsommeren, har nå fått forskjøvet levering til august. Denne versjonen får en rekkevidde på 420 kilometer, og blir produsert i 30.000 eksemplarer.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Vinterpakke på alle

Modellen kommer ferdig spesifisert i tre ulike utstyrsversjoner og med seks ulike fargekombinasjoner.

En «Plus»-utgave får i tillegg IQ Light (oppgraderte LED-lys), samt to-farget eksteriør og andre interiørdetaljer. En Max-utgave får i tillegg panorama soltak og head-up display.

Alle bilene som kommer til Norge, har også en vinterpakke. Denne inkluderer oppvarmet frontrute, setevarme foran, oppvarmet ratt og en varmepumpe med et aktivt batterivarme- og batterikjølesystem.

Senere kommer det en innstegsmodell med rekkevidde på rundt 330 kilometer, og fra 2021 den omtalte toppversjonen med 82 kWt batteri, inntil 550 kilometer rekkevidde og hurtigladeeffekt på 125 kW.

Men altså kun plass til fire.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!