SKJØNNHET? Kia e-Soul gir mye rekkevidde, men utseendet er det delte meninger om. Foto: Tomm W. Christiansen

Rekkevidde- og ladetest: Kia e-Soul

De indre kvalitetene teller mest

Skjønnheten kommer innenfra på bilen som har beholdt sitt karakteristiske utseende, men som nå er blant de beste på rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.

Motor har i en tidligere test kjørt bilen 478 kilometer – og med noen betryggende prosenter i bakhånd – uten å lade.

e-Soul er altså en bil som leverer det den lover under gunstige forhold og som har normalt redusert rekkevidde i takt med kuldegrader og belastningsgrad. Dette er inntrykket vi har av alle elektrifiserte biler fra Kia og Hyundai.

Utstyrsnivå: 64 kWh batteri, exclusive utstyrsnivå med soltak og SUV-pakke.

Dekkdimensjon testbil: 17 tommer.

Så langt kom vi:

e-Soul har en oppgitt rekkevidde på 452 kilometer. Vi kom 352 kilometer. Ved 30 gjenstående kilometer (8 prosent batteri) kom første varsel om lavt batterinivå. Da kom også et ikon med en skilpadde opp. Ved 6 prosent gjenværende batterikapasitet, forsvant kilometeranslaget. Ved 4 prosent begynte hastigheten å reduseres. Ved 2 prosent måtte vi stoppe bilen da det ikke lenger var forsvarlig å kjøre på trafikkert vei. Trolig ville bilen kommet ytterligere noen kilometer i svært lav hastighet.

Slik ladet den:

Kia e-Soul lader med CCS-kontakt, og skal bruke 40 minutter på å lade til 80 kW, ifølge produsenten. Høyeste effekten e-Soul lader med er oppgitt å være 80 kW. Vi brukte 60 minutter på å lade fra 8 til 80 prosent. Høyeste effekt vi registrerte var 76 kW. Kia e-Niro – og Hyundai Kona – deler tilnærmet lik ladekurve med e-Soul. De bruker alle litt tid på å komme opp i effekt, og lader kun med toppeffekten i et kort intervall før den faller. Etter 45-50 minutter daler effekten såpass at det kan være verdt å koble fra hvis du betaler pr minutt. Som når det gjelder e-Niro, er dette tilnærmet likt sommerstid, men det kan se ut som batteriet lader med toppeffekten noe kortere tid sammenlignet med sommeren.

Øvrig inntrykk av bilen:

e-Soul har et utseende som splitter. For øvrig har den mange samlende kvaliteter. Den er praktisk, oversiktlig og lettbetjent. Litt for humpete over små ujevnheter, men overraskende støysvak på motorvei.

Gå tilbake til hovedsaken om testen her!

Importørens kommentar:

– Det er gledelig å se at begge våre elbiler, e-Niro og e-Soul er blant bilene som går aller lengst i den store rekkeviddetesten. Bilene har meget god energieffektivitet som fører til god rekkevidde selv på vinterstid. Når bilen går i skilpaddemodus skrur den av all «unødvendig» strømbruk som klimaanlegg og motoreffekt begrenses – dette for å spare mest mulig strøm. Når det gjelder ladetid er kurven som forventet ut fra sikkerhetsmarginer satt på batteriet, sier Mette Simonsen Sauge i Kia Norge.