Svart bil i vintermiljø
POPULÆR: Audi e-tron Quattro 55 lader bedre enn de fleste. Foto: Tomm W. Christiansen
Rekkevidde- og ladetest: Audi e-tron Quattro 55

Fullades på en kaffepause

Audis store el-SUV imponerer ved ladestasjonen. Det tok 27 minutter å fylle opp batteriet fra 8 til 80 prosent.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.

Audi e-tron 55 ble lansert på det norske markedet i første kvartal i fjor. Modellen har fort blitt svært populær, og i januar i år toppet den registreringsstatistikken.

Senere i fjor kom den også i en billigere versjon med kortere rekkevidde (e-tron 50).

Utstyrsnivå: Advance Business.

Så langt kom vi:

e-tron har en offisiell rekkevidde på inntil 431 kilometer. Vår testmodell har en rekkevidde på inntil 385 kilometer. Vi kom 341 kilometer. Ved 50 gjenstående kilometer kom det opp et gult varsel i displayet med beskjed om å lade batteriet. Ved 16 gjenstående kilometer kom det opp et nytt varsel: Advarsel! Begrenset kjøreytelse.

Etter 0 gjenstående kilometer ble det første varselet gjentatt. Bilen gikk over i såkalt «skilpaddemodus» etter 16 kilometer. Da ble effekten i motor og klimaanlegg redusert. Ganske umiddelbart etter varselet ved 0 gjenstående kilometer, sluknet motoren og styringen ble tung. Etter rundt et halvt minutt var det mulig å starte bilen igjen og få ytterligere et par hundre meter aksjonsradius.

Slik ladet den:

Audi e-tron Quattro 55 var en forhåndsfavoritt i ladetesten. Den lader med 150 kW på CCS-lader, som er blant markedets høyeste effekter i skrivende stund. Produsenten oppgir at det tar 30 minutter å lade til 80 prosent. Vi brukte 27 minutter på å lade fra 8 – 80 prosent. Sammenlignet med lillebroren e-tron Quatto 50, lader 55 mer effektivt og holder effekten jevnt over lengre. Hvis du sammenligner de to er det store spørsmålet, hva får du får 150.000 kr mer? Det korte svaret er, du får tid. For å sammenligne, Quattro 55 lader 30 mil på litt kortere tid enn Quattro 50 lader 23 mil.

Øvrig inntrykk av bilen:

Svært komfortabel på langtur, med luftfjæring, lavt støynivå og et stilrent interiør. Ok bagasjekapasitet. I bytrafikk reagerer vi på merkbar lyd fra motoren, best sammenliknbart med en trikk. 

Gå tilbake til hovedsaken om testen her!

Importørens kommentar:

– Vi er fornøyde med resultatet for både Audi e-tron 50 og 55. Det er viktig for kundene at de kan stole på rekkevidden bilen oppgir, spesielt om man skal på langtur. Følgelig er det avgjørende at reell rekkevidde ligger tett opptil oppgitt rekkevidde, noe begge bilene gjør i denne testen – selv under krevende kjøreforhold, sier Morten Moum i Audi Norge.

– Når det kommer til ladeegenskapene er vi også fornøyde med resultatene begge bilene oppnår i denne testen. Begge bilene er per nå blant de ledende i markedet når det kommer til ladekapasitet, og testen viser at begge bilene leverer på det de skal. De oppnår høy ladeeffekt fort og holder den lenge, hvilket gir en kort ladetid. Det er viktig at man ser på totalbildet og sammenhengen mellom ladeeffekten og rekkevidden. Denne sammenhengen omtaler vi som forflytningshastigheten, og den gir et mer presist bilde av den reelle tiden man bruker på lange turer hvor det kreves lading. Her er både Audi e-tron 55 og 50 markedsledende i dag.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!