Rød bil
ØKER PRISENE: Tesla øker prisene for nye bestillinger med opptil nesten 12 prosent. Spesielt for den kommende Model Y avhenger mye av om du gjør endringer på reservasjonen du eventuelt har lagt inn, eller ikke. Foto: Tesla
Pass deg for denne fellen når Tesla øker prisene:

Slik kan hengerfeste på Model Y koste deg 70.000 kroner

Med det kraftige fallet i norsk krone mot andre valutaer de siste månedene, kommer det ikke som noen overraskelse at Tesla nå setter opp prisene. Men det kan likevel medføre uventede – og ubehagelige – overraskelser.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Tesla setter prisene opp med opptil 12 prosent – med potensielle bivirkninger.

Som Motor har vært inne på tidligere: Etter at kronekursen svekket seg voldsomt mot euro og dollar, det uunngåelig komme prisøkninger.

Nå er det et faktum: Tesla har satt opp prisene på alle sine modeller – som Mitsubishi, BMW og Hyundai har gjort før dem.

Det betyr et kraftig hopp for rimeligste Model 3, men det kan bety en styggere overraskelse for den som har bestilt en Model Y.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Model 3: Pluss 46.000 kroner

Prisen på Tesla Model 3 Standard Range Plus er den som får den kraftigste økningen. Denne bakhjulsdrevne Model 3-versjonen er innstegsmodellen til Tesla, som til under 400.000 kroner har gjort livet vanskeligere for modeller til knapt nok lavere pris og heller ikke mer rekkevidde, som de mest påkostede Kia e-Soul eller Nissan Leaf Tekna 62 kWt.

Men nå settes prisen, som er oppdatert på Tesla Norges hjemmesider, opp med 46.000 kroner – fra 384.900 til 430.900 kroner.

De firehjulsdrevne Long Range og Performance får henholdsvis prislappene 484.900 og 539.900 kroner.

Model S starter nå på 809.900 før dokumentavgift, Model X har prislapp fra 899.900 kroner.

Tips fra NAF
God elbil-økonomi
Kjøpe brukt elbil

Markedet for brukte elbiler vokser raskt. Les våre tips for et trygt bruktbilkjøp.

Andre gang i år

Tesla gjør aldri noe stort nummer ut av at de endrer sine priser, men følger man med på konfiguratoren på hjemmesiden deres, ser man det raskt når det skjer.

Tidlig i februar meldte vi at den annonserte prisen på den kommende Tesla-SUV-en, Model Y, fikk en plutselig prisøkning på 5,5 prosent, et år før den kommer til Norge.

Det var for så vidt logisk nok, da amerikanske dollar, valutaen Tesla-bilene må betales i når de ankommer landet, var blitt betydelig dyrere – uten at importøren ville bekrefte at det var årsaken.

Uten endringer gjelder gammel pris

Via en e-post til Motor, beroliget informasjonssjef Even Roland Sandvold de norske kundene som allerede hadde reservert bilen:

– Kunder som reserverte Model Y før prisøkningen og ikke gjør noen endringer i bestillingen sin, vil beholde prisen de fikk forespeilet da de reserverte. Hvis de gjør endringer i bestillingen sin (utstyr, lakk, felger, osv.), flyttes bestillingen over på ny prisliste.

Der ligger fellen for ganske mange, vil vi tro. For, som vi skrev så sent som i midten av mars, Model Y var ikke godkjent for å trekke henger og tilhengerkrok var ikke tilgjengelig som tilvalg.

Nå, derimot, er det mulig å krysse av for hengerfeste på Tesla-konfiguratoren og økningen i pris er da 8800 kroner – ingenting sjokkerende ved det. Maksimal tillatt hengervekt er for øvrig 1600 kilo, slett ikke verst for en mellomstor elektrisk SUV.

Prishopp

Men da skal du passe deg for fellen:

For en kunde som la inn en reservasjon i januar, med en stipulert pris på 474.000 kroner, er det ikke nok å legge til 8800 kroner for hengerfestet - prisøkningen slår dessuten inn, siden bestillingen er endret.

Ikke nok med det: I tillegg til prisøkningen i februar slår nå den siste økningen inn – totalt 12,8 prosent.

Med andre ord kommer kundens bil på ny pris 534.900 kroner, pluss 8800 kroner for hengerfestet – totalt 543.700 kroner eller 69.700 kroner mer enn den opprinnelige prislappen (uten hengerfeste) på 474.000.

Det blir et dyrt hengerfeste.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!