VIL PÅVIRKES: – Vi er ikke i posisjon til å mene noe utad om utviklingen av prisene våre fremover, annet enn å si at all import til Norge påvirkes av valutakursen, sier Anita Svanes i Volkswagen-importør Harald A. Møller. Foto: Tomm W. Christiansen

Kronekursen i kjelleren:

Frykt for voldsom prisøkning på nye biler

Valutakollapsen får store konsekvenser for bilprisene. Men ennå er det usikkert når – og hvor kraftig – prisene bykser oppover.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ekstremt lav kronekurs må nødvendigvis gi mye dyrere biler.

Siden årsskiftet er euroen blitt over 20 prosent dyrere i norske kroner, japanske yen 23 prosent dyrere, mens dollaren koster 25 prosent mer.

Dette vil slå kraftig inn på nybilprisene.

Foreløpig er det ikke blitt annonsert noen kraftige prisøkninger på biler her i landet, men etter alle solemerker er det bare et spørsmål om tid før det skjer. Forsiktige prisbevegelser er allerede i gang.

Outlander-hopp

Torsdag var Mitsubishi først ute med å varsle prisendring.

– Vi setter opp prisene fra 1. april, sier Mitsubishi-sjef Rune Gjerstad til bransjenettstedet bilnytt.no.

– Økningen er 15.000 kroner for Outlander PHEV og var bestemt før korona-pandemien oppstod, sier Gjerstad.

Grunnen til prisøkningen er at euroen har styrket seg mot den norske kronen over tid. Også lagerbilene blir dyrere. Likevel utgjør en økning på 15.000 kroner snaue fire prosent for en innstegsmodell, cirka tre for en godt utstyrt kundebil.

Hvis hele kursendringen de siste tre månedene skulle bli fakturert kunden, ville vi kunne se en Outlander PHEV Instyle + eller en Toyota RAV4 – biler med en salgspris på rundt 500.000 kroner – bli over 100.000 kroner dyrere.

Så dramatisk behøver det ikke bli i overskuelig fremtid – selv om mange bilimportører ikke har sikret seg mot valutasvingninger, og kundekontraktene ikke tar høyde for et kraftig fall i kronen mot valutaen fabrikken fakturerer i.

På spørsmål om hvordan Volkswagen-importøren ser for seg prisutviklingen fremover, svarer Anita Svanes, kommunikasjonssjef for merket hos importøren Harald A. Møller:

– Vi er ikke i posisjon til å mene noe utad om utviklingen av prisene våre fremover, annet enn å si at all import til Norge påvirkes av valutakursen. Men i et kort perspektiv har vi godt med lagerbiler tilgjengelig for rask levering og forutsigbarhet rundt pris.

Hos Toyota er kommunikasjonssjef Espen Olsen mer konkret:

– Den siste utviklingen av kronekursen er dramatisk, og dersom det vedvarer vil dette medføre at fabrikken må øke prisene, sier Olsen til Motor.

Nissan har fortsatt en god del biler på lager i Norge, men også der er det selvsagt tanker om at situasjonen kan vare i lengre tid. Til Motor sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen:

– Situasjonen med den brå valutaendringen er sylfersk og har nettopp endret seg drastisk. Det er er for tidlig å begynne å snakke om noen prisøkning ennå. Men om dette strekker seg ut i tid, så er det klart at en prisøkning trolig er uunngåelig.

Også Ford Motor Norge ser an utviklingen:

– Vår prioritet er nå helse og sikkerhet for våre ansatte, forhandlere, leverandører, kunder og andre samarbeidspartnere. Vi har pr. nå ikke tatt noen beslutninger om eventuelle prisendringer, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.

– Dette er en uvirkelig situasjon på alle måter, men valutakursene kan endre seg igjen i positiv retning, og vi har foreløpig mange biler på lager.

IMPORTØRER FORAN VALUTA-KRISE: Toyota er blant dem som merker valutasvingningene kraftig. – Den siste utviklingen av kronekursen er dramatisk og dersom det vedvarer vil dette medføre at fabrikken må øke prisene, sier Espen Olsen, kommunikasjonsdirektør i Toyota Norge, til Motor.

Tesla i skvis

Den amerikanske elbilprodusenten Tesla er selvsagt ekstra sårbar om dagen.

To faktorer sørger for det:

Dollaren er valutaen som styrker seg mest for tiden, og det er ikke avgifter som legges til importprisen, slik at mer av økningen i dollarkursen merkes på importørens inntekter. Dessuten har Tesla allerede en god stund ligget bakpå når det gjelder prisutvikling i forhold til valutakursen, og nå er situasjonen ytterligere kraftig forverret.

Etter hva Motor erfarer vil Tesla på et tidspunkt bli nødt til å sette prisene sine merkbart opp.

Senior Communications Manager hos Tesla-importøren, Even Sandvold Roland, vil imidlertid ikke bekrefte dette, og uttaler følgende til Motor:

– Fra tid til annen gjennomfører vi prisendringer, i likhet med andre bilprodusenter, og det er ikke noe vi har for vane å varsle på forhånd eller fortløpende kommentere. Det er viktig å understreke at vi innfrir den prisen vi har lovet kunden på bestillingstidspunktet, i tråd med vilkårene våre. En eventuell prisøkning vil derfor ikke gå utover de som allerede har bestilt, sier Even Sandvold Roland til Motor.

– Lurt å kjøpe bil nå

Bernt G. Jessen er en av dem i norsk bilbransje som har mest erfaring med problemstillinger av denne typen. Han har vært administrerende direktør både hos Mitsubishi-importøren og i Opel Norge og er i dag styreleder i Autoringen AS og partner i Kaluna.

Han har vært gjennom kriser før – ikke minst markedskollapsen etter 1987, og er trent i å se muligheter fremfor problemer.

På den positive siden ser han at importørene har en viss buffer, i og med at de sitter på større lagre enn normalt. Bilsalget har ikke vært så høyt som de forutså ved inngangen av året.

Likevel:

– Det er grenser for hvor lenge man kan sitte stille i båten, sier Jessen til Motor.

– En leder må spørre seg: Hvor lenge kan jeg vente? Og øker importprisen, hvor mye kan jeg absorbere selv ved å redusere marginer? Og gitt konkurransesituasjonen, hvor mye tåler jeg å øke prisen? Samtidig: Så lenge fabrikkene står som følge av korona-krisen, blir ikke biler fakturert til de prisene gjeldende valutakurs skulle tilsi.

– Det gjelder å håpe og tro at ikke krisen varer altfor lenge, sier Jessen.

– Men med tanke på sannsynlige kommende prisøkninger, om man har planer om bilkjøp, kan det være lurt å kjøpe nå.

BRANSJEVETERAN: Bernt G. Jessen har opplevd mange utfordrende situasjonen i en lang karriere i bilbransjen. Nå utfordres industrien på nytt. – Det er grenser for hvor lenge man kan sitte stille i båten, sier Jessen til Motor.