Tesla-logo med regndråper
PÅ TOPP: Tesla er både på salgstoppen og klagetoppen. Årets mest solgte bilmerke er klaget inn til Forbrukerrådet tre ganger i uka hittil i 2019. Samtidig er Tesla-eierne de mest fornøyde bileierne. Foto: Tomm W. Christiansen
Klagene strømmer inn mot Tesla:

Forbrukerrådet får tre nye Tesla-klager hver uke

113 ganger så langt i år har en misfornøyd Tesla-kunde skrevet og klaget til Forbrukerrådet om problemer med bilen sin. Samtidig viser en fersk undersøkelse at Tesla-eierne er de mest fornøyde elbilistene.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Forbrukerrådet melder om klagerekord på Teslas biler.

113 klager innebærer at det hver eneste uke så langt i 2019 har kommet inn tre nye Tesla-klager, hvor Forbrukerrådet må forsøke å mekle mellom kunden og Tesla Norge.

– Teslas utfordringer skyldes for en stor del barnesykdommer. Dessuten opplever en del kunder at det er vanskelig å få tak i Tesla når de får problemer med bilen sin. Det er med på å drive opp klageviljen, sier jurist og seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Tips fra NAF
God elbil-økonomi
Kjøpe brukt elbil

Markedet for brukte elbiler vokser raskt. Les våre tips for et trygt bruktbilkjøp.

30 flere enn i hele fjor

De siste ukene har Motor fortalt om to misfornøyde Tesla-eiere – den ene annonserer Teslaen sin med opplysninger om alt som er galt, den andre forteller at bildøren plutselig åpner seg i høy fart på motorveien.

Disse Tesla-eierne er langt fra de eneste som er misfornøyde.

Så langt i år har Forbrukerrådet fått ca. 30 flere klager på Tesla enn de fikk i hele fjor, som også var et år med høye klagetall.

Åtte ganger flere Tesla-klager

Antallet klager på Tesla er oppsiktsvekkende høyt sammenlignet med alle andre bilmerker.

En grundig sammenligning nettstedet Elbil 24 har gjort, viser at Forbrukerrådet får 2,03 klager per tusen Teslaer.

Det er nesten dobbelt så mye som neste bilmerke, Land Rover.

Klagetallene til Tesla er åtte ganger høyere enn for Suzuki, Toyota, Mazda og Skoda, som har færrest klager av de 26 største bilmerkene.

Skoda og Mazda får 0,24 klager per tusen biler, mens Suzuki og Toyota får 0,26.

Les også: Motor kjørte ni elbiler for å sjekke lading og rekkevidde 

Nye biler

Ikke bare er det mange Tesla-klager.

Det spesielle med Tesla er også at bilene er nesten nye.

I gjennomsnitt er Teslaene som er på veiene bare to år gamle. For de andre bilmerkene er gjennomsnittsalderen betydelig høyere.

– Bilprodusenter med eldre biler skal normalt ha flere klager enn en bilprodusent med en gjennomsnittsalder på bare to år, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Les også: Ny leveringsklar elbil med lang rekkevidde

Vil ikke advare mot Tesla

– Er det grunn til å advare mot å kjøpe Tesla dersom man ønsker et problemfritt bilhold?

– Nei, jeg vil ikke gå så langt. Men Tesla og elbiler generelt har en teknologi som er mindre utprøvd. Det er alltid en større risiko for barnesykdommer når man er i front i utviklingen. Kundene kan oppleve svakheter som ikke viser seg med andre bilmodeller, og som er ukjent for kunder med fossilbiler. Det må elbilkundene være oppmerksomme på, sier Iversen.

Forbrukerrådet mener Tesla må ta kundene på alvor.

– Vi forventer at Tesla fokuserer på kundeservice og tar kundene på alvor også i ettermarkedet.

– Forventer premium kvalitet

Forbrukerrådet mener at når Tesla fremstår som premiumprodusent øker forventningene til kundene.

– Når man kjøper bil til mange hundre tusen kroner er det ikke rart man har til dels høye forventninger. Både små og store feil fører raskt til frustrasjon. Tesla selger biler i premiumsegmentet. Da forventer kundene premium kvalitet, sier Iversen.

Les også: Ingen vil ha Teslaen med alle feilene

– Leit

Tesla Norge synes det er «leit» at det er en økning i antallet klager til Forbrukerrådet.

– Vi har erkjent og beklaget forsinkelser og andre problemer som oppstod i forbindelse med den mest hektiske leveringsperioden i mars. Det overrasker oss ikke om dette dessverre også førte med seg en økning i klager, sier Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland.

Han viser til at Tesla første halvår i år leverte fire ganger flere biler enn samme periode i fjor.

– Vi har så langt i år levert over 50 prosent flere biler enn vi gjorde i hele fjor.

Les også: Kjøpte elbilen nesten ingen nordmenn lenger kjøper

– Ønsker fornøyde kunder

Tesla sier de ser at flere av klagene dreier seg om det Tesla omtaler som «unike» forhold, som kan ha falt utenfor deres etablerte prosesser.

– Vi jobber med våre interne rutiner for å sikre at færrest mulig kunder opplever behov for å involvere tredjepart, sier Sandvold Roland.

Han viser også til at Tesla den siste tiden har strammet inn det han omtaler som en «generøs» praksis.

– Praksisen nå samsvarer bedre med bilbransjen for øvrig, sier Even Sandvold Roland, som samtidig understreker at Tesla ønsker tilfredse kunder.

– Vi ønsker selvfølgelig at hver eneste eier skal bli fornøyd med bilen sin. Det siste året har vi også gjort store fremskritt på servicekapasiteten. Vi jobber blant annet med å etablere en rekke nye servicesentre, sier Sandvold Roland.

Les også: Sjekk Motors elbiltester

Tesla-eierne mest fornøyd

Selv om mange klager på Tesla, er mange Tesla-eiere også svært fornøyd med bilen sin.

En helt fersk undersøkelse fra Norsk Elbilforening viser at de som eier Teslas tre modeller – S, X og Model 3 – er de mest fornøyde elbilkundene, sammen med de som eier Kia e-Niro.

Over 16 000 medlemmer av elbilforeningen svarte i undersøkelsen hvor alle tre Tesla-modellene fikk toppscore fra kundene sine.

68 prosent av elbileierne totalt sier de er svært fornøyd med elbilen sin, mens 24 prosent sier de er fornøyd.

Bare to prosent er veldig misfornøyd med bilen de har kjøpt.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!