Skjermdump av annonse
RENE ORD: Annonser som denne er sjelden kost! Tesla-eieren Anders Lagerqvist legger ikke skjul på at han har fått nok av bilen han nå vil selge. Foto: Skjermdump fra Finn.no
Selger Tesla etter to år som misfornøyd kunde:

Denne bilannonsen har du aldri sett maken til!

I knappe to år har Anders Lagerqvist eid en Tesla Model S som han har hatt store problemer med. Nå selger han den, med en lang historie om alt som har vært galt med den.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: En bileier i Asker selger sin Tesla med en annonse på Finn.no som neppe har sin like…

– Før jeg publiserte annonsen på Finn sendte jeg teksten til Tesla og spurte om det var noe jeg hadde glemt, sier Anders Lagerqvist fra Asker til Motor.

Han fikk sin nye Tesla Model S i november 2017 og betalte 780.000 kroner, ifølge ham selv.

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

Halvannet år senere, etter mange problemer med bilen, tilbød Tesla å ta bilen tilbake for 440.000 kroner, ifølge bileieren.

Det gir et verditap på 340.000 kroner.

– Men etter at jeg la ut annonsen og pressen har begynt å ta kontakt, har de hevet tilbudet til 544.000 kroner.

Les også: Sjekk bilmodellen som er suveren i ladekøen

«Belemret med feil»

I den lange annonseteksten forklarer Lagerqvist dels med mye ironi om alt som har gått galt i den tiden han har eid Teslaen.

«Jeg har hatt ønske om å bli kvitt mandagsbilen lenge. Men siden den har vært belemret med feil, har jeg ikke kunnet selge den før. Tesla mener nå at den er så bra den kan være. Kanskje jeg kan lykkes med å bli kvitt den nå», skriver han innledningsvis i annonsen.

Han hevder i annonsen at han har hatt mange og regelmessige turer til Tesla-verkstedet sitt for å få utbedret små og store feil. Flere ganger uten at noe skal ha blitt gjort på verkstedet.

Les hele annonsen her

Mann foran fabrikkSELGER: Anders Lagerqvist, her foran Tesla-fabrikken i Fremont, California.

Bakdører åpner seg

Blant de store feilene han trekker frem var at bakdørene åpnet seg i fart.

«Det er jo praktisk å ha automatiske dører. Men det er likevel ikke å anbefale å ha bakdører som åpner seg i fart. Spesielt minstejenta syntes det var litt i overkant skummelt å se asfalten suse forbi noen centimeter under seg», skriver  han.

Nå har han altså lagt bilen ut for salg, og selger til høystbydende over Teslas siste tilbud på 543.000 kroner.

Men han garanterer ikke at bilen vil være feilfri for ny eier.

«Det er helt umulig å spå om hva som går i stykker neste gang. Jeg holder en knapp på dørhåndtak siden de allerede har gått i stykker fire-fem ganger. Men det er mange andre muligheter å vedde på også», skriver han – og fortsetter:

«Det eneste som er helt sikkert er at denne bilen vil gi ny eier en god anledning til å bli så godt kjent med de som jobber hos Tesla at du blir på fornavn med mange av dem. Det er ikke usannsynlig at du havner på julekortlisten deres også.»

Selv har han for lengst lært seg fornavnene på mange ansatte på kundesenteret.

– Har du fått kjøpsbud på bilen?

– Jeg har fått mange henvendelser fra folk som ønsker meg lykke til og som oppfordrer meg til å stå på. Men nei, ingen har ønsket å kjøpe den foreløpig.

Les også: Ny Porsche gjør 0 til 100 på to øyeblikk

– Har foreslått løsninger

Teslas kommunikasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland, skriver i en epost til Motor at Lagerqvists sak er vurdert av et team med både teknisk og juridisk kompetanse.

– Basert på denne vurderingen og vårt ønske om å gjøre kunden fornøyd, har vi gitt kunden flere forslag til løsninger. Dersom kunden ikke er fornøyd med disse tilbudene, står han fritt til å få saken sin prøvet i klageinstansene som er tilgjengelig for norske forbrukere, skriver Roland.

Les også: Nå er VWs nye elbil allerede utsolgt

– Ikke premiumfølelse

Anders Lagerqvist har klaget Tesla inn for Forbrukerrådet, og står nå i kø og venter på å få saksbehandlet saken sin.

– Jeg vil bli kvitt bilen, enten gjennom et salg til en ny kunde, at Tesla tar tilbake bilen min, eller at de må heve kjøpet gjennom klagesaken til Forbrukerrådet, sier

Lagerqvist til Motor.

– Hvorfor forteller du egentlig om hele krangelen i en bilannonse?

– Jeg vil få frem det hysteriske verditapet. Dessuten vil jeg gjerne si at dersom Tesla hadde tatt tak og reparert, ville jeg vært fornøyd.

Han liker Teslas biler, og understreker at han er misfornøyd med ettermarkedet til Tesla.

– Jeg aksepterer at ting kan skje med biler. Men andre bilprodusenter fikser feil. Tesla selger premiumbiler. Men man får ikke premiumfølelse av å være kunde hos dem.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Kjenner seg ikke igjen

Teslas kommunikasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland, understreker at Tesla ikke kjenner seg igjen i kundens fremstilling av konflikten.

– Utover det ønsker vi ikke å kommentere saken, da vi av prinsipp ikke kommenterer kundesaker i media, skriver Sandvold Roland i en epost til Motor

– Hva gjør det med Teslas omdømme når kunder på denne måten forteller om en langvarig og dyp konflikt mellom kunde og selger?

– Vi har tatt en rekke grep den siste tiden for å bedre håndtere uvanlige klagesaker som har falt utenfor etablerte prosesser. Men vi tror at folk ser at enkeltsaker ikke representerer de snart 45.000 Teslaene som ruller på norske veier. En rekke uavhengige undersøkelser bekrefter at de fleste Tesla-kundene er fornøyde, avsluttet Even Sandvold Roland.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!