Bil i bykryss
SPENSTIG: Peugeot følger opp sin spennende designretning med modellen 2008. Den kommer til Norge i en rekke ulike versjoner, men mest spennende blir den definitivt som helelektrisk. Foto: Peugeot
Ny helelektrisk kompakt-SUV fra Peugeot:

Franske følelser skal pirre norsk fornuft

Peugeot ruller diskret inn i køen i hestekraft- og rekkevidderacet med sin nye kompakt-SUV. Men er desto mer ledende på det emosjonelle.

Del denne artikkelen

Med de karakteristiske designtrekkene fra den splitter nye småbilen 208 og den større og litt mer etablerte 508, blir nye 2008 en bil du må forholde deg til også følelsesmessig.

Spesielt fronten med de lysende hoggtennene – løven er som kjent symbolet til Peugeot – vil få oppmerksomhet i trafikken.

Men først og fremst er dette en helelektrisk bil med dimensjoner og spesifikasjoner som kan passe for eksempel en liten familie eller et eldre par med ønske om å sitte litt høyere.

Nye 2008 blir 14 centimeter lengre enn dagens modell.

Ikke mange millimeterne unna den foreløpig største modellen i klassen av kompakte helelektriske SUV-er: Kia e-Niro.

Les også: Her er de beste elbilene akkurat nå

Bil bakfra på vei

Bil på fjellvei

Lyktdetalj på bil

Interiør i bilTYPISK: Instrumentpanelet, kalt i-cockpit, kjennetegnes av et lite ratt og selve instrumenthuset over rattkransen. Motor liker både form og funksjon veldig godt.

Leveringsevne avgjørende

2008 har 17 liter mindre bagasjevolum enn e-Niro (434 mot 451), men mer interessant – 14 mil kortere rekkevidde i teorien:

31 mil mot e-Niros 45. 2008 har et batteri på 50 kWt, e-Niro 64 kWt. Styrkemessig skiller det også nesten 70 hestekrefter i e-Niros favør, 204 mot 136.

Det er mer på papiret enn i praksis, men uansett:

Peugeot har ingen ambisjon om å flytte grenser verken med antall hestekrefter eller kilometer rekkevidde.

Les også: Peugeot 3008 i test – årets bil i Europa

Uklar levering

Mer avgjørende er nok pris – og definitivt leveringsevne.

Prisen på 2008 er foreløpig ikke klar, men en meget godt utstyrt e-Niro med bedre rekkevidde og 70 hester mer, koster 377.000 kroner.

Peugeots leveringsevne til det norske markedet er det vanskelig å si noe om foreløpig. Det er tilsvarende enkelt å fastslå at konkurrent Kia sliter med dette.

Les også: Ferske tester renvasker nye dieselmodeller

Spesielle instrumenter

– Vi gleder oss til å tilby en elektrisk kompakt-SUV i det norske markedet og er sikre på at dette er en modell som passer norske forbrukere godt, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

2008 blir den største modellen på PSA-konsernets nye plattform CMP (Common Modular Platform). Innvendig finner vi igjen Peugeots karakteristiske i-cockpit, som vi i Motor liker svært godt.

Instrumenteringen, som i 2008 er en 3D-prosjektor, ligger over et lite og kompakt ratt – ikke inne i rattkransen, som på biler flest.

I tillegg har den en stor berøringsskjerm i midtkonsollen.

Les også: Fransk bestselger fornyes under gammelt skall

Også bensin og diesel

Utvendig skiller den elektriske versjonen av 2008 seg ut med en tofarget løve i grillen, e-logo på «c-stolpen», karosserifarget grill, Alcantara interiør og særegen instrumentering.

De øvrige 2008 kommer med tre ulike bensinmotorer (100, 130 og 155 hester) og to ulike dieselmotorer (100 og 130 hester).

Den største dieselen og de to største bensinmotoren kan leveres med 8-trinns automatgir. Bilene kommer i fire utstyrsversjoner vi kjenner godt fra Peugeot-universet: Active, Allure GT-Line og GT.

Peugeot opplyser at disse vil skille seg sterkt fra hverandre, både i fargevalg, materialer og utstyr.

De første 2008 kommer til Norge i januar 2020.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?