Mann ved måleapparat på bakenden på bil
REN DIESEL: En moderne dieselbil fra Mercedes har lave NOx-utslipp, viser ferske tester. C-modellene 300 d og 220 d er nylig testet av både fagbladet «Auto motor und sport» og forbrukerorganisasjonen ADAC, med svært gode resultater. Foto: Daimler
Rekordlave NOx-utslipp:

Nye dieselmotorer «renvaskes» i ferske tester

Siste generasjon dieselmotorer fra Mercedes har rekordlave NOx-utslipp. Det anerkjente magasinet «Auto motor und sport» kårer C 300 diesel stasjonsvogn til «Mr. Clean».

Del denne artikkelen

De langt på vei demoniserte dieselmotorene har fått teknologi som reduserer NOx-utslippene til et minimum.

Mercedes har vært ledende i dette arbeidet, etter at de tidlig i dette tiåret bestemte seg for å utvikle en ny generasjon lavutslipps dieselmotorer.

Det tyske fagbladet «Auto motor und sport» (AMS) har gjort utslippsmålinger på 12 nye biler, og konkluderer altså med at Mercedes C 300 diesel er renest i klassen med et utslipp på 13 milligram NOx.

«Nesten ikke NOx» fastslår magasinet – og kårer altså motoren til «Mr. Clean».

Les også: Har Bosch revolusjonert dieselteknologien?

Bil på veiTESTER: Slik ser bilene ut som Mercedes har brukt i utslippstester de siste årene.

«Utenkelig»

Videre skriver AMS at «disse tallene var utenkelige til inntil ganske nylig, og at utslippsproblematikken i mange byer kan løses hvis tilstrekkelig mange nye biler med denne teknologien kommer på veiene.»

Det siste er naturligvis søt musikk i ørene til en dieselprodusent som både vil lytte til markedet og til klimaekspertene – og samtidig tjene penger.

Men det overordnede poenget er uansett at en moderne dieselmotor har egenskaper som gir den en helt annen posisjon i utslippsdebatten.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?

Mer relevante

Alle versjonene i den nye dieselgenerasjonen til Mercedes tilfredsstiller nå den såkalte Euro 6d-TEMP-standarden, mens flere allerede også tilfredsstiller den strengere Euro 6d-standarden (80 mg/km.), som blir obligatorisk fra 1. januar 2020.

Dette er kompliserte tall og utregninger, men essensen er at målingene blir stadig mer relevante og utslippskravene stadig strengere.

Laboratorietallene blir supplert med tall fra Real Driving Emissions (RDE)-tester.

Selv ved maksimal belastning under normal bruk, som kjøring med tung last eller ved ekstreme temperaturer, skal ikke grensen på 80 mg/km overskrides.

Uavhengige målinger viser at RDE-tallene ofte ligger betydelig under denne grensen.

Les også: Ut på tur? Her er den beste veimaten!

Gradvis renere

Målingene fra magasinet AMS underbygges også av ADAC, den tyske søsterorganisasjonen til NAF, som gjorde omfattende målinger i februar i år.

Der er konklusjonen at NOx-utslippene under realistisk kjøring ligger langt under verdiene man får på testbenkene.

Og i testen fra ADAC var det igjen en Mercedes som kom ut med spesielt gode tall. Modellen C 220 d fikk et «NOx-tall som knapt var målbart mellom null og én mg/km.»

Den norske importøren Bertel O. Steen er selvsagt fornøyd med resultatene i en debatt som innimellom kan virke mer drevet av følelser enn fakta.

– Dieselmotoren har blitt gradvis renere gjennom mange år, men den store revolusjonen skjedde med introduksjon av OM654 i E-Klasse tilbake i 2016. Siden har utviklingen akselerert og vi tilbyr allerede i dag en rekke modeller som tilfredsstiller Euro 6d, fra kompakte A-Klasse til større SUV-er som GLS», sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge, til Motor.

Tips fra NAF
Oj! Fylte du feil drivstoff på tanken?