Bil med skyline av by bak
KLAR FOR FANSEN: Den harde kjernen av Mini-entusiaster får snart et elektrisk alternativ, når de første Cooper SE-modellene triller ut fra fabrikken.
Kommer i produksjon i høst:

Mini-rekkevidde på Mini-bil med mini-pris

Nå fjerner Mini-produsentene tommelen fra prislappen på sin første elbil: 60 år etter at den første Cooper rullet ut fra fabrikken kommer den elektriske utgaven med en startpris på 259.900 kroner.

Del denne artikkelen

Mini Cooper SE får et 32,6 kWh batteri og opererer med en beskjeden WLTP-rekkevidde på mellom 235 og 270 km.

Ved CCS-lading på en 50 kW-stolpe skal det ta 35 minutter å lade batteriet til 80 prosent.

Bilen kommer med 3-dørs-løsning og har vitale mål som er nesten identiske med bensinutgaven, bortsett fra at batteriets plassering og kravene til bakkeklaring gjør den elektriske utgaven 18 mm høyere.

Mini viser fram bilen for første gang under bilutstillingen i Frankfurt i september, og starter serieproduksjonen like etter.

Men det er prisen som har vært spenningsmomentet.

Les også: Sjekk elbilen som går fire mil med 0 prosent på batteriet

Bil i bygate

Førermiljøet i bil

Detalj på bakenden av bil

Toppris for soltak

Mens Mini får bank av koreanske budsjett-elbiler i størrelse og på rekkevidde (Hyundai Kona og Kia e-Soul nærmer seg det dobbelte Mini), vinner Mini’en på pris. Rimeligste e-Soul starter på 271.000 (og toppmodellen koster fra 357.000), har Kona en innstegspris på 315.000 kroner.

Renault Zoe som kanskje er den nærmeste å sammenlikne med, koster 245.000 kroner for innstegsmodellen.

Mini Cooper SE «Essential» starter på 259.900 kroner, mens prisen bykser opp 20.000 kroner for «Experience» og ytterligere 20.000 for «Maximise».

For mellommodellen er det bedre navigasjon, utvidet førerstøtte, trådløs mobil-lading og bedre høyttalere som løfter prisen. Toppmodellen får dessuten sportsratt, skinninteriør og soltak.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Annerledesbil

– For våre nordiske markeder tilbyr vi MINI Cooper SE med tre ulike utstyrsnivåer, hvor selv innstegsmodellen har et høyt nivå av standardutstyr, sier Anders Brocknäs, som er ansvarlig for MINI i de nordiske landene.

– MINI ble født som en annerledesbil i en tid med stor etterspørsel etter små og effektive biler på grunn av den globale drivstoffrasjoneringen. Nå er bilverden igjen i endring, og vår nye Mini Cooper SE er ikke en typisk elbil, det er en genuin MINI, sier Brocknäs i en pressemelding.

PS: Norske forhandlere åpnet for forhåndsreservasjoner i april og vil ta imot endelige ordre til høsten.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!