EN ANELSE VOLVO: Med Polestar 2 går Volvos elektriske underbruk i strupen på Tesla.

Volvos elbil-merke med ny modell:

Varsler priskrig mot Tesla

Her er de første bildene av Polestar 2, med én god og én dårlig nyhet. Den gode er at bilen skal utfordre Tesla Model 3 på pris, den dårlige at produksjonen starter først til neste år.

Publisert Sist oppdatert

Polestar er Volvos elektriske underbruk, og Polestar 2 er deres første helelektriske modell. Den første, Polestar 1, er en plug-in-modell det bare skal lages 500 eksemplarer av i året.

Produksjonen av Polestar 2 skal starte i Kina i 2020, men nøyaktig når bilen blir tilgjengelig gjenstår å se.

Det samme kan man si om prisen.

Les også: Setter ned prisen på Model 3

Usikker pris

Polestar opplyser at lanseringsmodellen vil koste 59.900 euro i det tyske markedet, mens innstegsmodellen skal starte på 39.900 euro.

Hva det betyr for norske kjøpere er uklart, både fordi elbilene har offentlige avgifter (bl.a. moms) i Tyskland og fordi det norske avgiftsregimet kan bli utfordret før Polestar virkelig er på vei til norske kunder.

Men for sammenlikningens skyld:

Toppmodellen av Tesla Model 3 koster 66.100 euro i Tyskland, mens Tesla Norge selger Performance-modellen for 546.000 kroner. For den mindre Long Range er tallene henholdsvis 55.400 euro i Tyskland og 454.000 kroner i Norge.

Polestar vil bare kunne bestilles online, men Norge blir et av de ni landene hvor merket vil ha et showroom der bilene kan tas nærmere i øyesyn.

Les også: «Annenhver solgte Volvo vil være elektrisk»

50 mil

Polestar 2 kommer med 78 kWh batteri som skal gi 500 km WLTP-rekkevidde. De to elektriske motorene produserer 300 kW (408 hk), med et dreiemoment på 660 Nm. 0-100 km/t skal gå på under fem sekunder.

Bilen kommer på samme CMA-plattform som Volvo XC40. Batteripakken er integrert i gulvet og skal slik bidra både til økt stivhet og lavere støy. Men gitt XC40-modellens skuffende støy-tall gjenstår det å se om Polestar 2 virkelig er så stille som produsentene lover – støyen skal etter sigende være redusert 3,7 dB sammenliknet med et tradisjonelt chassis.

Vel så spennende:

Polestar 2 en av de første bilene som kommer med et Android-drevet infotainment-system fullt integrert. Det betyr innebygde Google-tjenester som Google-assistent, Google Maps og Google Play Store5. Naturlig stemmekontroll og en ny 11-tommers berøringsskjerm gir det nye grensesnittet til liv, lover Polestar.

Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer