Mann foran bygning
ELBIL-MOMS: – Jeg tror mange føler at moms på elbil nå er både rimelig og rettferdig, sier Morten Stordalen, samferdselspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, til Motor. Foto: Mimsy Møller/Samfoto
Nå må elbilistene bidra, mener Fremskrittspartiet:

Vil halvere bompengene med moms på elbiler

Fremskrittspartiets transportpolitiske talsperson Morten Stordalen vil innføre moms på elbiler. Inntektene skal øremerkes bompengeprosjekter. Det vil bety at mange milliarder kroner flyttes fra lommeboka til elbilistene over til diesel- og bensinbileierne.

Del denne artikkelen

– Inntektene fra moms på elbiler bør øremerkes bompengeprosjekter, slik at bompengesatsene går ned for alle, sier Morten Stordalen, leder i Fremskrittspartiets bilpolitiske utvalg, til Motor.

Stordalen er også partiets transportpolitiske talsperson, og nestleder i Stortingets transportkomité.

Stordalen ønsker 25 prosent elbilmoms.

– Ordinær moms på bil er 25 prosent. Derfor er det en naturlig sats også på elbiler. Jeg tror mange føler at moms på elbil nå er både rimelig og rettferdig.

Les også: …men forslaget møter motstand hos forbrukerorganisasjonene

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

100.000 kroner dyrere

Innføring av moms på elbiler vil innebære en kraftig prisstigning på elbiler.

De 45 elbilene som nå er på markedet har en gjennomsnittspris på ca. 400.000 kroner, ifølge NAFs elbilguide.

Moms vil dermed utgjøre 100.000 kroner, slik at gjennomsnitts-elbilen vil koste 500.000 kroner.

I mars var elbilandelen for første gang over 50 prosent. Ingenting tyder på at stigningen i elbilandelen stagnerer.

Men dersom vi forutsetter at halvparten av nybilene fremover er elektriske, vil det innebære et salg på ca. 75.000 elbiler i året.

Dersom det ilegges 25 prosent moms på elbilene, vil det bety at elbilkjøperne blir momslagt med totalt ca. 7,5 milliarder kroner i året.

Les også: Historisk høy elbil-andel

– Konkurransedyktige

– Da elbilene ble fritatt for moms var årsaken at de var kostbare og hadde ny teknologi. Nå er de konkurransedyktige. Se bare på prisene på Tesla Model 3, sier Stordalen.

Derfor mener han at det er å tide å reise diskusjonen om å starte avgiftsleggingen av elbiler. I et intervju med VG i januar sa Morten Stordalen at det ikke er rimelig at elbiler som eneste vare i Norge helt er fritatt moms.

Nå går han altså et steg videre, når han sier at elbilmomsen må øremerkes finansieringen av bomveiprosjekter.

Nesten halvering

Bilistene vil i år betale 13 milliarder kroner i bompenger, og denne uka åpnes det nye bomstasjoner i Bergen som gjør at Norge vil ha over 250 bomstasjoner.

Dersom elbilistene skal bidra med 7,5 milliarder, vil det bety en drastisk nedgang – nesten en halvering – i bompengebetalingen for alle som nå betaler.

Regjeringen har lovet å frede elbilene ut 2021. Stordalen vil ikke at elbilistene skal miste andre fordeler enn momsen.

– Derfor vil elbilistene fortsatt ha mange andre fordeler, sier han.

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!