Mann ved siden av bil
VW-TOPP: Herbert Diess er øverste sjef både for Volkswagen-konsernet og for personbildivisjonen til Volkswagen. Foto: Volkswagen AG
VW plugger inn for alvor:

Har sikret batteri til 50 millioner elbiler

Mener tysk bilindustri alvor med sin elbil-satsing, eller gjør de det ikke? Volkswagens toppsjef Herbert Diess ga svar på tiltale denne uka: – Vi har kjøpt batteri nok til 50 millioner elbiler.

Del denne artikkelen

Det sier han i et intervju med tyske Automobilwoche.

Både fra VW og BMW har det kommet uttalelser om at bensin- og dieselbilene vil utgjøre over 70 prosent av salgsvolumet så langt fram som i 2030.

Men gitt at VW-konsernet hadde et samlet salg på 10,7 milloner kjøretøy i 2017, kan utsagnet fra Diess tyder på at de er i ferd med å trappe opp.

Diess sier i intervjuet at selskapet øremerket 50 milliarder euro (ca. 480 milliarder kroner) til batterikjøpene.

Selskapet rapporterte om et fall i driftsinntektene på 18,6 prosent i tredje kvartal, et fall som i følge Just-Auto.com skyldes både svakere salg og strengere utslippskrav gjennom WLTP.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»

Plattformstruktur til bilMEB-PLATTFORMEN: Dette er den såkalte MEB-plattformen, som alle Volkswagens elbiler skal bygges på. De to første modellene, en kompaktbil i Golf-størrelse og ID Crozz, kommer i 2020. Foto: Volkswagen AG

16 fabrikker

Nettstedet Green Car Reports skriver at VW har hatt ambisjoner om å produsere tre millioner elektrifiserte biler årlig fra 2025, og at de 50 elektrifiserte modellene de har annonsert i 2025 vil utgjøre omlag 25 prosent av deres totale bilsalg.

I 2030 skal det finnes minst én elektrifisert utgave av hver eneste av konsernet mer enn 300 modeller.

VAG-konsernet har starten arbeidet med å bestemme hvor alle elbilene skal produseres, og opplyser at de skal ha 16 fabrikker som bare skal produsere elbiler.

Les også: Rykteflom om ny elbil fra Volkswagen

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.

Dyrere med elbil

Samtidig gjentok Diess at elbilene «i overskuelig framtid» kommer til å være dyrere i produksjon enn bilene med forbrenningsmotor.

Men hvor lang tid det vil ta å utlikne denne forskjellen gjennom stordriftsfordeler, lavere materialkostnader og bedre produksjonsflyt gjenstår å se.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbilmodellene