I OSLO: De første Tesla-entusiastene fikk se Model 3 i Oslo i går.

Model 3 på Norgesbesøk:

Titt-titt, her er den!

I dag dro Tesla duken av sin Model 3 i en europeisk butikk for første gang. Pris, leveringsplan og salgsvolum er fortsatt i det blå.

Publisert Sist oppdatert

En dyp rød Model 3 står i Tesla-lokalene på Skøyen i Oslo de neste to ukene, og før jul skal det være mulig å konfigurere sin egen modell på nettet.

Innstegsmodellen starter på 35.000 dollar (snaut 300.000 kroner) i USA, et kvalifisert tips på norsk pris er om lag 400.000 kroner.

Les også: Her er rapporten fra vår prøvekjøring av Model 3

Motor engasjerte Bjørn Nyland, for mange bedre kjent som Tesla-Bjørn, til å prøvekjøre bilen i vår. I månedene som har gått har Tesla fått på plass visse forbedringer:

– De har fått litt mer orden på byggekvaliteten. De dårlige sveise-skjøtene vi så på den hvite Model 3-utgaven vi testet burde være borte. Støydempingen virker også å være bedre. Model 3 fås nå bare som dual motor eller dual motor performance, det vil si at bakhjulstrekkeren er tatt ut av konfiguratoren, sier han.

– Model 3 Performance (AWD) har også fått en «Track Mode» som gjør den svært bra på bane. Den klarer faktisk å danke ut mange fossilbiler. Jeg mener Track Mode er viktig for å vise at elbiler kan være like bra eller bedre enn fossilbiler, legger han til.

– Hvordan ser du konkurransebildet nå?

– Hyundai Kona har kommet siden vi testet Model 3. Den gir svært mye bil og rekkevidde for pengene. I mine øyne er det et godt alternativ til Model 3. Plassen er mindre enn i Model 3, men Kona har i alle fall takstativ, noe Model 3 ikke har, sier Bjørn Nyland.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»

Optimistisk

– Kona får ikke tilhengerfeste, mens Model 3 ser ut til å få det etter hvert. Det eneste problemet med Kona er at Hyundai planlegger å produsere svært få. Så de som vil ha, må vente ganske lenge.

– Kia e-Niro?

– Den kan matche – og kanskje slå – Model 3 på plass. Den er ganske lik Kona, men selvfølgelig noe større. Prisen er imidlertid høyere. Også denne skal produseres i svært få eksemplarer, sammenliknet med Model 3.

Tesla gir ingen opplysninger om produksjonsvolumene, men Bjørn Nyland er relativt optimistisk:

– Magefølelsen min sier at så snart Model 3 kommer til Europa neste år, vil Tesla pumpe ut masse biler på markedet for å tilfredsstille etterspørselen. Kona og e-Niro – som i utgangspunktet hadde vært gode alternativer for enkelte – blir muligens uaktuelle på grunn av lang ventetid.

– Jaguar I-Pace og Audi e-tron ser jeg ikke på som konkurrenter siden disse er for dyre. Og nye Leaf 60 kWh, Ioniq 39 kWh og Soul vet vi ikke mye om ennå, sier Nyland.

Les også: «Dette er begynnelsen på slutten for bensin- og dieselbilene»

Likner en kø

Det er ikke de enkleste modellene som står først i det som begynner å likne en produksjonskø. Tesla har prioritert firehjulstrekkerne og bilene med de største batteripakkene.

Tesla-gründer Elon Musk har annonsert at produksjon av innstegsmodellen starter på nyåret.

Hvor mange biler som blir tilbudt norske kjøpere vet man ennå ikke noe om.

Les også: Så lange er ventelistene for alle elbil-modellene