Bil foran stor stein
UTE PÅ VEIEN: Audis heleelektriske SUV er snart på veien. Men det koster å bygge den opp med spennende og nødvendig utstyr. Foto: Audi AG
Komplett prisliste for Audi e-Tron er klar:

Setevarme foran er ekstrautstyr

Audi er gjerrige på strømmen når de lanserer sin nye helelektriske stolthet. Setevarme i forsetene – standard på biler til under 200.000 – er ekstrautstyr på e-Tron.

Del denne artikkelen

Startprisen har vært kjent en tid: 651.900 kroner for utstyrsversjonen «55».

Da får du blant annet luftfjæring foran og bak, navigasjon, parkeringssensorer foran og bak, elektrisk oppvarming av både batteri og kupé, 19-tommers aluminiumsfelger, LED-lykter, elektrisk bakluke og filassistent.

Og naturligvis firehjulstrekk.

Men altså ikke varme i forsetene. Det koster 4060 kroner.

Og vil du unne deg luksusen ved å slippe å justere setene manuelt, må du ut med ytterligere drøye 13.000 kroner.

Les også: Øker prisen på Kona

Forseter i en bilSETEVARME? Det blir 4060 kroner ekstra, takk.

Vent i køen

Det kommer også to andre mer komplett utstyrte varianter til Norge, men da blir også prisen en annen: «55 edition one» til 877.150 kroner og «55 limited» til 899.900.

Dette er også såkalte lanseringsmodeller, 650 ferdigproduserte biler med forhåndsbestemt utstyr og med svært begrenset fargevalg (svart og grå for «Limited» og blå for «edition one»).

Bilene vil bli tilbudt kunder som allerede har reservert og senere ønsker å bestille en e-Tron. På disse modellene kan man kun legge til utstyr som monteres i Norge, eksempelvis takstativ og vinterhjul. Ønsker man en ny bil med andre spesifikasjoner fra fabrikk, må man inn i det ordinære køsystemet.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all diesel-teknologi»

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

Ikke som Skoda Citigo

Vi har i jevnlige drypp fått vite at Audi har fått viktige innspill fra det modne elbilmarkedet i Norge under utviklingen av e-Tron. Blant annet det nærmest unisone ønsket om tilhengerfeste.

Dette er da også standard på to av de tre utstyrsversjonene som er klare for det norske markedet.

Men ekstrautstyr på den billigste. I likhet med setevarmen.

Kanskje var det så opplagt at selv den rimeligste utstyrsversjonen av e-Tron ville ha dette komfortelementet at ingen tenkte tanken på å nevne det?

Det er tross alt standard på en Skoda Citigo til 160.000 kroner. Varmeelementene finnes med andre ord i VW-konsernet.

Les også: Vår rapport fra den første prøvekjøringen med Audi e-tron

Spesialspeil

Versjonen «55 limited» leveres blant annet med virtuelle speil, kameraer i speilhusene som projiserer bildet på en skjerm på dørene ved overgangen til instrumentpanelet.

Dette er ekstrautstyr til 16.430 kroner på den billigste modellen «55», men leveres ikke på lanseringsmodellen «55 edition one».

Ellers har de to dyrere versjonene utstyr som panoramatak, elektriske skinnseter, avtagbart tilhengerfeste og et mer omfattende aktivt sikkerhetssystem.

De tekniske dataene er de samme på de tre utstyrsvariantene:

To elmotorer på til sammen 355 hk. (402 i korte sekvenser) og batteripakke på 95 kWh. 0-100 km/t: 5,7 sekunder. Toppfart: 210 km/t. Rekkevidde: «Over 400 km.» i følge Audi.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbilmodellene