Forbrukstester på vei fra 2017
VANSKELIG Å JUKSE: Med den nye testmetoden, der blant annet forbruket kontrollmåles under kjøring på vei, blir det vanskelige å jukse seg til lavt forbruk og CO2-utslipp.

Slik «jukser» fabrikkene seg til lavt forbruk

Temperaturen er opp mot 29 grader, bilen har lettrullende dekk pumpet opp til maks, klimaanlegg og dynamo brukes ikke, åpninger i karosseriet er teipet igjen og speil tatt av. Dette er bare noen av triksene bilfabrikkene bruker for å få forbrukstall norske bileiere klør seg i hodet av.

Del denne artikkelen

Har du lurt på hvordan bilfabrikken har kommet fram til at bilen din bruker 0,45 liter på mila, mens du aldri klarer bedre enn 0,65?

Nå har den Brussel-baserte organisasjonen Transport & Environment avslørt triksene fabrikkene bruker for å «jukse» seg til et lavt forbruk.

Fra 1. september innførte EU en ny standard for måling av forbruk, CO2 og NOx-utslipp, slik at tallene fabrikken oppgir skal bli likere de du oppnår under normal kjøring.

Men fram til 1. januar 2019 skal fortsatt målingene gjort etter den gamle NEDC-syklusen (New European Driving Cycle) oppgis og legges til grunn blant annet for beregning av nybil-avgiftene.

Test-syklusen inneholder fire kilometer bykjøring og sju kilometer landeveiskjøring under svært gunstige forhold.

I tillegg har bilprodusentene en del triks som gjør at forbrukstallene kuttes ytterligere.

Les også: Nye forbruksmålinger kan gjøre bilene 100.000 dyrere

Før bilen kjøres i laboratorium, må den nemlig gjennom tester for å fastsette blant annet luft- og rullemotstand som deretter legges inn i laboratoriets datamaskin.

Jukset – eller tøyingen av regelverket – skjer både her og i laboratoriet.

I Motors store vinterbiltest måles forbruket til alle bilene i minus 7 grader. Det er ofte dobbelt så høyt som fabrikken oppgir.

Les også: Den ekstreme vintertesten av 16 biler i 2017

Dette er triksene

  • Åpninger i karosseriet teipes igjen for lavere luftmotstand.
  • Antenner og annet som gir luftmotstand er tatt av.
  • Det brukes minste hjuldimensjon, lettrullende dekk og maksimalt dekktrykk.
  • Det er bare én person i bilen.
  • Bilen kjører bare på flat «vei».
  • Sjåføren/roboten er trent til å kjøre super-økonomisk.
  • Temperaturen er opp til +29 grader.
  • Klimaanlegg og vifte brukes ikke.
  • Resirkuleringssystemet for eksosgasser ved kaldstart, brukes opp til 17 varmegrader.
  • Batteriet er fulladet, slik at dynamoen ikke lader og «stjeler» forbruk.
  • Radio, setevarme, varmetråder i bakrute etc. brukes ikke.
  • Bilen bruker bare kjørelys.
  • Bilen er finjustert for å gi minimalt forbruk.

I motsetning til VWs dieseljuks, der det har vært installert programvare som bevisst manipulerte målingene, er ingen av disse triksene direkte ulovlige i henhold til dagens regelverk.

Men det er disse måtene å trikse på som EU nå vil komme til livs med nye måter å teste forbruket på.