HVILKNE BIL ER BEST? Vi har testet 16 ulike biler under ekstreme forhold for å se hvilke som duger best på nordisk vinterføre. Foto: Pekka Nieminen

Den store vinterbiltesten 2017:

Se bilene som er best på heftig vinterføre

Bilbrosjyrene forteller lite om vinteregenskapene. For å finne ut hvordan 16 av de viktigste nye bilene takler nordisk vinter satte vi dem på ekstreme prøver på skikkelig vinterføre. Til slutt sto Audi Q2 og Volvo S90 igjen som vinnere.

Publisert Sist oppdatert

En høy pris tas ofte som et tegn på god kvalitet. Når det gjelder prestasjoner på norske vinterveier, er likevel ikke dette en garanti.

Vinneren Audi Q2 er i utgangspunktet ingen dyr bil og både VW Tiguan og Opel Astra er helt vanlige biler som hevder seg blant de beste.

Men på de øverste plassene finner vi også Volvo S90 og Mercedes E-klasse, som begge befinner seg i en høyere prisklasse.

En norsk vinter er blant det tøffeste du kan utsette en bil for. En god vinterbil skal ha mer enn godt veigrep på snø og is.

Les også: Er dette Norges 10 verste veikroer?

TESTVINNER: Ingen scoret høyere i vår vintertest enn Audi Q2

Vi ønsker å finne ut hvor bra varmeapparatet fungerer i streng kulde og hvor godt lys bilene har. Det er viktig både for sikkerheten og kjørekomforten. Viktig er det også å finne ut hvor gode og sikre kjøreegenskapene er på snø og is og hvor gode bremsene er. Evnen til å ta seg fram i bratte, glatte bakker er viktig, det samme er et godt varmeapparat og lys.

Vi har også testet forbruket og utslippet av skadelig eksos i kulde og funksjonen til elektriske varmere i sete, vinduer ratt og så videre. De fleste testene er kjørt i Ivalo i Nord-Finland, på det samme testanlegget der vi kjører vinterdekktestene. Noen av testene er kjørt i laboratorium i Helsinki.

SCORER HØYT: Både Volvo S90 og Mercedes-Benz E 220 (nærmest) får sterke testresultater i vinterkulda.

Den store vintertesten er som tidligere år kjørt i samarbeid med finske Tekniikan Maailma, som har gjort tilsvarende tester i 25 år. Alle testbilene er utstyrt med piggfrie Nokian Hakkapeliitta R2 vinterdekk.

Dermed er det bilenes evne til å ta seg fram, bremse og oppføre seg stabilt i kritiske situasjoner som avsløres. Ikke de forskjellige dekkmerkenes egenskaper.

Her er lista – fra topp til bunn:

9,1 poeng: Audi Q2 Business 1,4 TFSI

9,1 poeng: Volvo S90 D3 Momentum

8,8 poeng: Merecedes-Benz E 220 d Premium

8,7 poeng: Volkswagen Tiguan Comfortline 1,4 TSI DSG

8,6 poeng: Seat Ateca 1,4 TSI ACT DSG

8,4 poeng: Jaguar XE E-Performance

8,4 poeng: Opel Astra Sports Tourer 1,4 T Innovation

8,2 poeng: Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel

8,2 poeng: Hyundai Ioniq Hybrid

8,1 poeng: Toyota C-HR Hybrid Active

7,9 poeng: Peugeot 3008 Puretech 130 Allure

7,7 poeng: Citroën C3 Puretech

7,7 poeng: Kia Niro 1,6 Hybrid EX

7,6 poeng: Ford Ecosport 1,0 Ecoboost

7,6 poeng: Honda HR-V 1,5

7,4 poeng: Renault Mégane Sport Tourer TCe 130 

VARME I KUPÉEN: Testet med oppvarmingsperiode både i by og landeveiskjøring. Grafen viser antall minutter til vi oppnår +15 og +23 grader i kupéen. Utetemperatur er -10 grader.

OBS: Denne testen sier ikke noe om plass, praktisk bruk, kjørekomfort og andre ting våre vanlige biltester fokuserer på. Her er det ene og alene snakk om sikkerhet og komfort i mørketid og kuldegrader. I tabellen med de endelige karakterene kan du sjekke hvilke biler som er best i de enkelte test-disiplinene. Vi har også plukket ut tabellene som viser detaljene fra noen viktige tester.

Utvalget av biler er begrenset av særlig to faktorer:

  • For det første er det valgt blant de nye bilene som kom siste år. Denne testen er utført vinteren 2017, i et utvalg av nye biler som kom på markedet i løpet av 2016.

  • For det andre har vi normalt ikke tatt med biler med firehjulstrekk, fordi det ikke finnes noe laboratorium i Norden som kan kjøre avgass og forbruksmålinger på biler med 4x4. Vi kjørte en egen test med firehjulstrekkere i 2015, men det var da uten avgass og forbruksmålinger.

Her er vinnerne i de viktigste kategoriene.