MULIG LETTVEKTER: Nissans kommende elbil Ariya vil med tiden også få et lettere karosseri.

Ny teknologi fra japanerne:

Nissan setter elbilene på slankekur

Nye produksjonsmetoder for karbonforsterket plast vil løse mye av elbilens vektproblem, mener Nissan.

Publisert

Elbilene er tunge. Primært på grunn av de store batteriene.

En Volkswagen e-Golf veier for eksempel rundt 300 kilo mer enn en tilsvarende Golf med forbrenningsmotor.

Derfor jobber elbilindustrien hardt med vektbesparende tiltak parallelt med batteriteknologien.

Kjent fra fly

Nissan melder nå at de har utviklet nye produksjonsløsninger for karbonforsterket plast (CFRP).

Dette skal etter planen brukes i masseproduksjon av kommende generasjoner elbiler.

Karbonforsterket plast er velkjent og mye brukt på fly, raketter og i avanserte sportsbiler.

Ettertraktet

Materialet er veldig sterkt og vridningsstabilt. Men først og fremst lett. Det veier rundt halvparten av stål, og er dermed svært ettertraktet.

Og ditto eksklusivt. Altså dyrt.

Fordelene med dette materialet har altså vært kjent lenge, men utfordringen har vært de høye kostnadene.

Ned 50 prosent

Nissan alternativ til dagens produkjonsmetode, går i korte trekk ut på å forkorte selve utviklingstiden på støpeformen med 50 prosent.

Samtidig skal syklustiden i forbindelse med støpeprosessen gå ned med cirka 80 prosent.

Det skal gi store besparelser og dermed muligheter for å kunne bruke materialet også i masseproduksjon av biler, ikke bare de få og eksklusive.