- Vi skal ha en fullstendig og uavhengig gjennomgang av hendelsen. Det skal være trygt å kjøre på norske veier. Derfor er det viktig å komme til bunn i denne saken, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.
Ifølge samferdselssjef Aud Riseng i Innlandet fylke er målet å finne ut hvordan kollapsen kunne skje.
– Og ikke minst hvordan vi kan forhindre at slikt skjer igjen, sier hun.
Et uavhengig fagpanel vil nå bli satt sammen.
Statens vegvesen har også startet en kartlegging av inspeksjons- og tiltaksoversikt på øvrige bruer med tilsvarende konstruksjon med de aktuelle fylkene.
Innlandet fylke eier og vedlikeholder Tretten bru på fylkesvei 254. Broen ble i 2012 bygget av Statens vegvesen for daværende Oppland fylkeskommune.
NAF er bekymret for om kontrollene av bruer er gode nok etter at Tretten bru i Gudbrandsdalen kollapset.
– Brua ble kontrollert senest i 2021, og så kollapser den i 2022. Det gjør at mange nå spør seg om kontrollen av norske trebruer er god nok. Vi som ferdes på veiene, må kunne stole på at bruene er trygge å kjøre på, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, til NTB.
I 2016 kollapset en tilsvarende bru i Sjoa på grunn av konstruksjonsfeil.
– Det kommer en granskning av hva som forårsaket brukollapsen på Tretten. Den må åpenbart gjennomgå om kontrollrutinene for bruene er gode nok, og at avvik følges opp med tiltak, sier hun.