
FN-kommisjon med nytt forslag:
Innfører nye krav til elbil-batteriers holdbarhet
FNs økonomiske kommisjon arbeider med nye minimumskrav til holdbarheten i batteriene som brukes i elbiler og ladehybrider.
Forslaget vil innebære krav til produsenter om at batteriene som brukes i ladbare biler vil tape mindre enn 20 prosent av sin opprinnelige kapasitet i løpet av de fem første årene (eller 100.000 km) og mindre enn 30 prosent de første åtte årene (eller 160.000 km).
Kravet er utformet som en såkalt global teknisk regulering.
– Gjennom dette forslaget vil alle bileiere få presis informasjon om batteriets tilstand og restkapasitet lett tilgjengelig. Det vil ikke minst gi verdifull informasjon i forbindelse med kjøp og salg av brukte elbiler, sier André Rijnders, som har ledet UNECEs arbeid med forslaget.
Har du lest disse sakene?
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
- UNECE mener det er avgjørende for forbrukernes tillit til den nye teknologien at elbilene har batterier av god holdbarhet.
- Det er en målsetting at hele miljøavtrykket fra elbilproduksjonen blir så lavt som mulig, ikke bare at man fjerner CO2-utslipp under kjøring.
- En forsikring om at hvert eneste batteri varer lenger vil lette etterspørselspresset på nødvendige råvarer og redusere avfallet fra brukte batterier.
- Samtidig skal forslaget hindre at produsenter bruker batterier av dårligere kvalitet for å kunne konkurrerere på pris, som er bakgrunnen for forslaget UNECE.
Nye regler vil ikke tre i kraft før i 2023, skriver det svenske nettstedet Recharge.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler