MINST FORNØYD: Nye Teslaer ruller i land. Men de kommende eierne er ikke fornøyde med Tesla-verkstedene.

Undersøkelse om verksteder:

Lexus på topp, Tesla på bunn

Tesla-kundene er minst fornøyd med servicen på merkeverkstedet. Lexus-kundene er mest fornøyd.

Publisert

Bedriften Loyalty Group har gjennomført en undersøkelse blant over 5000 bileiere om hvor fornøyd de er med merkeverkstedet sitt.

I år som i fjor er Toyota og deres luksusmerke Lexus på topp, med Lexus helt øverst. På de neste plassene følger Volvo, Suzuki, BMW og Mazda.

22 bilmerker er vurdert. Nederst havner Tesla, akkurat som i fjor. Audi er nest sist.

Selv om Audi og Tesla ender sist, er ikke eierne direkte misfornøyde. Men de er betydelige mindre fornøyde enn det kundene på de beste er, påpeker Mikkel Korntved i Loyalty Group til VG, som har omtalt undersøkelsen.

Noe av det som irriterer verkstedkundene mest, er når de får beskjed om brukerfeil uten at verkstedet beviser det.

– De beste verkstedene lar heller ikke diskusjoner om det er importør eller verkstedet som skal betale for utbedring gå utover bileieren. De fikser bilen, også tar de diskusjonen seg imellom etterpå, sier Korntved.