SØSKEN: Lexus RZ er bygget på samme plattform, e-TNGA, som Toyota bZ4X.

Forhjulstrekk:

Lexus strekker rekkevidden med forhjulstrekk

Lexus RZ med elektrisk drivlinje kom på markedet i fjor, nå lanseres en variant med lengre rekkevidde.

Publisert

Lexus RZ 450e med elektrisk drivlinje kom på markedet i fjor, da med firehjulstrekk. Nå lanseres en variant med lengre rekkevidde og forhjulstrekk.

– Nye RZ 300e vil tiltrekke seg nye kundegrupper hvor rekkevidde er viktigere enn fremkommelighet, sier Jan Christian Holm, daglig leder i Lexus Norge, i en pressemelding.

Nærmer seg 50

RZ 300e skal klare inntil 480 kilometer, mot 440 kilometer for RZ 450e, med 18 tommers hjul. Med 20-tommere har RZ 350e WLTP på 419 kilometer.

Effekten går ned fra 313 hestekrefter til 204, mens batteriet på 71,4 kWt er det samme.  Null til hundre er oppgitt til åtte sekunder.

Lexus opplyser ikke om den konkrete prislappen til RZ 300e, men sier den får «en lavere pris» enn RZ 450e. Kundeleveringene starter i juni. RZ 450e starter på 600.000 kroner.

Prisforskjellen mellom Toyota bZ4X, som er bygget på samme plattform, med to- og firehjulstrekk er cirka 25.000 kroner.

Bare elektrisk

Lexus har kuttet ut alt annet enn elektriske modeller i Norge, det betyr at det kun er UX og RZ som tilbys.

Det er registrert 526 elektriske RZ i Norge siden lanseringen i fjor sommer, ifølge statistikken til Opplysningrådet for veitrafikken.