DEBATT:
– Kjøp gjerne bil på outlet!
Vår erfaring er at bruktbiloutlets er trygge og seriøse, skriver Norges Bilbransjeforbund i dette leserinnlegget.
Dette er et leserinnlegg.
Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Norges Bilbransjeforbund er en bransje- og arbeidsgiverorganisasjon for store deler av norsk bilbransje, med mer enn 1700 medlemsbedrifter i hele landet. Vi jobber hver dag for at bilbransjen skal opptre som trygge og seriøse virksomheter. Vår erfaring er at bruktbiloutlets er nettopp det: trygge og seriøse.
Med ujevne mellomrom ser vi medieoppslag, der bruktbiloutlets blir beskyldt for ikke å følge norsk lovgivning og gi kundene dårligere vilkår enn det loven krever. Motor har hatt flere saker på tematikken i det siste. NAF har slått på stortromma.
Les her: Birger N. Haug anklages for å selge biler i strid med loven
Les her: NAF fraråder å kjøpe bil av Birger N. Haug
Det er vår erfaring at våre medlemmer som selger bruktbil, kombinerer salg av rimelige bruktbiler med god og tydelig kommunikasjon og kundebehandling. Skal du kjøpe bruktbil, kan du trygt gjøre det – uavhengig av om salget skjer gjennom det som kalles outlet eller gjennom tradisjonelle salgskanaler.
For det første er trygghet og tillit mellom selger og kjøper essensielt i enhver salgsprosess. Det kommer sjelden noe godt ut av et kundeforhold der advokater og paragrafer er involvert fra start. Kundenes tillit og tilfredshet er grunnleggende for å drive butikk – i bilbransjen som i andre bransjer.
Norges Bilbransjeforbund har derfor utarbeidet noen verktøy for å sikre en god og trygg bruktbilhandel – for både kjøper og selger. Et av de viktigste er Norges Bilbransjeforbunds tilstandsrapport. God informasjon til kunden om bilens tilstand på kjøpstidspunktet, med tydelig dokumentasjon på hvilke feil og «skavanker» den brukte bilen har, legger grunnlaget for hvilke forventninger kjøper kan ha til bilen og gir dermed trygghet både for kjøper og selger. Tilstandsrapporten vil også forebygge konflikter i etterkant. Litt forenklet kan vi si at med tilstandsrapport vet du hvilken bil du kjøper
I tillegg til å bruke vår tilstandsrapport anbefaler vi også å bruke vår kjøpekontrakt. Bruker man disse to dokumentene og tar med alle opplysninger skriftlig i både tilstandsrapport og kjøpekontrakt, har man lagt det beste grunnlaget for å minimere risikoen for misforståelser, uenighet og fremtidige reklamasjonssaker. Dette gjelder ved salg av brukte biler fra outlet, like mye som det gjør ved salg fra tradisjonelle forhandlere.
For det andre er det åpenbart at alle som selger bil i Norge, skal følge kravene i norsk lovgivning, om de er medlemmer i Norges Bilbransjeforbund eller ikke. Så enkelt er det. Det er ikke slik at noen kan velge å ikke forholde seg til norsk lovgivning, fordi man synes at reglene er urimelige. Og her er det på sin plass å minne om at det er forskjell på reklamasjonsrett og garanti. Det er fullt lovlig å selge en bruktbil uten garanti, mens reklamasjonsretten følger direkte av regelverket og gjelder uansett.
Følger man disse enkle rådene, ligger alt til rette for en god og trygg bruktbilhandel.
Les flere debattinnlegg:
-
DEBATT:
– Viser fram kaoset
-
DEBATT:
Elbil-gimmick?
-
DEBATT:
Gal sammenlikning av dekk-resultatene
-
DEBATT:
Forvirrende dekktest
-
DEBATT:
Bilen: den siste lovløse datamaskinen
-
DEBATT:
Løpsk elbil – førerfeil eller selvkjørende bil?
-
DEBATT:
– Kjøp gjerne bil på outlet!
-
DEBATT:
Hvor ren er elbilen egentlig?
-
DEBATT:
Bilveteran refser Årets bil: «At de tør!»
-
DEBATT:
«Elbiler truer trafikk- og rettssikkerheten»
-
Debatten om momsfritak:
Advarer mot å heve elbilavgiftene for raskt
-
DEBATT:
Hvorfor er 95 prosent elbil bra nok?
-
DEBATT:
Full moms på elbiler? Så enkelt er det ikke
-
DEBATT:
Tre bedre grunner til at elbil ikke skal ha full moms nå
-
DEBATT:
Fire grunner for full moms på elbiler nå