I VINDEN: Elroq har vært en umiddelbar suksess for Skoda, og er allerede kåret til årets bil av engelske Auto Express.

Går mot strømmen:

Elroq-suksess løfter Skoda til kraftig vekst

Det er tøffe tider for den globale bilindustrien. Men det er det ingen som har husket å fortelle til Skoda.

Publisert

Det tsjekkiske Volkswagen-underbruket hadde en vekst første halvår på 13,6 prosent, etter å ha levert ut 509.400 biler globalt fra januar til juni.

Godt hjulpet av ekstremt positiv mottakelse for kompakt-SUV-en Elroq har Skoda løftet seg til en posisjon som et av de tre mestselgende merkene i Europa (dvs. EU, pluss Norge, Sveits, Storbritannia og Island).

Målet er en fast topp-tre-plassering i Europa innen utgangen av dette tiåret.

Elektrisk vekst

Inntektene økte med 10,4 prosent til 15.097 milliarder euro i perioden – og et driftsmargin på 8,5 prosent.

Elektrifiserte modeller stod for 22,8 prosent av volumet i Europa, med 72.000 elbiler og vel 21.400 ladehybrider.

I en pressemelding skriver selskapet at de også har hatt betydelig vekst i Asia, ikke minst i India, og at de med SUV-en Kushaq nå har startet lokal produksjon i Vietnam.

Heia Norge

I Norge er registreringene opp nesten 60 prosent i år mot samme periode i fjor, drevet av en ny Enyaq-versjon som står for to tredjedeler av volumet.

Og spennende ting er i vente:

Senere i høst ventes Skoda å vise frem en elektrisk småbil, Epiq – og, ikke minst, en elektrisk Octavia som trolig kommer på veien i 2027. 

Nettopp Octavia holder posisjonen som Skodas volummodell fremfor noen, med 97.500 leveringer første halvår.

Powered by Labrador CMS