I VINDEN: Elroq har vært en umiddelbar suksess for Skoda, og er allerede kåret til årets bil av engelske Auto Express.
Foto: SKODA
Går mot strømmen:
Elroq-suksess løfter Skoda til kraftig vekst
Det er tøffe tider for den globale bilindustrien. Men det er det ingen som har husket å fortelle til Skoda.
Det tsjekkiske Volkswagen-underbruket hadde en vekst første halvår på 13,6 prosent, etter å ha levert ut 509.400 biler globalt fra januar til juni.
Godt hjulpet av ekstremt positiv mottakelse for kompakt-SUV-en Elroq har Skoda løftet seg til en posisjon som et av de tre mestselgende merkene i Europa (dvs. EU, pluss Norge, Sveits, Storbritannia og Island).
Målet er en fast topp-tre-plassering i Europa innen utgangen av dette tiåret.
Elektrisk vekst
Inntektene økte med 10,4 prosent til 15.097 milliarder euro i perioden – og et driftsmargin på 8,5 prosent.
Elektrifiserte modeller stod for 22,8 prosent av volumet i Europa, med 72.000 elbiler og vel 21.400 ladehybrider.
I en pressemelding skriver selskapet at de også har hatt betydelig vekst i Asia, ikke minst i India, og at de med SUV-en Kushaq nå har startet lokal produksjon i Vietnam.
Heia Norge
I Norge er registreringene opp nesten 60 prosent i år mot samme periode i fjor, drevet av en ny Enyaq-versjon som står for to tredjedeler av volumet.
Og spennende ting er i vente:
Senere i høst ventes Skoda å vise frem en elektrisk småbil, Epiq – og, ikke minst, en elektrisk Octavia som trolig kommer på veien i 2027.
Nettopp Octavia holder posisjonen som Skodas volummodell fremfor noen, med 97.500 leveringer første halvår.