
Toyo Observe Ice-Freezer
Hard gummi og lite pigger en dårlig kombo
Ice-Freezer fra japanske Toyo har vanskelig for å hevde seg i samtlige av hovedkategoriene.
PLUSS:
Varsler sjåføren tidlig, slipper grepet gradvis.
MINUS:
Få tydelige fordeler. Svakt grep på snø og is.
Det har den nest hardeste gummiblandingen av alle dekkene i testen, og man har ikke klart å henge med i kappløpet når det gjelder antall pigger.
Det har noteringer blant de beste i snø og is-testene, men kjøreegenskapene avsløres blankt:
Dekket varsler tidlig sjåføren om at veigrepet er dårlig. Det mister feste gradvis, hvilket gjør Toyo relativt lettkjørt – selv om festet generelt er dårlig.

Dessverre lykkes Toyo bare marginalt bedre på asfalt.
Styrefølelsen og retningsstabiliteten er god, men i unnamanøvertesten er det helt middelmådig.
I enkelte hastigheter kommer det en påtagelig forstyrrende lyd fra piggene.
Med så få sterke egenskaper blir det bare en sjuendeplass.
Toyo Observe Ice-Freezer
60 poeng
Last- og hastighetsindeks:96T
Fakta
Produksjonsland:Malaysia Produksjonsdato:26/08 2019 Pigger:130
Hardhetsgrad (Shore): 66
Snø
Akselerasjon:3 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4
Is
Akselerasjon:2 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:6
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:3
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:3
Annet
Støy:2 Forbruk:4
Pigger
Antall:130
Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.PP
Her er dekkenes score i hver testdisiplin:
Poeng | Michelin | Continental | Nokian | Hankook | Pirelli | Nordman | Toyo | GT Radial |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 1 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 15 | 6 | 3 | 9 | 12 | 3 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 12 | 15 | 12 | 9 | 9 | 6 | 3 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Bremsing på snø (maks 10) | 10 | 10 | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 8 | 8 | 10 | 8 | 6 | 8 | 4 | 2 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 6 | 8 | 6 | 8 | 8 | 4 | 6 | 10 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 |
Vannplaning (maks 5) | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Støy (maks 5) | 5 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Totalt | 87 | 84 | 84 | 73 | 67 | 64 | 60 | 52 |
Plassering | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |