Det har den nest hardeste gummiblandingen av alle dekkene i testen, og man har ikke klart å henge med i kappløpet når det gjelder antall pigger.
Det har noteringer blant de beste i snø og is-testene, men kjøreegenskapene avsløres blankt:
Dekket varsler tidlig sjåføren om at veigrepet er dårlig. Det mister feste gradvis, hvilket gjør Toyo relativt lettkjørt – selv om festet generelt er dårlig.
Dessverre lykkes Toyo bare marginalt bedre på asfalt.
Styrefølelsen og retningsstabiliteten er god, men i unnamanøvertesten er det helt middelmådig.
I enkelte hastigheter kommer det en påtagelig forstyrrende lyd fra piggene.
Med så få sterke egenskaper blir det bare en sjuendeplass.
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.PP