Nordman 8 SUV (piggdekk):

NEST SIST: Nordman 8 SUV.
NEST SIST: Nordman 8 SUV.

Langt unna originalen

Nordman-dekket er hardere enn originalen Nokian. Det er sannheten også.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Varsler sjåføren tidlig, slipper grepet progressivt.

MINUS:

Få tydelige fordeler. Grep på snø/is.

Nordman er Nokians billigmerke. De selger to år gamle Nokian-dekk under et nytt navn, og Nordman 8 er altså reinkarnasjonen av Hakkapeliitta 8 SUV.

Men dét er en sannhet med modifikasjoner.

Selv om mønsterdesignet er likt, har Nordman fått en annen og hardere gummiblanding.

Grepnivået er slett ikke som Nokian-dekket hadde for noen år siden, i alle fall ikke i denne SUV-dimensjonen.

Nordman plasserer seg på den nederste halvdelen av resultatlisten i nesten hver eneste deløvelse. Verst er det tørr vei, der Nordman har et høyt støynivå med slitsomme resonanser og en ulineær styrefølelse. Rullemotstanden er også testens høyeste.

Nordman 8 SUV

54 poeng

Last- og hastighetsindeks:104 HMontering:Rotasjonsretning

Fakta

Produksjonsland:Russland Produksjonsdato:15/11 2021 Pigger:178

Snø

Akselerasjon:4 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:4

Is

Akselerasjon:4 Bremselengde:12 Kjøreegenskaper:6

Tørr asfalt

Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:2

Våt asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:3

Annet

Støy:3 Forbruk:1

Pigger

Antall:178 Piggutstikk etter innkjøring (mm):1.1 Piggutstikk etter snø/istest (mm):1.3

Poengoversikt piggdekk:

Kategori Michelin Nokian Goodyear Pirelli Falken Continental Nordman Maxxis
Akselerasjon på is (5)55542241
Bremsing på is (15)121515966123
Kjøring på is (15)1515121212966
Akselerasjon på snø (5)54545441
Bremsing på snø (10)10101088862
Kjøring på snø (10)1010686842
Bremsing på våt vei (10)24810108410
Kjøring på våt vei (5)24354425
Vannplaning (5)22335435
Bremsing på tørr vei (5)44454335
Kjøring på tørr vei (5)53354324
Drivstofforbruk (5)54333333
Støy (5)52332411
Totalt (100)8282807971665448
Plassering11345678

Slik beregnes poengene

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

  • Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
  • Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
  • På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
  • Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
  • Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.