Triangle SnowLink PL01

Triangle SnowLink PL01 (piggfritt):

Selvskreven sisteplass

Kinesiske Triangle skryter av at PL01 er utviklet i Finland. Tross dette har det en uvanlig hard gummiblanding og dårlig vintergrep.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Kort bremsestrekning på tørr asfalt.

Minus:

Svinggrep på vinterføre. Bremsestrekning våt asfalt. Støy.

I isete svinger mister det grepet fremme plutselig helt uten forvarsel og bilen raser rett frem uten at sjåføren kan gjøre noe som helst.

Gjennomgående i disiplinene på is og snø er grepnivå omtrent i samme klasse som det åtte år gamle bruktdekket vi har med for sammenligning.

På barmark presterer det relativt bedre, men det klarer aldri å trille bort fra nederste halvdel av resultatlisten.

Plagsom veistøy sementerer en selvskreven sisteplass blant de nye vinterproduktene. De kalde fakta er at prestasjonene ikke engang rekker til å sanke flere poeng enn den åtte gamle jokeren.

Triangle SnowLink PL01

51 poeng

Last- og hastighetsindeks:94R

Fakta

Produksjonsland:Kina Produksjonsdato:04/04 2022 Pigger:nei

Mønsterdybde: 7,7 mm
Montering: Rotasjonsretning

Snø

Akselerasjon:3 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:4

Is

Akselerasjon:1 Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:6

Tørr asfalt

Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:3

Våt asfalt

Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:3 Vannplaning:3

Annet

Støy:1 Forbruk:4

Poengoversikt piggfrie dekk:

Disiplin Maks poeng Continental Goodyear Nokian Michelin Bridgestone Pirelli Triangle Bruktdekk
Akselerasjon på is543554211
Bremsing på is15151215159966
Kjøring på is151512159151266
Poeng på is353427352928231313
Akselerasjon på snø545444534
Bremsing på snø1081081081088
Kjøring på snø101081088844
Poeng på snø252223222220231516
Bremsing på våt asfalt108106106446
Kjøring på våt asfalt545432232
Vannplaning545352331
Poeng på våt asfalt2016201318109109
Bremsing på tørr asfalt554445355
Kjøring på tørr asfalt545342532
Poeng på tørr asfalt1099787887
Drivstofforbruk545533445
Støy543235411
Totalt1008987848373715151
Plassering12345677

Slik beregnes poengene

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5.

Verdiene er slik: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

● Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren. Vi tar også hensyn til hvor stort avvik det er i prosent fra gjennomsnittsverdien av alle dekkene – samt resultatet til dekket som gjør det aller best i disiplinen.

● Vi vurderer noen testmomenter som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

● På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

● Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.