VW Golf GTE hybrid
MYE, MEN IKKE ALT…: En Golf GTE gir deg mye bil for pengene, men er for liten til å dekke behovet til en familie med flere barn. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
VW Golf GTE
MYE, MEN IKKE ALT…: En Golf GTE gir deg mye bil for pengene, men er for liten til å dekke behovet til en familie med flere barn. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
VW GOLF GTE

På norsktoppen, med god grunn

Rimelig i pris, lavt forbruk og sportsbilfølelse i svingene gjør Golf GTE til en sikker hit på norske veier.

Del denne artikkelen
79 Poeng

VW Golf er den suverene bestselgeren i Norge, og nå finnes den i nesten alle varianter:

Med bensin- og dieselmotor, ren elektrisk og som ladbar hybrid.

For kun kr. 50.000 mer enn den aller billigste Golf-modellen med 110 hesters bensinmotor, får du mye bil for pengene.

Bensin- og elmotoren har en samlet effekt på 204 hester, som gir svært raske akselerasjoner i alle situasjoner.

Den føles nesten som en sportsbil på svingete veier!

interiør i VW Golf GTEPERFEKT LIGHT: Førerplassen og kjørefølelsen i VW Golf er bortimot perfekt.

Fabrikken lover 50 kilometer på strøm, men på vår 36 kilometerlange testrunde i - 6 grader, kom vi 22 kilometer før bensinmotoren startet og det er lengst av fire plug-in-hybrider vi testet i vinter.

Vi noterte et forbruk på 0,18 liter på mila, noe som er rett i nærheten av oppgitt forbruk på 0.16, og testens laveste. Med denne Golfen kan man klare de daglige gjøremålene på en svært miljøvennlig måte, også vinterstid.

Detalj fra dashbord på VW Golf

Det er vanskelig å finne noen som ikke trives bak rattet i en VW Golf.

Setene passer de aller fleste, instrumentene er oversiktlige og den store berøringsskjermen er enkel å betjene. I det hele tatt gir bilen en svært god kjøreopplevelse.

En Golf GTE gir deg mye bil for pengene, men blir for liten til å dekke behovet til en familie med flere barn. Likevel er vi ikke overrasket at også denne utgaven er en salgsvinner allerede.

Detalj fra dashbord på VW Golf

VW Golf GTE

Pris: Fra kr. 344.900, pluss frakt og levering
Lengde/bredde/høyde: 427/180/146 cm
Vekt: 1599/425 (i kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: 1500 kg
Sikkerhet: 5 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 94 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 89 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (liter/mil): 0,16 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,18 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på 36 kilometer, start med fulladet batteri)
Opplyst rekkevidde: 50 km (opplyst av fabrikken)
Vår målte rekkevidde: 22 km (rekkevidde på strøm under samme kjøreforhold, målt i – 6 grader)
CO2 (g/kg): 41 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 9,0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 65,0 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Støy (akselerasjon): 68,1 dBA (målt ved 60 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 8,2 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 2,4 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 31,4 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 76,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 104/97 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 72 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 135 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 272 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 74/149 (målt av Motor)
Bakkeklaring: 14,0 cm (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km
79 Poeng

VW Golf GTE

Pris: Kr. 344.900, pluss frakt og levering
Vi testet: VW Golf GTE. Firesylindret turbo bensinmotor 150 hk/110 kW. Elmotor 102 hk/75 kW. Totalt 204 hk/150 kW. Toppfart: 222 km/t.

Miljø 8/10

8

Rekkevidde: 22 km. mot oppgitt 50. Forbruk: 0,18 l/mil mot oppgitt 0,16, og det er testens laveste. CO2-utslipp: 41 gram. NOx per km: 9,0 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under dieselbiler.

Pris 9/10

9

Det ladbare hybriddrivverket gir en god avgiftsrabatt og en gunstig nybilpris. Den er kun kr. 50.000 dyrere enn rimeligste Golf og har greit med utstyr som standard.

Driftskostnader 8/10

8

Erfaringsmessig har VW Golf gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Bilen har 5 års/100.000 km nybilgaranti. Hybriddrivverket gir lavere driftskostnader på drivstoff.

Annenhåndsverdi 8/10

8

Meget populær bruktbil, lavt verditap. Autolease beregner modellens markedsverdi etter 4 år til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og likt som klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr scorer modellen 5/6 poeng i forhold til markedet generelt og 4/6 poeng i forhold til klassen.

Praktisk 6/10

6

Setene passer de fleste, instrumentene er oversiktlige og den store berøringsskjermen er enkel å betjene. Bagasjerom på kun 272 l. Koppholder og armlene mellom setene. En av to testbiler som kan trekke henger.

Sikkerhet 9/10

9

Fem stjerner i EuroNCAP. 94/89 prosent for sikkerheten til voksne/barna i bilen. For påkjørsel av fotgjengere fikk bilen 65 prosent og det trekker litt ned.

Design 7/10

7

Bilen har et klassisk VW-design. Interiøret er svært ryddig og oversiktlig med elegant fargevalg. Samme designere og materialer som på Passaten.

Utstyr 7/10

7

Greit med komfort-utstyr og det viktigste sikkerhetsutstyret er inkludert. Hengerfeste. Ryggekamera, fotgjengere-gjenkjenning, kollisjonsvarsler etc. koster ekstra.

Komfort 8/10

8

Automatgir bidrar til komfortabel kjørefølelse. Understellet gir god fjæringskomfort på alle underlag. Lav innvendig støy. Gode seter, god oversikt over instrumentpanelet. Koppholdere og armlener som standard.

Kjøreegenskaper 9/10

9

Det er umulig ikke å trives bak rattet i Golfen. Styring, hjuloppheng og avfjæring er svært godt avstemt, slik at kjøreegenskapene og stabilitet på alt fra motorvei til dårlige vinterveier er meget god.

Totalt: 79 av 100 poeng

Audun Bergerud, NAFs testlag: «Denne bilen passer for de som ikke har behov for mye plass. Her kan du spare både miljø og penger.»