Grå Volvo XC90
KLASSEREISEN: Volvo XC90 er på vei inn i andre halvdel av livsløpet, og endringene i forbindelse med den obligatoriske faceliften er svært små.
Volvo XC90

Klassereisen – del II

Mens disse linjene skrives, kommer meldingen om at det siste halvåret har gitt Volvo den største omsetningen i merkets historie. Resultatet harmonerer godt med vårt inntrykk av bilen som markerte starten på Volvos klassereise – og som nå er midtveis i livsløpet.

Del denne artikkelen
78 Poeng

Du husker sikkert den klassiske «Wesensteen»-sketsjen, der sadisten av en tannlege ikke sluttet å borre før pasienten stotret fram et bekreftende «italiensk» til påstanden om at Volvo slett ikke var svensk.

Og vi lo og slo oss på lårene. Tenke seg til, en italiensk Volvo. I dag er Volvo kinesisk. Og ingen ler. Men mange har tvilt.

Ser man på dagens portefølje av modeller med lekkert design og riktig motorisering i alle de attraktive segmentene, så er det bare å nikke anerkjennende til nyheten om det gode halvårsresultatet.

Men man skal ikke mange årene tilbake i historien for å finne en vaklende merkevare.

Inntil kineserne altså kom på banen. Og ikke så lenge etterpå, Volvo XC90 i 2014. Den skulle endre bilverdens syn på Volvo.

Tre bilder etter hverandre av grå Volvo XC90, fotografert i fjellandskap.MINIMALE FORSKJELLER: Vi må ned på detaljnivå for å se forskjellen på utgående og innkommende modell av XC90 – som lanseres som 2020-modell mot slutten av året, og som er den Motor har testet.

Skandinavisk kjølig

Nå er XC90 halvveis i livet og skal selv endres. Bitte litt. Ja, mikroskopisk rent visuelt.

Det virker som om Volvo er så fornøyd med utseendet at de har forsøkt å gjøre færrest mulig endringer innenfor en akseptabel definisjon av ordet facelift.

Og vi forstår dem godt. Motor har vært rause med poengsummene til designerne i Volvo de siste årene. Store XC90 er ikke noe unntak. Den er elegant og muskuløs – og har en slags kjølig renhet i linjene, som vi liker å kalle skandinavisk.

Med XC90 ble designet nedfelt i alt av skisser i Volvo-systemet. Alle etterfølgende modeller ble mer eller mindre nedskalerte versjoner av XC90. En udiskutabel suksess sett fra utsiden.

Innvendig åpner vi for mer diskusjon. Instrumentpanelet med den stående infoskjermen og det minimalistiske uttrykket, virket gedigent da bilen ble lansert i 2014.

I dag har konkurrenter fra Audi, BMW og Mercedes løsninger som både ser mer eksklusive ut og som fungerer bedre i praksis.

Dashboard.LAGERVARE: Dette instrumentpanelet er nesten identisk, uansett hvilken Volvo du velger. I tillegg til å se litt gammeldags ut, mister det litt eksklusivitet når bilen koster over en million. 

Ferskvare til en million

Det henger nok sammen med at en Volvo i dag – nesten uansett prisklasse – ser nærmest identisk ut også innvendig.

Det er mest graden av eksklusivitet på panelene som skiller billigste V60 fra en XC90 innvendig. Men prisforskjellen er fort en halv million.

Når en prestisjemodell skal oppgraderes, er det to viktige kundegrupper å forholde seg til: De eksisterende, som fortsatt skal føle at bilen til rundt en million er ferskvare.

Og de nye, som skal føle at millioninvesteringen skiller seg fra de mange brukte som ruller rundt på veiene. Vi må derfor ned på detaljnivå for å se forskjellen på utgående og innkommende modell av XC90 – som lanseres som 2020-modell mot slutten av året, og som Motor har testet.

Nærbilde av dekk og hjulbue.HJULSTØY: Her ser du den viktigste grunnen til at XC90 har mer hjulstøy enn de viktigste konkurrentene – hjul i ganske ekstreme dimensjoner. Heldigvis kan du velge mer komfortable løsninger. 

Setetrekk av ull

De mest iøynefallende endringene ville vært noen av de nye fargene som lanseres. Men med mindre du ser noen versjoner i kommersiell virksomhet, så blir det fortsatt nyansene av mørk grått som vil prege trafikken.

Men er du ekstra nysgjerrig, vil du legge merke til at grillen har et litt annet mønster og at felgene har et nytt design.

Studerer du ekstra nøye – og helst en bil i litt lysere farge – vil du også se at støtfanger og underspoiler buer seg litt annerledes, og at det er lagt på en ny kromlist her og der.

I den mest sporty utstyrslinjen til Volvo – kalt R-design – er detaljer som speilhus og takrails lakkert blanksvarte.

Du kan også velge et splitter nytt setetrekk av ull. Mer pustende enn skinn og litt mer miljøvennlig å produsere.

I vår testbil var det nappa skinn med mulighet til å stramme og løsne vangene både i rumpe og rygg – i tillegg til en massasjefunksjon så kraftig at den nesten skyver deg ut av stolen.

Konklusjonen er enkelt og greit at Volvo befester posisjonen som en av verdens beste stolmakere.

Ikke miljøalibi

Fra disse setene kan du nyte en bil som også på øvrige områder tilfredsstiller nesten alle krav til komfort, plass, sikkerhet, framkommelighet og krefter. Unntaket kommer vi tilbake til.

Volvos ladbare hybrider kjenner vi fra før. I 2020-utgave skal den klare noen kilometer mer på ren strøm. Vi endte på 33 på en fin og grei sommerdag.

Det ligger i den ladbare hybridens natur: Bruker du den riktig, altså lader hyppig og kjører pent, så har du en utslippsfri bil til mange av de hverdagslige gjøremålene.

Hvis ikke, har du fort en bil som veier 300 kilo mer enn en tilsvarende bensinbil – og som forbruker og slipper ut ditto mer.

Kundeundersøkelser viser at de fleste er flinke til å lade – og at bilene brukes mer riktig enn kritikerne av biltypen påstår.

En Volvo XC90 kan uansett aldri fungere som et fullverdig miljøalibi. Den er primært en luksusbil som kommer gunstig ut i dagens avgiftssystem. Men på luksusbilens premisser, fungerer den strålende.

Luftfjæringen og de nevnte setene gir en formidabel komfort. Og enorme kraftressurser ligger alltid tilgjengelig under et lett trykk på gasspedalen.

Vi synes motor og girkasse virker enda mer harmonisk og tilnærmet sømløs i en XC90 enn i en tilsvarende motorisert V90.

Head up display, et ypperlig lydanlegg og separat temperaturbetjening til baksetepassasjerene er andre komfortelementer som bidrar til mange behagelige mil.

BagasjeromNOK AV PLASS: Det er over 600 liters bagasjerom som femseter. Setene på rad to kan også skyves ytterligere framover. XC90 er dessuten en av få sjusetere der også siste rad har ok komfort – i tillegg til at det er litt plass igjen til bagasje.

For mye dekkstøy

Infotainmentsystemet til Volvo, altså de fleste funksjoner som styres fra berøringsskjermen på midtkonsollen, har fått berettiget kritikk. Først og fremst på grunn av treg respons og omstendelig betjening av viktige primærfunksjoner.

Responsen er blitt bra, men funksjonaliteten er den samme. Vi reagerer spesielt på knotete betjening av temperaturen i kupéen.

Vi har en viss forståelse for at knapper og brytere blir borte av både estetiske og digitale årsaker, men for et merke som Volvo – som mer enn noen forbindes med trygghet og sikkerhet – bør brukervennligheten under kjøring være bedre.

Og mens vi er inne på noen av denne bilens få minuspunkter: Støynivået på grov asfalt er for høyt.

Den siste generasjonen av folkekjære V70 og, ikke minst, forrige generasjon av V60, bemerket seg med svært lavt støynivå. Det var nesten som vi følte at bilene var konstruert for det grovkornede underlaget her i nord. Sånn er det ikke lenger.

Flere av Volvos nyere modeller preges av for mye dekkstøy, ikke minst den lille – og ellers svært så lekre – SUV-en XC40. Men også XC90, som burde representere det mest stillegående og sofistikerte Volvo kan tilby.

Disko i kjelleren

Det meste handler om grunnkonstruksjonen og graden av støydempende – og vektøkende – materiale. Men ofte handler det også om dekk.

Lekre biler gjør seg med store felger som fyller hjulhusene. Men det har sin pris. For XC90 sin del, synes vi prisen er for drøy for en bil som skal ose av luksus.

Dekkene på testbilen hadde dimensjonen 275x35r22. Da begynner vi å nærme oss en dampveivals. Den går som kjent både fryktelig hardt og ganske støyende.

Vi følte det litt som å ta inn på en klassisk svensk herregård og bli oppvartet i en elegant salong av et diskret tjenerskap.

Så viser det seg at det er disko i kjelleren for å tiltrekke seg en yngre og kulere kundemasse. Det er herskapelig på øverste balkong, men dunking og støy fra underetasjen.

På innstegsmodellen Momentum er dimensjonen til sammenlikning 235x55r19. Da har du altså totalt 16 centimeter mindre gummi mot asfalten, samt langt mer polstring mellom asfalt og felg.

Er du mer opptatt av maksimal komfort enn av maksimal oppmerksomhetsfaktor, så bør du bestille den snilleste dimensjonen. Og spør du oss, så blir ikke bilen noe mindre attraktiv av den grunn.

En stor SUV med 23 centimeter bakkeklaring, skal utstråle robusthet og ha dekk som tåler en fortauskant eller noen hull på hytteveien. 

Tidenes sikreste

I 2015 var XC90 den beste bilen Euro NCAP noen gang hadde testet. Nok en bekreftelse på at Volvo har videreført merkets stolte tradisjoner selv om eierne har et annet statsborgerskap. Men nesten fem år er ganske mye innen bilproduksjon generelt, og innenfor sikkerhetsteknologi spesielt.

XC90 har nå fått alt det nyeste av sikkerhetsutstyr som er lansert i øvrige Volvo-modeller de siste årene, blant annet autobrems ved rygging og «City Safety» med autobrems, som kan gjenkjenne fotgjengere, syklister og store dyr.

Modellen får også «Curve Speed Assist», som leser svingene og avpasser farten deretter.

Nødhjelpsystemene får vi forhåpentligvis aldri bruk for. Og de fleste aktive hjelpesystemene blir nok fortsatt deaktivert av en inspirert sjåfør, inntil de er fintrimmet for norsk asfalt, veimerking, topografi og kjøremønster.

Men den adaptive cruisekontrollen fungerer uansett utmerket i XC90.

Som 2020-modell kan den også leveres som både fireseter og seksseter, men sjuseteren er klart mest etterspurt på det norske markedet.

Det er lett å forstå hvorfor – selv om prisen er drøy. Men med riktig bruk skal det være mulig å regne ut en besparelse som gjør investeringen mer overkommelig.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?
78 Poeng

Volvo XC90

Pris: Pris fra: 921.000 kroner (T8 390 hk. AWD Momentum) Pris testbil: 976.000 kroner (T8 390 hk. AWD Inscription) (eks frakt/andre leveringsomkostninger) Drivlinjen (ladbar hybridmotor og firehjulsdrift) er den samme, utstyret utgjør prisforskjellen (finnes også som vanlig bensin – til høyere pris og med 140 færre hester).
Vi testet: TEKNISK BESKRIVELSE AV VÅR TESTBIL: Drivlinje: Bensinmotor (303 hk.) og elektrisk motor (87 hk.), samlet effekt: 288 kW/390 hk (640 Nm). Firehjulsdrift, åttetrinns automatgir 0-100 km/t: 5,8 sek. (fabrikktall) Toppfart: 230 km/t. Forbruk (blandet kjøring): 0,25 (WLTP) Bilens vekt/maks nyttelast: 2233/582 kg Dekkdimensjon: 275/35R22 Bagasjerom liter som 5-seter (7/2-seter)/hengervekt: 651 (262/1816)/2400 Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 495/192/178/24 cm

Miljø og forbruk: 6/10

6

Vi klarte å tvinge bilen til 33 kilometer på strøm på en fin sommerdag. Ellers endte vi på et totalforbruk på 0,94 liter på mila under skiftende forhold. Går svært gunstig hvis den lades hyppig og ikke kjøres langt om gangen. Ellers tung bil med diger bensinmotor.

Pris: 8/10

8

I det norske avgiftssystemet er dette svært mye bil for pengene – selv om prisen er for drøy for de fleste av oss. En tilsvarende bensinbil uten lademulighet koster 25.000 kroner mer og har 140 færre hester.

Driftskostnader: 5/10

5

Serviceintervall på 1 år/30.000 km. Volvo har etablert seg i premiumsegmentet og har biler med mye og avansert utstyr – som igjen kan øke servicekostnadene. Relativt dyre servicer. Erfaringsmessig dukker det også opp større kostnader på sikt.

Annenhåndsverdi: 7/10

7

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et årlig verditap på 110-130.000 koner de tre første årene. Norges femte mest solgte ladbare hybrid, selv om den koster en million. Og en bilmodells popularitet gjenspeiles som regel også på bruktmarkedet.

Praktisk: 9/10

9

Et hav av plass som femseter – og romsligere enn de fleste som sjuseter. Litt tunglastet med høyt og langt bagasjeromsgulv, buksene blir fort møkkete. Ryggekamera med skarpe bilder gjør den store bilen enkel å manøvrere. Mange funksjoner styres på den store infoskjermen, som reagerer raskt, men som er tidvis knotete.

Sikkerhet: 10/10

10

I 2015 den sikreste bilen som noen gang var krasjtestet av Euro NCAP. Fikk blant annet maks score på aktive sikkerhetssystemer. Med faceliften er systemene ytterligere utviklet og supplert. Selv om utviklingen går fort på fem år, er XC90 definitivt noe av de tryggeste du kan ferdes i.

Design: 8/10

8

Utvendig holder den seg særdeles godt, underbygget av en nærmest usynlig facelift fra og med 2020-modellene. Interiøret derimot, begynner å bli litt utdatert – og uten samme klasse som konkurrentene. Mye fordi instrumenter, ratt og infoskjerm er nærmest identisk også i en halvparten så dyr Volvo.

Utstyr: 9/10

9

Luftfjæring (18.900 kroner) kler absolutt bilen. Og kjører du langt eller har ekstraordinære krav til seter, bør du vurdere pakken med nappa skinnseter (24.900 kroner) med et utall tilpasningsgrader, samt meget effektiv ryggmassasje. Mange pakker og individuelle tilpasningsmuligheter, men vi savnet en ladeplate til mobilen.

Komfort: 8/10

8

Luftfjæring gir bra landeveiskomfort, men effekten reduseres av dekk med ekstrem dimensjon. Disse forsterker støtene over skarpe kanter og gir for mye støy på grov asfalt. Nydelige seter. Enorme kraftressurser. Minus for kronglete betjening av primærfunksjoner som temperatur foran. Pluss for separat betjening til baksetepassasjerene.

Kjøreegenskaper : 8/10

8

Over 2,2 tonn bil, men overflod av krefter. Dekkdimensjonen som reduserer komforten, gagner kjøreegenskapene – og det er fullt mulig å trigge noen sporty gener i det store karosseriet. Men først og fremst gir understell, fjæring og bremser et særdeles trygt og tillitsskapende inntrykk.