Range Rover Velar
BARSK: Range Rover Velar ser barsk ut og er et hakk større enn de andre bilene i klassen. Men den er også dyrere. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Range Rover Velar:

Engelsk eleganse til stiv pris

Range Rover Velar er et solid eksempel på britisk eleganse, spekket med moderne teknologi og barske off-road egenskaper. Men krever en tjukk lommebok.

Del denne artikkelen
73 Poeng

Range Rover Velar er den nest minste i Range Rover-familien, og hakket større enn Audi Q5 og Volvo XC 60.

Den ser dyr ut.

Og den er dyr.

Vår testbil, med en 300 hesters diesel motor og SE-utstyr, koster over 1,1 million kroner, så dette er åpenbart ikke en bil for alle.

Den billigste utgaven koster fra 847.900 kroner og kommer med en 180 hesters dieselmotor.

Range Rover Velar

Range Rover Velar

Range Rover Velar

Komforten i bilen er svært god, samtidig som den innehar egenskaper godt egnet for dårlige veier.

Vi har kjørt storebror Discovery Sport i ekstreme vintertester og den tok seg fram under de mest ekstreme forhold.

Høydejusteringen av understellet koster ekstra, men er nyttig i dyp snø.

Velar imponerer ikke på utstyrsfronten. Til en såpass høy pris forventer vi mer utstyr inkludert i prisen. For eksempel er ikke dynamisk fartsholder, reservehjul og elektrisk bakluke inkludert, slik som for eksempel rimeligere Lexus NX.

Range Rover Velar

Range Rover Velar

Range Rover Velar

Range Rover VelarTAR TID: Interiøret i Velar er elegant og nyskapende, men det tar tid å finne fram i alle skjerm-menyer. Har du ikke erfaring med smart-telefon er du fortapt.

På landeveien føles Range Rover Velar litt tyngre enn de andre premium-SUV’ene vi har testet i høst (Audi Q5, Volvo XC60 og Lexus NX), men den overrasker likevel med stabile egenskaper i kritiske situasjoner.

I to-tre kuldegrader opplevde vi plutselige duggproblemer i bilen, at en av dataskjermene gikk i svart og at dørhåndtakene ikke trakk seg inn igjen under kjøring.

Erfaringsmessig har Range Rover hatt et litt frynsete rykte for driftssikkerhet, men det har blitt noe bedre.

Range Rover Velar

Range Rover Velar

Range Rover Velar

Range Rover VelarLYSET: Velar leveres med laser-lys som ekstrautstyr. Det gir deg 600 meter sikt foran bilen. Vår bil hadde vanlige LED-lys. 

Range Rover Velar

Lengde/bredde/høyde: 480/203/173 cm
Vekt: 1954/581 (kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: 2500 kg
Sikkerhet: 5 stjerner i 2017 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 85 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 74 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (l/mil): 0,64 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,61 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)
CO2 (g/kg): 167 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 64,0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (90 km/t): 61,6 dBA (målt i hodehøyde i kupeen på våt asfalt)
Støy (akselerasjon): 66,5 dBA (målt ved 60 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 7,9 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 2,4 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 40,9 meter (målt fra 80–0 km/t, på våt asfalt med piggfrie vinterdekk og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 75,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 101/96 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 73 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 140 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 673 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 96/184 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 18,0 – 24,0 cm (målt av Motor)
73 Poeng

Range Rover Velar

Pris: Fra kr 847.900, inkl. reg. kostnader (Standard 180 hk diesel aut 4x4)
Vi testet: Range Rover Velar 3,0 D SE autom. Pris: 1.160.950,- inkl. reg. kost. Drivverk: Firehjulstrekk, 8 trinn automatgir. Motor: Seks syl. V-motor, 3,0 lit. diesel m/turbo, 221 kW/300 hk v. 4.000 omdr. – dreiemoment 700 Nm v. 2.000 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 6,5 sek. Toppfart: 241 km/t. Dekk på testbilen: Yokohama Geolandar – 265/54 R21.

Miljø og forbruk 5/10

5

Fabrikken oppgir 0,64 l/mil. Vi målte faktisk et lavere forbruk, nemlig på 0,61 l/mil. Likevel høyest i testen. CO2-utslipp: 167 gram pr. km. NOx-utslipp: 64,0 milligram pr. km. Det er høyt, også sammenliknet med andre dieselbiler.

Pris 5/10

5

Velar er en dyr bil i dette segmentet. Billigste Velar koster 847.900 kroner med 180 hk. dieselmotor. Vår testbil, med 300 hk. diesel og SE-utstyr, koster i utgangspunktet 1.160.950 kroner ferdig på veien. Med diverse ekstrautstyr er den oppe i over 1,3 millioner kroner.

Driftskostnader 5/10

5

Range Rover har litt høyere service- og delepriser enn gjennomsnittet. 5 års/100.000 km. nybilgaranti, men kun 6 års garanti mot gjennomrusting. Autolease anslår ca. 10.500 kroner i årlige vedlikeholdskostnader, som er over snittet i markedet og klassen.

Annenhåndsverdi 5/10

5

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km. til å utvikle seg dårligere enn gjennomsnittet i markedet og omtrent som snittet i klassen. Autolease anbefaler en 250 hk. bensin eller 240 diesel og utstyrsnivå SE eller høyere.

Praktisk 9/10

9

Testens største bil (4,80 m. lang), men ikke større baksete enn Audi Q5 – og plass til kun to barnestoler. Størst bagasjerom (673 l). Hengervekt: 2.500 kg. Bakkeklaring: 18 til 24 cm. Justerbart understell med heve/senkefunksjon. Meget god oppløsning på skjermen. Automatisk setetilpasning.

Sikkerhet 10/10

10

5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Sikkerheten til voksne og barn i bilen er godt beskyttet, det samme for myke trafikanter. Standard sikkerhetsutstyr: Automatisk bybrems, blindsoneovervåking, filskiftvarsler, skiltgjenkjenning og sidekollisjonsputer i baksetet.

Design 9/10

9

En lekker og tøff bil, rett og slett. Interiøret preges av britisk eleganse og kvalitetsfølelse, med også moderne detaljer som gleder den med et hjerte for design. Det runde giret skyves opp når motoren starter. Stor og oversiktlig skjerm med fantastisk kvalitet og oppløsning. Lekre skinnseter. Mange stilige detaljer.

Utstyr 8/10

8

Velar har greit standardutstyr, bl.a. dynamiske LED hovedlys, navigasjon, delskinn seter, regnsensor for pusserne. Nivåregulering, dynamisk fartsholder, reservehjul og elektrisk bakluke koster ekstra. Mye av dette er standard på for eksempel «billige» Lexus NX.

Komfort 9/10

9

Vi sitter godt, og det er massasje i setene. Men det tar tid å finne frem i menyene på de to store skjermene. På tross av den store motoren oppleves Velar likevel like lettkjørt som de andre, mye takket være den åtte-trinns automatgirkassen. På langkjøringen er fjæringskomforten og stabiliteten svært god. Svært lavt innvendig støynivå.

Kjøreegenskaper 8/10

8

Føles litt tung og myk i fjæringen på landevei, men stabil og presis på svingete bane. Med «sportsmodus»-understell er veigrepet godt i kritiske manøvrer. 300 hk. gir overskudd av kraft med 7,9 sek. fra 0-100 km/t. og 2.4 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester. Justerbar firehjulstrekk er svært effektiv. Lang bremsestrekning: 40,9 m.

Totalt: 73 av 100 poeng

Hanne Sparre-Enger, redaksjonssjef i Motor: «Dette er bilen for dem som har sansen for britisk eleganse, et øye for lekre detaljer, og så mye penger at prisen ikke er et spørsmål.»

Konkurrenter