Peugeot 5008
TOTAL FORVANDLING: Peugeot 5008 har gått fra å være en praktisk men kjedelig flerbruksbil til en spennende og svært praktisk SUV. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Peugeot 5008

Perfekt franskmann for barnefamilier

Med svært god innvendig plass, gunstig pris og mulighet for sju seter, er nye Peugeot 5008 en perfekt bil for en familie med to, tre og kanskje fire barn. I tillegg ser den ganske kul ut.

Del denne artikkelen
77 Poeng

En del kjenner Peugeot 5008 fra tidligere som en praktisk, men ganske kjedelig flerbruksbil.

Og kjedelige flerbruksbiler er det ingen som kjøper lenger – i hvert fall ikke i Norge.

Derfor passer det bra at 5008 nå gjenoppstår som en blanding av SUV og flerbruksbil, akkurat som lillebror 3008 for et år siden.

Den ble en umiddelbar suksess.

Det tror vi 5008 også blir.

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Selv med forvandlingen til SUV, med lett inn og utstigning, høy, oversiktlig sittestilling og høyere bakkeklaring, har 5008 bevart den gode innvendige plassen.

Bilen er bred nok til at du får du plass til tre barnestoler i midterste seterad (hvis de ikke er for store). Det er plass til voksne i de to bakerste setene og bagasjerommet er på hele 702 liter når disse ikke er i bruk.

Foreløpig kommer bilen bare med forhjulstrekk, men bakkeklaringen er høyere enn på en personbil og en spesiell elektronisk styrt «Grip Control» skal bedre framkommeligheten på glatt underlag.

Like godt grep som firehjulstrekk gir den uansett ikke.

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Innvendig gir bilen en god følelse av kvalitet, fjæringskomforten er god, men støynivået på landeveien er litt høyere enn i de andre SUV'ene vi testet nå (Skoda Kodiaq, VW Tiguan og Mazda CX-5).

Det lille rattet med instrumentene plassert på oversiden, krever litt tilvenning.

På bane overrasker bilen med svært stabile kjøreegenskaper.

Med en pris som starter rundt 330.000 kroner ferdig på veien, bør dette bli en suksess slik lillebror 3008 er blitt. 

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008 (100 hk diesel Access)

Hengervekt: 1100 kg
Lengde/bredde/høyde: 464/184/165 cm
Opplyst forbruk (l/mil): 0,43 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Sikkerhet barn: 85 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet voksne: 86 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet: 5 stjerner i 2017 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Vekt: 1380/745 (kg, inkl. fører/nyttelast)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,49 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)
CO2 (g/kg): 112 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 41,0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (90 km/t): 66,0 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Støy (akselerasjon): 69,0 dBA (målt ved 80 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 13,5 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 4,6 sekunder (målt fra 50–80 med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 23,9 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 76,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 98/91 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 65-81 cm (justerbart baksete, målt av Motor)
Bredde bak: 142 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 704 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 99-114/189 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 16,5 (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.
77 Poeng

Peugeot 5008 (100 hk diesel Access)

Pris: Kr. 322.000, pluss reg.kostnader
Vi testet: Peugeot 5008 – 120 hk Blue HDi automat (vår testbil koster 386.000, inkl. reg.kostnader). Motor: Fire syl. rekkemotor m/turbo, 1,6 lit. diesel, 88 kW/120 hk v. 3,500 omdr. – dreiemoment 300 Nm v. 1.750 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 11,6 sek. Toppfart: 185 km/t. Dekk på testbilen: Michelin Primacy 3 – 205/55 R19.

Miljø og forbruk 7/10

7

Vi målte forbruket til 0,49 l/mil, mot fabrikkens 0,43, og lavest i vår test. CO2-utslipp: 112 gram per km. NOx-utslipp: 41 milligram per km, og gjennomsnittlig for en dieselbil, men mye høyere enn i en bensinbil.

Pris 9/10

9

Mye bil for pengene. Testens rimeligste SUV (386.000 kroner) har automatgir, sju seter, forhjulstrekk og høyeste utstyrsnivå, men motor på «bare» 120 hk. Rimeligste utgaven (329.900 kroner) har bare 100 hk dieselmotor og manuelt gir.

Driftskostnader 8/10

8

Erfaringsmessig har Peugeot gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Vi målte drivstoff-forbruk til 0,49 l/mila, som er noe høyere en fabrikktallene.

Annenhåndsverdi 5/10

5

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg dårligere enn gjennomsnittet i markedet og under snittet i klassen. Et bra nybilsalg vil kunne bedre dette. Autolease anbefaler 120hk diesel eller 130 hk bensin, syv-seter og utstyrsnivået Allure eller GT-line for at bilen skal holde seg best i pris.

Praktisk 10/10

10

Størst bagasjeplass av de fire SUV'ene vi har testet i hødt. Stor praktisk bil, med mulighet for sju seter. Midterste seterad flyttbart, hvis det er behov for beinplass/bagasjeplass, store dører/høy sitteposisjon gir lett atkomst.

Sikkerhet 9/10

9

5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester, med god sikkerhet for voksne og barn i bilen. Trekker litt for sikkerheten til myke trafikanter.

Design 7/10

7

Til tross for den firkantede fasongen, har 5008 flere elegante detaljer både inni og utenpå bilen. Typisk fransk med noen fiffige løsninger som ikke alltid er så funksjonelle, f.eks. rattet, girspaken og startknappen. Kult utseende som mange vil like.

Utstyr 7/10

7

Vår testbil kommer med Allure utstyrsnivå og har det meste av moderne sikkerhetsutstyr som standard, inkludert automatisk bybrems for biler og fotgjengere, blindsonevarsler, LED hovedlys, vinglevarsler, skiltleser og fartsholder (men adaptiv fartsholder, navigasjon og ryggekamera koster ekstra).

Komfort 7/10

7

Fjæringskomforten er god på landevei, men høyest innvendig støy. Nytt automatgir skifter raskt og presist, men matcher ikke de andre testbilene under rask akselerasjon. Gode seter, god utsikt fra førerplassen, men for noen skjuler rattet instrumentene.

Kjøreegenskaper 8/10

8

120 hk. fungerer greit på landeveiskjøring, men med full bil blir den «dau». 13,5 sek. fra 0-100 km/t og 4,6 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester og testens tregeste. Stort pluss for stabile egenskaper og god veiholdning i kritiske manøvrer. Kort bremsestrekning: 23,9 m. fra 80 km/t.

Totalt: 77 av 100 poeng

Rune Korsvoll, journalist Motor: «5008 er en perfekt bil for en familie med flere barn. Den innvendige plassen er svært god, samtidig som bilen er kul å se på.»

Konkurrenter