DYR DESIGN: Mercedes A-klasse ser lekker ut, med en gedigen skjerm midt på dashbordet. Men den koster mye mer enn de fleste konkurrentene. Foto: Tomm W. Christiansen

Motor-test: Mercedes A-klasse

Storskjermøren

Den vinner hjertene våre. Men ikke testene. Med instrumentpanel og komfortdetaljer fra storebror S-klasse, setter A-klasse en ny standard. Også prismessig.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes A-klasse testet 2018

71 poeng

Mercedes A-klasse. Vår testbil koster fra kr 387.000 eks. leveringsomkostninger (200 AMG edition automat). Pris testbil inkludert utstyr: Kr. 554.500 Motor/drivverk: Firesylindret bensinmotor, 120 hk (163 KW) Dreiemoment 250 nm ved 1620 omdreininger Forhjulstrekk, 6 trinns manuell Ytelser: 0-100 Km/t: 8 sek Toppfart: 225 km/t Dekkdimensjon: 225x40-19

Komfort 8/10

Behagelig fjæringskomfort, selv i AMG-utførelse. Retningsstabil, minimalt med sporing tross sporty 19-tomsdekk. Fire forskjellige kjøremodus, men bortsett fra høyere turtall og litt hissigere utveksling i sport-modus, er det minimal forskjell under normal bruk. Sportssetenes rygg/hodestøtte passer ikke alle.

Design 10/10

Mercedes setter en ny standard for interiørdesign med instrumentpanelet som er hentet fra selveste S-klasse. Dørpanelet med den elektriske setejusteringen er også lekkert, og alt kan lyssettes med valgfri farge. Utvendig har den fått en mer kraftfull og muskuløs front, mens hekken er mer anonym.

Kjøreegenskaper 8/10

På lukket bane erfarte vi at det sporty utseendet lover litt mer enn bilen holder. Focus, Audi A3 og Kia Ceed er hakket hvassere når grensene utfordres. Men i daglig bruk er fjæring og styring eminent sammen med den nyutviklede bensinmotoren på 1,3 liter og 163 hk. og automatgirkassa.

Miljø og forbruk 7/10

Lavest luftmotstand i klassen og nyutviklede motorer som innfrir de strengeste kravene. Oppgitt forbruk på blandet kjøring er 0,52 liter, men erfaringsmessig ligger forbruket og utslippet på en bil som dette, rundt 45 prosent høyere.

Utstyr 7/10

Imponerende liste over ekstrautstyr med blant annet stemmestyring og kunstig intelligens – som framtidens biler vil fylles med. Multibeam-lykter som kontinuerlig tilpasses omgivelsene og et utall valg av interiørbelysning er annet sikkerhets- og komfortutstyr som løfter A-klasse. Men det har selvsagt sin pris.

Praktisk 7/10

Bra fleksibilitet med tredelt baksete som blir nesten flatt når det legges ned. 370 liter er normen i klassen. Smalest sittepute bak. Tar tid å venne seg til instrumenteringen og – ikke minst – girspaken, som sitter der andre biler har vinduspusserspaken. Svartlakkerte flater overfølsomme for støv og fingermerker.

Pris 5/10

Grunnversjonen koster mer enn fullutrustede konkurrenter. Og du må betale mye ekstra for å få utstyret som løfter denne bilen fra massen. Da er du fort et sekssifret beløp over konkurrentene. En bil du kjøper med hjertet, ikke hjernen. Men i en klasse som ellers preges av fornuft, er bilen dyr.

Driftskostnader 4/10

Med service-intervall på 1 år eller 25.000 km. må A-klasse på årlig service. Vesentlig høyere vedlikeholdskostnader enn de andre i dette segmentet. Du bør også beregne et høyere forbruk enn de oppgitte 0,52 liter per mil. 0,75 er mer realistisk. Totalt sett blir kostnadene klart høyest.

Sikkerhet 8/10

Ennå ikke testet av EuroNCAP, men har på papiret et meget høyt sikkerhetsnivå med alt av moderne teknologi – og her forventes topp resultat. Forgjengeren ble testet i 2012, med fem av fem stjerner etter datidens krav.

Annenhåndsverdi 7/10

Ny modell av premium merke. Biladministrasjonsselskapet Leaseplan tror A-klasse kommer til å holde seg relativt bra, med et prosentvis noe lavere verdifall enn de øvrige i testen. Men denne bilen er vesentlig dyrere enn de andre bilene – med unntak av Audi A3.

Fjerde generasjon A-klasse gjør som første generasjon, og løfter utstyrsnivået i bilklassen et kraftig hakk.

Forskjellen er at denne gangen skjer det høyst frivillig.

For du husker kanskje historien om første generasjon A-klasse fra 1997. I utgangspunktet en genial liten konstruksjon, inntil den veltet i den såkalte «elgtesten» i regi av det svenske bilmagasinet «Teknikens Värld».

Dermed ble lille A-klasse utstyrt med elektronisk stabilitetskontroll.

Teknologi som for over 20 år siden knapt fantes i luksusbiler, ble plutselig standard i en bil som var like lang som dagens Fiat 500.

Les også: Mercedes A-klasse – sletter sin egen rekord

Familiens egen S-klasse, som også nylig ble lansert i Mercedes elektriske stolthet, SUV’en EQC. 

Når du åpner døra i lille A-klasse, blir du møtt av design og finesser du kanskje aldri har sett – og definitivt ikke i den mest folkelige av alle bilklasser.

SKRUR PÅ SKJERMEN: Nye A-klasse går fra å være ganske traust til å bli klasseledende på interiørdesign. Den store flatskjermen er hentet fra luksusmodellen S-klasse. Foto: Tomm W. Christiansen

Les også: Her er den elektriske Mercedes EQC

Herfra kan du bevege deg inn i et teknologisk univers av stemmestyring, kunstig intelligens og mobilstyrte handlinger.

Det krever et par dager med instruksjonsboka. Det er forståelig at gjennomsnittsalderen på en A-klasse-kjøper stuper.

Her er det høyteknologi beregnet på kommende generasjoner.

Under den spektakulære skjermen finner du tre luftdyser som ser ut som kjøttetende planter som bare venter på baguetten din.

Under der igjen, en stripe med bittesmå symboler til blant annet klimabetjeningen. Her tror vi selv kommende generasjoner må flytte blikket mer enn godt er fra veibanen.

Og sportssetene må prøvesittes. Mange kropper føler at skulderstøtten forsvinner og at hodestøtten står for langt ut.

Girspaken sitter der alle andre biler har vinduspusserspaken. Det er ingen god følelse å kjøre i regnet og sette bilen i «fri» i det du skal foreta en forbikjøring.

Alt er med andre ikke ord like bra. Og fortsatt har vi ikke nevnt prisen. Men det meste er unnskyldt.

Sånn er det ofte med storskjermører.