Mazda CX-3
MYE FOR PENGENE: Mazda CX-3 er en prisvinner i sin klasse. Foto: Sveinung Uddu Ystad
Mazda CX-3

Sporty prisbombe vinner blant små-SUV'ene

Mazda CX-3 er blant de minste, men mest sporty av de kompakte SUV-ene. Og den har en pris som få andre er i nærheten av.

Del denne artikkelen
75 Poeng

Mazda CX-3 har vært en av de mest solgte kompakte SUV-ene i Norge de siste par årene. Forklaringen finner vi blant annet i den konkurransedyktige prisen. Med en 120 hesters bensinmotor koster bilen fra 249.000 kroner.

Vår testbil, med den samme motoren, men med utstyr som skinnseter og metallic-lakk, koster under 290.000 kroner.

Dette er ikke en bil for en småbarnsfamilie, men passer perfekt for et par – gammelt eller ungt.

CX-3 er 4,27 meter lang og bagasjerommet er på 350 liter. VW Golf har til sammenlikning 380 liter. I baksetet kan du til nød få inn et barnesete.

Et pluss får bilen for nedfellbart gulv.

Det inntrykket som imidlertid er sterkest etter dagene i bilen, er den sportslige kjørefølelsen. CX-3 er rett og slett en morsom bil å kjøre.

interiør i Mazda CX-3

Vi sitter godt og finner oss lett til rette på førerplassen. Styringen og girskiftene er presise, understellet stabilt og stabiliteten på veien god. En litt større motor er det som mangler for å gi skikkelig sportsbilfølelse.

Stort sett alle CX-3 selges med forhjulstrekk. Ønsker du firehjulstrekk, må du velge en 150 hesters bensin- eller 105 hesters diesel-motor. Da står det plutselig minst 340.000 kroner på prislappen.

Mazda CX-3 var den beste av de mindre bilene i den store vinterbiltesten vår i fjor. Den er raskest av alle på snø rundt den svingete banen  Effektive nærlys er et pluss og varmeapparatet er midt på treet av de 17 bilene vi testet.

På landeveien går bilen stabilt og komfortabelt, men når underlaget er ujevnt blir fjæringen litt stiv.

Mazda CX-3

Pris: Fra kr 281.400, pluss frakt og levering
Lengde/bredde/høyde: 428/177/154 cm
Vekt: 1265/445 (i kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: 1200 kg
Sikkerhet: 4 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 85 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 79 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (liter/mil): 0,59 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,56 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på 36 km i +1 grad)
CO2 (g/kg): 144 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 8,8 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 66,4 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Akselerasjon (0-100): 18,7 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 5,3 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 61,3 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 78 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 103/90 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 66 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 125 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 350 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 138/67 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 15,5 cm (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km
75 Poeng

Mazda CX-3

Pris: Kr. 281.400, pluss frakt og levering
Vi testet: Firesylindret bensinmotor 120 hk/88 kW. Moment: 204 Nm v/2800 omdreininger. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2.

Miljø og forbruk 6/10

6

Vi målte forbruket til 0,56 liter på mila, mens fabrikken oppgir 0,59. Det er positivt, men ikke spesielt lavt forbruk. C=2-utslippet er på 137 gram og NOx-utslippet på lave 4,6 milligram.

Pris 8/10

8

Dette er en av de rimeligste kompakte SUV-ene du kan kjøpe. Selv om CX-3 er relativt liten, er den praktisk for to og har mye utstyr som standard.

Driftskostnader 7/10

7

Det er sjelden feil og problemer på Mazda og delepriser og servicekostnader vurderer vi til middels. Importøren gir 5 år eller 100.000 kilometer nybilgaranti. 12 års garanti mot gjennomrusting. Serviceintervall er 30.000 km.

Annenhåndsverdi 9/10

9

Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg bedre enn gjennomsnittet i markedet og litt over snittet i klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr scorer modellen seks poeng i forhold til markedet generelt og fem poeng i forhold til klassen. bensinvarianten vil holde seg best i pris. Man bør også velge automatgir og firehjulsdrift. I tillegg vil en brukt SUV i denne prisklassen ha mange aktuelle kjøpere.

Praktisk 6/10

6

En relativt liten SUV, med begrenset plass i bagasjerommet (350 liter) og baksetet. Du setter deg imidlertid rett inn i bilen og har god oversikt fra førerplassen.

Sikkerhet 8/10

8

CX-3 fikk fire av fem stjerner i EuroNCAP da den ble testet for to år siden. Bilen får minus for beskyttelse av brystet til passasjeren bak i frontkollisjon og nakken i påkjørsler bakfra. Testbilen hadde ikke autobrems for fotgjengere.

Design 7/10

7

Bilen har et spennende utseende som alle testerne synes er tiltalende. Innvendig er oversikten over betjeningshendler og knapper god og utsikten fra førerplasser fin.

Utstyr 8/10

8

Bilen har mye utstyr som standard i prisen. Det gjelde både sikkerhetsutstyr som LED hovedlys og automatisk by-brems og komfortutstyr som dynamisk fartsholder og ryggekamera. Det eneste vi savner er automatisk brems for fotgjengere.

Komfort 7/10

7

Bilen er lettkjørt, vi sitter godt i setene og fjæringskomforten på landeveien er god. Når underlaget er dårlig, blir hjulopphenget i stiveste laget. Den innvendige støyen er litt høyere enn de beste.

Kjøreegenskaper 9/10

9

Styringen er presis og stabiliteten i understellet svært god. Til sammen gir dette stabile og sportslige egenskaper, med rask reaksjon i kritiske manøver. Den raskeste bile på bane i vår store vinterbiltest i fjor.

Totalt: 75 av 100 poeng

Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF: «Dette var en morsom bil å kjøre. Den føles litt sporty. CX-3 har vært en av de mest solgte SUV-ene, noe som ikke minst skyldes en god pris.»

Konkurrenter