Lexus NX
GODE SKUSSMÅL: Lexus-merket har uvanlig fornøyde kunder, og vår test av Lexus NX bekrefter at det neppe er tilfeldig. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Lexus NX:

Den store kundefavoritten leverer igjen

Med den overdimensjonerte grillen, ser det nesten ut som om Lexus NX har lyst til å spise deg til frokost. Så ille er det ikke. Tvert imot innbyr den til en rolig og komfortabel kjørestil.

Del denne artikkelen
84 Poeng

Skal vi tro kundeundersøkelser og tilbakemeldinger fra eiere, er Lexus-forhandlerne i en egen liga.

En forhandler som ringer deg og tilbyr seg å skifte til vinterdekk gratis, eller fire mekanikere som bruker 45 minutter på servicen på bilen din – mens du får servert kaffe og sjokoladekake í ventetida. Det er det bare Lexus-kundene som opplever.

Lexus har dessuten rykte som mer imøtekommende når det gjelder å ta reklamasjoner enn en del av konkurrentene.

Vår test av NX tyder på at de har grunn til å være fornøyd med selve bilen også.

Lexus NX

Lexus NX

Lexus NX

Lexus NX

 Lexus NXIKKE LIKEGYLDIG: Det er vanskelig å stille seg likegyldig til utseendet på Lexus NX. Enten liker du det eller så liker du det ikke. Akkurat slik Lexus ønsker. Bagasjerommet er litt mindre enn på de andre bilene, fordi hybrid-systemet stjeler litt plass.

NX er bestselgeren til Lexus. Den er like stor som Volvo XC60 og Audi Q5, men koster en god del mindre.

Vår testbil, med bensin-elektrisk hybriddrivverk på 197 hester, firehjulstrekk og Exclusive-utstyr, koster 586 000 kroner.

Hybriddrivverket sikrer en avgiftsfordel og skal gi lavere forbruk. Vi målte 0,56 l/mila, og det er ikke spesielt lavt, men CO2 og NOx-utslippet er gunstig.

Dette er for øvrig det eneste drivverket som levers på NX.

Bilen er for det meste forhjulsdrevet, men overfører opptil 50 prosent av effekten til bakhjulene når forhjulene er i ferd med å få slipp.

En oppgradert utgave av NX kommer til Norge nå i desember.

Nytt design i front og hekk, en større multimediaskjerm og såkalte Bi-LED Matrix hovedlys er de viktigste forandringene.

Lexus NX

Lexus NX

Lexus NX

Lexus NX

Lexus NX

Lexus NX

Lexus NXHYBRID: Hybrid-systemet, som består av en bensinmotor og en elmotor, skal gi lavere forbruk og utslipp. Derfor gir det en avgiftsfordel på rundt 50.000 kroner.

Lexus NX

Lengde/bredde/høyde: 463/185/164 cm
Vekt: 1785/535 (kg, inkl. fører/nyttelast)
Hengervekt: 1500 kg
Sikkerhet: 5 stjerner i 2014 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 82 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 82 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (l/mil): 0,52 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,56 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)
CO2 (g/kg): 121 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 7,0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (90 km/t): 63,2 dBA (målt i hodehøyde i kupeen på våt asfalt)
Støy (akselerasjon): 65,1 dBA (målt ved 60 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 10,5 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 3,4 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 39,6 meter (målt fra 80–0 km/t, på våt asfalt med piggfrie vinterdekk og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 73,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 100/94 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 76 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 139 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 446 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 115/201 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 17,5 cm (målt av Motor)
84 Poeng

Lexus NX

Pris: Lexus NX
Vi testet: Lexus NX (300h Exclusive Hybrid 4x4 hk). Drivverk: Firehjulstrekk, trinnløst automatgir. Firesyl. rekkemotor, 2,0 lit. bensin, 140 kW/190 hk v. 3.800 omdr. – dreiemoment 400 Nm v. 1.750 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 7,9 sek. Toppfart: 218 km/t. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV – 235/55 R19

Miljø og forbruk 7/10

7

Vi målte forbruket til 0,56 l/mil, omtrent som fabrikkens oppgitte 0,52 l/mil. Ikke imponerende lavt til hybrid å være, men lavere enn de fleste bensinbiler i klassen. CO2-utslipp: 121 gram pr. km. og NOx-utslipp: 7,0 milligram pr. km.

Pris 8/10

8

Vår testbil (586.000 kroner) har høyeste utstyrspakke, rikholdige Exclusive, med 197 hesters hybriddrivverk. Billigste utgave av koster 526.300 kroner. Sammenliknet med andre Premium-SUVer i samme størrelse, er dette gunstig. Her får du mye bil og god service for pengene.

Driftskostnader 8/10

8

Erfaringsmessig har Lexus gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/160.000 km. nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. 0,56 l/mila i vår måling. Autolease anslår ca. 6.900 kroner i årlige vedlikeholdskostnader, som er litt over snittet i markedet og klassen.

Annenhåndsverdi 10/10

10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km. til å utvikle seg bedre enn gjennomsnittet i markedet og klassen. Autolease anbefaler utstyrsnivå F-Sport.

Praktisk 8/10

8

Romslig bil med plass til to barnestoler i baksetet. Innvendig plass lik Volvo XC60. 4,63 m. lang. Hybridsystemet stjeler litt plass i bagasjerommet (446 l), og hengerlast på kun 1,500 kg. Bakkeklaring: 17,5 cm. Automatisk setetilpasning. Sminkespeil i midtkonsollen.

Sikkerhet 9/10

9

5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester, med god sikkerhet til voksne og barn i bilen. Trekker litt for sikkerheten til myke trafikanter. LSS+ sikkerhetssystem som inneholder bl.a. automatisk bybrems med fotgjengergjenkjenning, skiltleser og filskiftvarsler.

Design 7/10

7

Lexus NX har et design man legger merke til – og enten liker eller misliker. Et pluss for attituden til fabrikken om at man ikke skal kunne stille seg nøytral, og det gjør man ikke. Litt mørkt interiør.

Utstyr 9/10

9

NX har mer komfortutstyr inkludert i prisen enn konkurrentene. Exclusive-utgaven har bl.a. LED Matrix hovedlys, elektrisk bakluke, ryggekamera, dynamisk fartsholder, mørke ruter, skinnseter og reservehjul som standard. Navigasjon koster ekstra.

Komfort 9/10

9

NX har gode seter. Knapper og brytere er spredt litt rundt omkring, men relativt enkle å inne fram i. Bilen er lettkjørt. Lavt innvendig støynivå, men likevel litt høyere enn hos de andre testbilene. Den trinnløse girkassen bidrar til høyt motorturtall under kraftig akselerasjon.

Kjøreegenskaper 9/10

9

NX oppfører seg stabilt på landeveien og udramatisk når den blir satt på prøve på regnvåt bane. Bensin- og elmotoren yter samlet 197 hk, men pga. den trinnløse girkassen føles akselerasjonen litt tregere enn de andre.

Totalt: 84 av 100 poeng

Rune Korsvoll, journalist i Motor: «Dette er en relativt rimelig SUV i premium-klassen, med bra standardutstyr og forhandlere med høyt fokus på kundetilfredshet.»

Konkurrenter