Hyundai Ioniq i trafikken
MOTOR: Ioniq EV har en motor på «bare» 120 hester, men akselerasjonen er likevel kjapp. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Hyundai Ioniq fotografert forfra
LADBAR HYBRD: Foreløpig er en vanlig hybrid og en ren elektrisk utgave av Ioniq på veien. Til høsten kommer den ladbare hybrid-utgaven. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Hyundai Ioniq

Et kinderegg av en bil

Hyundai Ioniq er et kinderegg som kan oppfylle tre forskjellige ønsker for miljøvennlig kjøring: Vanlig hybrid, ladbar hybrid eller en ren elektrisk bil. Suksessen er allerede et faktum.

Del denne artikkelen
83 Poeng

Se alle våre biltester her!

Hyundai har ikke vært bortskjemt med at kundene står i kø foran butikken de siste par årene.

Men slik er det faktisk nå.

Og det er den elektriske utgaven av Ioniq som er årsaken.

Gruppetest: Fire gode kompakt-SUV'er

Den vanlige hybridutgaven har allerede vært på veien en tid, men det var da den elektriske utgaven kom i februar at kundene virkelig fikk øynene opp for bilen.

Her får du kort sagt svært mye bil for pengene.

Ioniq har riktignok ikke den lengste oppgitte rekkevidden – fabrikken sier 280 kilometer fra det 28 kWh store batteriet – men det viser seg at dette stemmer overraskende bra med det du kan forvente på norske landeveier.

Interiør fra Hyundai IoniqLIKER IKKE: Den innvendige designen faller ikke i like god smak hos testerne. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Den innvendige plassen er også overraskende god. Her får vi plass til en bakovervendt barnestol i baksetet, samtidig som det er bra beinplass igjen til passasjeren foran.

Se også: Siv Jensen gjør disse fire til gode kjøp

Bagasjerom Hyundai IoniqFAMILIE-ELBIL: Hyundai Ioniq EV er en elbil med såpass mye plass at den fint kan brukes av en barnefamilie.

Legger vi til at kjørekomforten er god og at prisen starter på 232.000 kroner, så er det ikke vanskelig å forstå at mange ønsker seg en Ioniq EV.

At Forbrukerrådet har kåret nybil-garantien til Hyundai til en av de beste, er selvfølgelig også positivt når valget skal tas.

Infoskjerm på Hyundai IoniqMYE FOR PENGENE: Den rimeligste utgaven av Ioniq er allerede godt utstyrt, men vil du ha «full pakke», koster bilen fra 257.000 kroner.

Hyundai Ioniq

Motor: Elmotor 88 kW/120 hk, dreiemoment 295 Nm. Litiumion batteri 28,0 kWh.
Oppgitt ladetid: 6,6 timer
Lengde/bredde/høyde: 447/182/145 cm
Vekt: 1420/385 (i kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: 0 kg
Sikkerhet: 5 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 91 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 80 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (kwh/mil): 1,14 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (kwh/mil): 1,12 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på 90 kilometer, start med fulladet batteri)
Opplyst rekkevidde: 280 km (opplyst av fabrikken)
Vår målte rekkevidde: 250 km (rekkevidde på strøm under samme kjøreforhold, målt i + 6 grader)
CO2 (g/kg): 0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 0 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 68,5 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Akselerasjon (0-100): 10,6 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 3,3 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 31,1 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 75,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 99/89 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 73 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 134 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 350 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 93/177 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 13,5 (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km.
83 Poeng

Hyundai Ioniq

Pris: Pris fra kr 232.000, pluss reg.kostnader

Miljø og forbruk 9/10

9

Vi målte forbruket til 1,12 kWh på mila i + 5 grader og med bruk av varmeapparat. Det vil gi en praktisk rekkevidde på 250 kilometer. Fabrikken oppgir 280 på en god sommerdag. Under kjøring har bilen ingen utslipp av CO2, NOx eller partikler.

Pris 10/10

10

Hyundai Ioniq med teknikk-pakke koster fra 257.000 kroner. Da får du en bil med god plass og mye komfort- og sikkerhetsutstyr. Den finnes også i en rimeligere variant med litt mindre utstyr, men uansett er dette ”mest bil for pengene» av de fire elbilene vi testet i i vår.

Driftskostnader 9/10

9

Hyundai har normale dele- og servicepriser. Importøren garanterer 70 prosent kapasitet på batteriene etter 8 år eller 200.000 kilometer. Dette er nest best i Forbrukerrådets garantioversikt. På bilen ellers gir Hyundai 5 års nybilgaranti og 10 års mot gjennomrusting. Siden du kjører billigere på strøm enn bensin, kjører gratis i bommene og så videre, blir karakteren høy.

Annenhåndsverdi 8/10

8

Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg over snittet i klassen. Autolease anbefaler å velge Teknikkpakken for best mulig verdi i bruktmarkedet.

Praktisk 7/10

7

Ioniq er faktisk såpass stor at den kan brukes av en familie med tre barn. Med et bakovervendt barnesete bak, er det fortsatt bra plass til å sitte foran. Bagasjerommet på 350 liter er omtrent som i en VW Golf.

Sikkerhet 10/10

10

Ioniq Hybrid fikk høyeste score, fem stjerner, i EuroNCAPs kollisjonstest i 2016. Sikkerheten til både voksne og barn i bilen er god og den er skånsom mot myke trafikanter. Eneste anmerkning er litt for høy belastning i nakken til passasjeren bak. Bilen har mye sikkerhetsutstyr som standard.

Design 7/10

7

Ioniq er den elektriske bilen som ser mest ut som en vanlig bil. Den skiller seg ikke spesielt ut i trafikken og designen innvendig er heller ikke veldig spennende. Betjeningen er imidlertid helt grei.

Utstyr 8/10

8

I «Teknikk»-utgave er Ioniq den best utstyrte bilen i testen. På komfort-siden har den blant annet ryggekamera, dynamisk fartsholder, LED hovedlys, navigasjon, varme i rattet som standard. Bilen har blindsonevarsler, filskiftvarsler med rattkorrigering og automatisk bybrems for biler og fotgjengere som standard. Det siste har også den billigste utgaven av bilen.

Komfort 8/10

8

Med automatgir er bilen lettkjørt, vi sitter godt i setene og fjæringskomforten på landeveien er behagelig. Den innvendige støyen på grov asfalt er lavest av testbilene.

Kjøreegenskaper 7/10

7

Kjørefølelsen i Ioniq føles litt amerikansk, med myk fjæringen. Likevel henger bilen godt med i kritiske manøvrer, takket være batteripakken i bunnen av bilen, som gir lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Bremsestrekningen på 31,1 meter er lengst av alle, og de piggfrie vinterdekkene må ta litt av skylden.

Totalt: 83 av 100 poeng

Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF: «Ioniq er en av de få elbilene som har god nok innvendig plass til en familie med tre barn.»

Konkurrenter