FÅR PLUGG: Nå står ikke verden til påske ...! Land Rover Defender blir plug-in hybrid.

Får 43 km el-rekkevidde:

Nå kommer til og med Defender som ladehybrid

OK, det er ikke ur-Landroveren, men likevel: En ladbar Defender ...!?

Publisert

Land Rover Defender

  • Dagens modell er 2. generasjon, som ble lansert i 2019.
  • Den erstattet modellen som, tross gradvise oppdateringer, stammet fra Land Rover Series 1 fra 1948.
  • Defender-navnet dukket opp i 1991.

Det lå forsåvidt i kortene helt fra start at den nye Defender-modellen skulle få et ladbart familiemedlem, som de andre Land Rover og Range Rover-modellene.

Vi annonserte det allerede da vi omtalte den nye Land Rover-modellen første gang.

Det er ingen vei utenom, om ikke de store, tunge og tørste modellene skal straffes av høye bøter for brudd på Europas strengere CO2-begrensninger.

Som ikke har hindret at utslippene fortsetter å øke i 2020 ...

Bildeserie: Bla med pilene øverst.

KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER
KOMMER I JANUAR: Ladbare Land Rover Defender P400e. Foto: LAND ROVER

43 km rekkevidde

2021-modellen av bilen som vil bli en moderne klassiker kommer derfor nå i en ladbar hybridversjon.

Den får navnet Defender P400e. Oppgitt helelektrisk rekkevidde er 43 kilometer.

Nykommeren skilter med en solid makseffekt på 400 hestekrefter tross en relativt liten motor (2,0 liter).

Den firesylindrede, turbomatede bensinmotoren får nemlig drahjelp fra en elektrisk motor. som yter 105 kilowatt, eller 143 hestekrefter.

Dermed skal den terrengdugelige SUV-en lett bikke under CO2-grensen, noe den gjør med oppgitt utslipp av klimagassen på 74 gram per kilometer.

To timer til 80 prosent

Det forutsetter naturligvis at bilen lades opp jevnlig. Til det bruk leveres bilen med type 3-ladekabel som standard, men en valgfri type 2-kabel er også tilgjengelig.

Med Type 3-ladekabel skal batteriet kunne lades til 80 prosent på rundt to timer.

PHEV-versjonen er kun tilgjengelig som 110 modell - altså med lang akselavstand. Den kan trekke tre tonn på kroken, som de andre Defender-versjonene.

Fortsatt terrengbil

Produsenten lover at den beholder de samme terrengegenskapene som de andre versjonene - også i helelektrisk modus.

Modellen får 20-tommers felger og elektronisk styrt luftfjæring.

Defender P400e er ingen sinke i trafikken heller og skal klare 0-100 på 5,6 sekunder og en toppfart på 209 kilometer i timen.

Prisen er ennå ikke oppgitt, men Land Rover forventer å kunne levere Defender P400e fra januar 2021.