NY LIVSSTIL? Mini Vision Urbanaut er resolutt original på de fleste måter.

Har dashbord med glidelås:

Visjonær Mini dropper skjermene

Fremtidskonseptet, med bare én dør, er både bil og oppholdsrom.

Publisert Sist oppdatert

Det er uvisst om det er koronatidene som bringer frem kreativiteten hos designere og produktutviklere.

Uansett: Hos bilprodusenten Mini har man utvilsomt latt visjonene blomstre, tydelig inspirert av kunstens verden og ispedd trendekspertenes fremtidsanalyser.

Det britiske bilmerket, som tilhører BMW-konsernet, har virkelig lekt seg med dimensjoner, materialer og bilens mange mulige roller i fremtiden.

Bildeserie - bla med piltaster eller pilene øverst:

VISJONER: Det er hva Mini Vision Urbanaut handler om. Foto: MINI
VISJONER: Det er hva Mini Vision Urbanaut handler om. Foto: MINI
VISJONER: Det er hva Mini Vision Urbanaut handler om. Foto: MINI
VISJONER: Det er hva Mini Vision Urbanaut handler om. Foto: MINI
VISJONER: Det er hva Mini Vision Urbanaut handler om. Foto: MINI
VISJONER: Det er hva Mini Vision Urbanaut handler om. Foto: MINI
VISJONER: Det er hva Mini Vision Urbanaut handler om. Foto: MINI
VISJONER: Det er hva Mini Vision Urbanaut handler om. Foto: MINI
VISJONER: Det er hva Mini Vision Urbanaut handler om. Foto: MINI
VISJONER: Det er hva Mini Vision Urbanaut handler om. Foto: MINI

En lengde på 446 cm (26 cm lengre enn dagens Mini Countryman) og et hjul i hvert hjørne danner plattformen for denne konseptbilen, Mini Vision Urbanaut.

Den presenteres som en visjon på hvordan Mini i fremtiden kan se for seg elektrisk mobilitet med maksimal plassutnyttelse til ulike opplevelser.

Én dør - usynlige lykter

Eksteriørdesignen er åpenbart futuristisk, og samtidig en lek med form, farger og teknologi. Lysene er for eksempel kun synlige når de er tent, og når de er slukket er de skjult bak de perforerte panelene.

Den lukkede grillen fungerer som det produsenten har døpt et «intelligenspanel». Det inneholder radarfunksjoner og andre sensorer.

De store glassflatene sørger for innslipp av naturlig lys fra alle retninger, og inngang til bilen skjer gjennom den store sidedøren – bilens eneste dør.

Interiøret kan endres for en rekke formål. Tanken bak dette skal være at bilen i fremtiden også blir et oppholdsrom, enten man befinner seg i byen eller i naturen.

Materialene i interiøret er i stor grad resirkulerte. Man har for eksempel unngått å bruke krom og skinn, og heller brukt ulike tekstiler.

Bort med skjermene!

Et spektakulært brudd med trendene som gjelder i 2020 er at dashbordet er fritt for skjermer.

Neste steg for å vise kjøreinformasjon og infotainment-tjenester skal nemlig ifølge Mini - og BMW - være såkalt «shy-tech», eller «sjenert teknologi».

Det skal bety teknologi som skjules under overflaten og kommer til syne på en helt annen måte enn hva vi er vant med. Det skjer gjennom nye materialer – som for eksempel tekstiler.

Allerede til neste år introduseres en modell fra BMW Group med lignende teknologi.

Sover i ...dashbordet

Når bilen parkeres, kan dashbordet senkes og bli til en slags dagseng med en behagelig madrass. Hele frontruten kan åpnes, slik at man nærmest får følelsen av å sitte på en balkong.

Skulle det bli kjølig, kan trekket på dashbordet, altså madrassen, åpnes med en glidelås slik at man kan krype under teppet.

Førersetet kan roteres slik at det i større grad blir en del av «oppholdsrommet» i bilen, sammen med det store baksetet som også fungerer som en «lounge».

Den klassiske runde infotainmentskjermen er flyttet fra dashbordet til midt i kabinen, hvor den har flere funksjoner, avhengig av hvordan bilen benyttes.