DOBLER KAPASITETEN: Ulf Hafseld, daglig leder i Hynion, kan fortelle at hydrogenbileierne er glade for å kunne fylle når de trenger det.

Hydrogenleverandøren har rustet opp:

Nå lysner det for hydrogenbil­eierne

– Jeg regner med at dette er Nord-Europas travleste stasjon! sier hydrogen-ildsjel Ulf Hafseld om den nye fyllestasjonen utenfor Oslo.

Publisert

Da Uno-X-fyllestasjonen for hydrogen i Sandvika eksploderte sommeren 2019, ble det bråstopp for hydrogenbilene her i landet. Ekspansjonsplanene ble lagt på hylla og salget av nye hydrogenbiler sank til null.

De rundt 150 som kjører hydrogenbil i Norge, hadde plutselig ingen steder å tanke bilene sine, da den andre operatøren, Hyop, hadde stanset driften året før.

Løftebrudd

Så sent som i 2018 lovte daværende klima- og miljøminister Ola Elvestuen trygghet for norske hydrogenbilkjøpere.

– Som forbruker skal du være trygg på at det kommer en systematisk utbygging med flere fyllestasjoner, sa Elvestuen den gangen til Motor.

I fjor samlet et stort antall hydrogenbilister seg for å protestere mot myndighetenes løftebrudd ved den ene stasjonen som åpnet igjen, Hynions anlegg i Høvik i Bærum.

Nå har imidlertid Hynion doblet kapasiteten og en ny aktør gjør seg klar til å bygge ut infrastruktur for hydrogen.

Hynion åpnet nylig sin andre linje ved hydrogenstasjonen på Høvik, hvilket betyr at hydrogenbilistene i regionen nå får en bedre og enklere hverdag.

Normal drift igjen

– Med linje 2 i drift har vi nå fått på plass en moderne og driftssikker hydrogenstasjon, sier Ulf Hafseld, daglig leder i Hynion.

Åpningen skjer ett år etter at Hynion gjenåpnet stasjonen på Høvik og markerer en milepæl i hydrogenforsyningen, ifølge operatøren.

Det betyr blant annet at det ikke lenger er nødvendig å bestille time for å få tanket.

Hafseld understreker at det helt siden stasjonen ble planlagt har vært tanken at dette skal være en forsyningssikker stasjon, og at den alltid skal kunne levere hydrogen.

– Den er designet slik at de to dispenserne har hver sin uavhengige kompressor- og fyllelinje. Er det vedlikehold på en linje, finnes back-up kun tre meter unna, opplyser Hafseld.

20 hydrogenbiler på en dag

– Dette gir økt trygghet i en tidligfase med få hydrogenstasjoner tilgjengelig. Samtidig blir det enklere å ta unna trafikken når flere biler kommer for å tanke samtidig. Første dag med to linjer i drift var det mer enn 20 biler som tok turen innom stasjonen, og med 3-4 minutter for å fylle full tank, blir det ikke mye dødtid til venting.

Kapasiteten er, ifølge Hynion, nå tilstrekkelig til å møte dagens behov, og selskapet vil følge utviklingen nøye og utvide kapasiteten ved stasjonen i takt med den forventede veksten i hydrogenkjøretøy.

– Det er også mulighet for å tanke lastebiler og andre nyttekjøretøy ved stasjonen på Høvik, og vi vil åpne for dette så snart de er på veien, sier Ulf Hafseld.

Også Everfuel satser

Selv om den utvidede Oslo-regionen nå har dekket hydrogenbehovet for bilister, er den geografiske begrensningen per i dag til hinder for at det skal bli noen fortgang i hydrogenbilsalget.

Imidlertid satser nå det dansk-baserte selskapet Everfuel på infrastruktur her i landet. De annonserte i november i fjor en avtale om å overta det Uno X-eide selskapet H2CO AS, som har to fyllestasjoner, en på Hvam nord for Oslo og den andre i Åsane utenfor Bergen. De har også et distribusjonsapparat for hydrogen.

Også i fjor høst inngikk Everfuel en avtale med NEL Hydrogen om å overta aksjemajoriteten i NELs datterselskap H2Fuel.

Målet er å bygge ut nettverket av fyllestasjoner for hydrogen videre. Den første er planlagt å stå ferdig på Kjelsrud i Oslo neste sommer.