TESTTUR: Porsche viser sin kommende Cross Turismo ute i offentligheten – uten glorete kamuflasje.

Neste sports-elbil fra Tyskland testes:

Porsche lufter nye Cross Turismo for første gang

Porsche Taycan, tidenes storselger for det tyske luksusmerket her i landet, kommer som stasjonsvogn - eller snarere en såkalt CUV.

Publisert Sist oppdatert

Det er allerede mulig å bestille den kommende shooting brake-versjonen av Porsche Taycan: Cross Turismo. Den snertne karosserivarianten kan komme til å gi Porsches elbil en ny vår her i landet, nå som Taycan-salget har dabbet av litt.

I fjor førte lanseringen av elbilen Taycan til en dobling av Porsche-salget. Siden de lanserte bilen i september 2019 er det blitt levert nærmere 1200 Taycan i Norge.

PÅ NORGESTUR: Porsche Taycan Cross Turismo under testkjøring i Norge.

Sammenliknet med ordinære Taycan kommer Cross Turismo-varianten med en forlenget taklinje, en helt redesignet hekk og noe høyere bakkeklaring.

Som Stefan Weckbach, produktsjef for Taycan, forklarer i videoen under er det en bil som er bedre egnet for dem med en såkalt aktiv livsstil - som, for å ta hans eget eksempel, terrengsykkel-entusiaster.

AVSLØRENDE: Selv om bilen er noe forkledd, får vi et godt inntrykk av hvordan den ser ut her.

Som Porsche viste med Panamera Sport Turismo, har de klart å bevare bilens særegne design – selv om den er blitt romsligere.

Bedre plass bør i utgangspunktet appellere til norske kjøpere, og det ville ikke forbause oss om en hel del potensielle kunder har ventet spent på denne.

Forlengelsen av Taycans taklinje sørger for bedre plass for passasjerene på andre rad. Dessuten er baksetet plassert noe høyere for å gjøre det lettere å komme inn og ut av bilen.

Selvfølgelig tilbyr den dessuten mer bagasjerom.

Sommerklar

Spesifikasjonene er ikke offentliggjort ennå, men vi regner med at Cross Turismos rekkevidde og ytelser vil ligge tett opp til den «flatere» Taycans.

IKKE LANGT UNNA: Porsche Taycan Cross Turismo kommer snart i produksjon og ventes til sommeren.

Den høyere bakkeklaringen er takket være et modifisert fjæringssystem, og Weckbach avslører at en karosserispesifikk kjøremodus, som ikke finnes på dagens Taycan, vil gjøre bilen mer håndterbar på dårlige grusveier.

Porsche Taycan Cross Turismo skal komme i produksjon om kort tid og etter planen skal den være på markedet før sommeren.