IKKE OFTERE: NAFs bilbergere har ikke konstatert noen overrepresentasjon av elbiler med flatt startbatteri i vinter.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Ikke verre enn på andre biler:
Nei, det er ingen bølge av elbilhavarier med flatt batteri
Det har blitt rapportert om mange elbilister som ikke har kunnet starte fordi 12-voltsbatteriet var flatt. Men andelen elbiler med starttrøbbel er liten.
Kuldebølgen vi har opplevd tidligere denne vinteren har gitt rekordmange oppdrag for bilbergere som har måttet rykke ut på grunn av flatt startbatteri, kunne NRK melde forleden.
Der ble det betimelig trukket frem at elbiler også rammes av dette problemet – noe som tydeligvis kommer som en overraskelse på enkelte ferske elbileiere.
På sine hjemmesider minner NAF om at siden elbiler ikke har dynamo slik fossile biler har, er det det store hovedbatteriet som forsyner startbatteriet (12-voltbatteriet), med strøm. Det skjer via en omformer når 12-voltbatteriet har behov for lading.
I tillegg blir batteriets tilstand overvåket av en sensor, som kan koble inn hovedbatteriet i korte perioder, for eksempel når bilen står parkert over flere dager.
Også parkert
Bilen trenger også strøm når den står parkert, bilen er skrudd av og hovedbatteriet dermed frakoblet. Elementer som sentrallås, startsperre, og bremsesystem og også elektrisk håndbrekk og stereoanlegg, er avhengig av 12-voltsbatteriet.
Dessuten får både kupélys, dashbord, knapper og nødblinklys strøm fra samme kilde.
I tillegg skal det starte styreenheter, som igjen kobler på det høyspente systemet og kontrollerer alle sikkerhetsfunksjoner før innkobling av høyvoltbatteriet.
Ikke oftere på elbil
– Nå som vi er inne i den kalde fine tida er det viktig å være klar over at elbiler har et startbatteri som alle andre biler. Dette må være i topp form for å starte bilen om vinteren. Lad det opp, gjerne flere ganger i løpet av vinteren, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.
Men det er altså ingenting som tyder på at elbiler denne vinteren er mye oftere rammet av flatt startbatteri enn andre biler.
– Ut fra vår statistikk over berginger av NAF-medlemmer er det ingen bølge av elbiler med flate 12 volts-batterier, konstaterer Nils Sødal.
– I januar hadde vi 5586 assistanser knyttet til flate startbatterier og startvansker. Av disse var kun 186 elbiler.
En rask utregning viser at i denne relativt omfangsrike stikkprøven utgjør elbilene 3,3 prosent av tilfellene. Elbilene representerer i dag over ti prosent av bilbestanden (men vi vet selvsagt ikke hvor stor andel av bilene som var ute og kjørte på veiene i januar).
– Betydelig overdrevet, altså?
– Det er nok overdrevet ja. Og mye av styret har nok vært basert på at ID.3 hadde mye problemer med tømming av 12 volts-batteriet, svarer Sødal.
– Men generelt er ikke dette noe problem. I hvert fall ikke noe større problem enn på konvensjonelle biler.
Programvare styrer ladingen
Det er imidlertid ingen hemmelighet at en del elbiler har hatt problemer med at startbatteriet har ladet seg ut. Dette ser imidlertid oftest ut til å ha sammenheng med at det er feil i programvaren som styrer ladefunksjonen – noe for eksempel VW, med ID.3, og Polestar, har måttet rette på ved oppdatering av nettopp programvaren.
Andre etablerte elbilprodusenter kjenner seg ikke igjen i at startbatteriet skal være spesielt mye mer utsatt for utlading i elbiler enn i andre biler.
– Vi er kjent med 12V-problematikken på enkelte elbiler, men har ingen erfaring som tilsier at dette er et problem for BMW i3, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Norge.
– En generell utfordring
Teknisk avdeling hos Kia-importøren oppsummerer det Motor erfarer at mange bilprodusenter konstaterer for tiden:
– Vår erfaring er vel heller at jo mer avanserte bilene blir, og jo mer elektronikk, desto større er sannsynligheten for at det kan oppstå feil som tapper batteriet, sier Mette SimSonsen Sauge, som er informasjonsansvarlig for Kia hos importøren, Bertel O. Steen.
Hun benekter imidlertid ikke at det kan ramme elbiler i litt større grad.
– Litt av årsaken til at elbiler blir rammet litt oftere er at startbatteriet er veldig lite sammenlignet med en fossil bil. En elbil vil lades ut på en dag, der en dieselbil kanskje ville holdt ut i 3 dager med samme utlading, forklarer Sauge.
– Dermed så vil en fossil bil i daglig drift kunne gå i lang tid med tilsvarende utlading uten at en merker at det er noe feil, sier hun.
– Vi har hatt, og har tidvis fortsatt, utfordringer med utlading på ulike modeller, men ikke isolert til elektriske biler. Det er så vidt vi kan se en generell utfordring på moderne biler med mye elektronikk at utlading forekommer oftere enn det gjorde tidligere på «enklere» biler, sier Mette Simonsen Sauge.