SKAL OPPGRADERES: ID.3-modeller fra førproduksjonen på VW-fabrikken i Zwickau i Tyskland.

Lysere fremtid for MEB-bilene?

VW hevder de har løst data­problemene

Snart skal også norske ID.3-eiere som har vært plaget av feil på bilens programvare, kunne puste lettet ut.

Publisert Sist oppdatert

Nesten ett år etter at det ble avslørt for første gang at Volkswagen slet med programvaretrøbbel i forbindelse med ferdigstillelse den nyutviklede elbilplattformen, MEB, ser det nå ut til at den tyske giganten har klart å løse problemene.

Talspersoner for VW sier til Automotive News at produsenten nå er klar til å levere ID.3, den første elbilen bygge på den nye MEB-plattformen, med fullt operasjonell programvare.

Har manglet funksjonalitet

Utlevering av bilen til kunder startet i september, og det var da kjent at datasystemet ikke var 100 prosent oppegående.

Mange norske kunder meldte da også fra om problemer allerede kort tid etter lanseringen.

Blant annet manglet App Connect, slik at Apple CarPlay og Android Auto ikke kunne brukes.

Dette har gjort at dagens ID.3-eiere må tilbake til forhandler for å få en programvareoppdatering.

En over halv time lang video på Youtube har kartlagt ikke mindre enn 22 ulike bugs en VW ID.3-eier kan komme ut for.

El-havarier

En annen programvarefeil gjorde at en hel del biler har opplevd at lading av startbatteriet har sviktet. Dermed har en del eiere opplevd at bilen var «død» idet de skulle starte den.

Men nå skal altså dataproblemene være løst og eksisterende kunder vil få en innkalling for å få oppdatert sine systemer.

Takket være oppgraderingen skal kundene kunne ta i bruk App Connect. Likeså vil AR-versjonen av head-up displayet bli aktivert (såkalt «utvidet virkelighet», som aktivt viser animerte retningsinstruksjoner i frontruten).

Første etappe snart tilbakelagt

Det har vært tøffe tak i kjempekonsernet mens Volkswagen har strevd med å få på plass all funksjonalitet som var lovet på MEB-plattformen.

Dette er bare første skritt på veien mot den globale elektrifiseringen VW-gruppen satser på.

Nylig ble det kjent at investeringene i elektrifisering og programvareutvikling ble øket fra 60 til 73 milliarder euro (over ti ganger så mye i norske kroner).

Investeringsplanen er basert på at det skal bygges 26 millioner elbiler i Europa, USA og Asia frem til 2030.

19 millioner av disse skal ifølge planen være basert på MEB-plattformen, de fleste av de øvrige på den mer sofistikerte høy-ytelsesplattformen PPE, som Audi og Porsche utvikler.