TAPER 60.000 KRONER: Per Helge Helgesen og Line Dybedal kjøpte det som skulle være en strøken Volkswagen Caravelle. Omfattende rustskader er taksert til 61.000 kroner, men paret får trolig ikke en krone – på tross av et vedtak hos Forbrukerklageutvalget. Foto: Helle Frogner

Lurt av bruktbilselgere:

Vinner sakene, men taper pengene

Er du uheldig med bruktbilkjøpet kan du ende opp som den tapende part på tross av at du får medhold i Forbrukerklageutvalget. Halvparten av dem som har rettskraftige vedtak mot en bruktbilselger sliter med å få pengene tilbake, viser Motors undersøkelser.– Frustrerende for forbrukerne, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

Publisert Sist oppdatert

På gården Berstad i Selje kommune på Vestlandet fikk småbarnsfaren og sauebonden Per Helge Helgesen i august i fjor et hyggelig brev fra Forbrukerklageutvalget.

Knapt to år tidligere, før jul i 2015, kjøpte han og kona Line Dybedal en Volkswagen Caravelle til 385.000 kroner av Stavanger Bruktbil Madla.

Ifølge bruktbilbutikken var bilen helt strøken, men bare noen uker etter kjøpet oppdaget Helgesen og Dybedal omfattende rustskader. Deler av bilen var omlakkert, men jobben var fagmessig dårlig utført, og nå var det rust på alle stedene som var omlakkert.

OMLAKKERT: Omfattende rustskader taksert til 61.000 kroner skjulte seg under lakken. Foto: Helle Frogner

Et merkeverksted takserte utbedringskostnadene til 61.000 kroner, og i august i fjor vedtok Forbrukerklageutvalget at bruktbilbutikken skulle betale 60.000 kroner i erstatning til ekteparet, slik at de kunne få reparert skadene.

Les også: Hvis du vil bli rik på kriminalitet, bør du begynne å selge bruktbiler ...

Over ett år senere har ekteparet ikke sett noe til pengene. De kan heller ikke regne med å få dem.

– Bruktbilselgeren svarte ikke da jeg forsøkte å få kontakt med ham. Etter hvert oppdaget jeg at han holdt på å avvikle firmaet.

Da håpet Helgesen han kunne få hjelp fra offentlige instanser. Han hadde jo et rettskraftig vedtak på at han skulle ha 60.000 kroner.

– Ingen hjalp oss. Under selve saksbehandlingen fikk jeg god hjelp av Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget. Etter at vi vant fram jeg fikk beskjed om at jeg selv måtte kreve inn pengene, forteller Per Helge Helgesen.

KAN SE LANGT ETTER PENGENE: Per Helge Helgesen og Line Dybedal må selv kreve inn pengene, men har lite håp om å få dem. Foto: Helle Frogner

Hverken Forbrukerrådet eller Forbrukerklageutvalget har rutiner for å hjelpe og bistå i oppgjøret mellom partene.

Dersom selger på tross av vedtak i Forbrukerklageutvalget ikke betaler frivillig, må kjøper sende begjæring om utlegg til namsmannen. Enda mer ressurskrevende arbeid for kjøper med andre ord.

Les også: Så lang er ventelista på alle elbilene

Still deg i kø

Flere Motor har intervjuet opplever også at det er vanskelig å få hjelp av namsmannen. Det koster dessuten penger å få hjelp.

Mens saksbehandlingen både hos Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget er gratis, må forbrukerne selv betale for begjæringen til namsmannen.

Dette koster per i dag 1921 kroner (1,7 ganger rettsgebyr) og blir regulert ved hvert årsskifte.

Går firmaet man kjemper mot konkurs, vil kravet bli henlagt. Det samme skjer ofte ved frivillig oppløsning dersom det ikke er midler i boet. Klarer ikke namsmannen å få inn pengene, får man heller ikke tilbake gebyret.

– Jeg fant ut at bruktbutikken holdt på å avvikle, og kontaktet både namsmannen og Brønnøysundregistrene. Men ingen kunne hjelpe. Namsmannen sa at jeg havnet i en kø som ville ta mange måneder, sier Per Helge Helgesen.

Nå er bilen reparert for egne penger. Eieren av bruktbilfirmaet har lagt ned og tatt seg jobb i en annen bransje. Han har ikke besvart Motors spørsmål.

Skjegget i postkassa

Per Helge Helgesen er ikke den eneste som ikke har fått penger han har krav på. Forbrukerklageutvalget behandler årlig 1500-2000 tvister etter salg. Saksmengden har økt kraftig de siste 10 årene, og er nå dobbelt så stor som for 10 år siden.

Bilkjøp utgjør halvparten av saksmengden. I 2017 gjaldt nesten 1000 saker bil, mens ytterligere nesten 200 handlet om andre kjøretøy og båter.

Rundt to-tredeler av kundene som klager får helt eller delvis medhold i sine krav. De blir tilkjent erstatning enten i form av prisavslag, heving av hele kjøpet, eller at selger skal reparere kostnadsfritt.

Men å vinne frem betyr ikke at du får pengene du har krav på. En dybdeundersøkelse Motor har gjort av 15 vedtak etter kjøp av bruktbil, viser at halvparten ikke får tilbake pengene de har krav på, eller de opplever store problemer med å få dem.

Bare fire av 15 fikk uten problemer pengene de hadde krav på. Like mange – fire av 15 – har ikke fått en eneste krone over ett år etter at vedtaket ble fattet.

Fire av 15 fikk oppgjør etter lang ventetid med mye usikkerhet og utgifter til advokat. I ett tilfelle måtte bilkjøperen også godta et mindre beløp. Tre av 15 fikk pengene etter å ha støtt på mindre problemer underveis.

Les også: Slik unngår du å bli lurt når du kjøper bruktbil

Kortvarig glede

I februar 2016 kjøpte et ungt ektepar i Nordland en tre år gammel Audi Q5 fra bruktbilforretningen PGC i Heimdal.

Det de trodde var drømmebilen, viste seg etter hvert å være en bil med flere feil og mangler – som i sum er såpass alvorlige at Forbrukerklageutvalget konkluderer med at kjøperne skal få heve hele kjøpet og få tilbake 410.000 kroner pluss renter, mot at selgeren får hente bilen.

– Vi ble så glade da vi fikk medhold og fikk heve kjøpet, forteller Sofie Bjerkeli til Motor.

Men gleden over å vinne frem i Forbrukerklageutvalget ble kortvarig.

Vedtaket i Forbrukerklageutvalget ble gjort i april i fjor, for snart halvannet år siden. Da hadde bilselgeren i henhold til loven én måned på å gjøre opp for seg.

– Han lovte at han skulle ordne opp, men det skjedde aldri. Vi prøvde derfor å få hjelp fra namsmannen. De sa det ikke var noen penger å hente hos bilselgeren, forteller Bjerkeli.

Et drøyt år etter vedtaket, i juni 2018, gikk PGC konkurs. Nå driver bilselgeren et nytt bruktbilfirma på samme adresse og med nesten likt navn. Firmanavnet PGC Bil ble registrert ni dager etter at vedtaket falt i Forbrukerklageutvalget i april i fjor.

Les også: Skal du kjøpe bruktbil? Dette bør du vite

Utbedring til 280.000 kroner

Et merkeverksted kom frem til at det vil koste 280.000 kroner å utbedre de fleste manglene på Audien. I tillegg var det to feil på bilen som ikke lot seg utbedre.

Daglig leder og eier av PGC, nå PGC Bil, er ikke enig i det.

– Jeg tilbød bilkjøperne å reparere og selge bilen gratis for dem. Da kunne de fått 380-390.000 kroner for bilen, og de hadde nesten ikke tapt noe, sier bilselger Pål Anders Gjervan.

– Men hvorfor gjorde du ikke det Forbrukerklageutvalget vedtok; å betale dem 410.000 kroner mot at du fikk bilen tilbake?

– Jeg klarte det ikke. Firmaet mitt hadde ikke penger. Derfor sa jeg også at jeg kunne hjelpe dem med noen titusener fra min egen privatøkonomi. Men de sto på sitt og ville ha hele beløpet. Det klarte jeg ikke.

Ingen dårlig samvittighet

Da Motor sjekket i sommer, hadde Gjervan syv biler for salg gjennom sitt nye bruktbilfirma.

Han får neppe kunden fra Nordland som ny kunde. Sofie Bjerkeli er veldig skuffet over både bilselgeren og det at hun ikke får pengene som det er vedtak på at hun skal ha.

– Hva tenker du om at du vinner, men ikke får pengene du har krav på?

– Det er både frustrerende og rart.

– Hva gjør du med bilen nå?

– Jeg har den fortsatt. Planen er å selge den til et merkeverksted, slik at de får reparert den og solgt den videre. Det blir uansett et stort økonomisk tap for meg.

Bilselgeren har ikke dårlig samvittighet.

– Jeg gjorde så godt jeg kunne, sier han.

VANT I FORBRUKERKLAGEUTVALGET: Sofie Bjerkeli (t.v.) har likevel ikke sett noe til pengene. Berat Jusufi (t.h.) fikk pengene tilbake, men bruktbilfirmaet var sterkt uenig i vedtaket.

Presset på beløp

Mange får pengene de har krav på etter vedtak i Forbrukerklageutvalget. Men ikke nødvendigvis uten problemer.

Berat Jusufi fra Oslo fikk medhold i å heve kjøpet av en Audi A6 fra et bruktbilfirma i Buskerud. Forbrukerklageutvalget vedtok at bilkjøperen skal få tilbake 185.000 kroner, og innen fristen på en måned var pengene på bruktbilkjøperens konto.

Men på den korte tiden gjorde firmaet som hadde solgt bilen mye for å unngå å betale, ifølge kjøperen av bilen. Firmaet var sterkt uenig i vedtaket.

– Bruktbilfirmaet sa de ville anke til tingretten, men at de kunne droppe det dersom jeg godtok å få mindre penger enn 185.000 kroner, forteller Jusufi.

Bruktbutikken kom ifølge kjøperen med flere forslag til løsning, som alle innebar at kjøperen skulle få mindre.

– De mente de rettmessig kunne trekke meg for penger i oppgjøret, og de truet med advokater. Men jeg var bestemt, og sto på mitt selv om jeg følte meg presset, sier Berat Jusufi.

Bekrefter våre erfaringer

Vigdis Svennungsen, seksjonsleder i NAF Advokat, sier dypdykket Motor har gjort i sakene fra Forbrukerklageutvalget bekrefter NAFs erfaringer.

UTNYTTER SYSTEMET: – Verstingene i bransjen kjenner systemet og vet hvordan de skal gjemme unna penger, mener Vigdis Svennungsen, seksjonsleder i NAF Advokat.

– Mange av våre medlemmer reagerer på at enkelte bruktbilforhandlere i årevis kan holde på på denne måten uten at det får konsekvenser. Dette fører til mye frustrasjon og irritasjon, sier Svennungsen.

NAF erfarer at namsmennene prioriterer disse sakene forskjellig.

– Det er forskjell på hvor mye tid det brukes på disse sakene og hvor mye man graver for å finne midler som eventuelt er gjemt bort, understreker NAF-advokaten og legger til at det kan være avgjørende at namsmannen bruker tid og ressurser på sakene.

Verstingene kjenner systemet

– Verstingene i bransjen kjenner til systemet. De vet hvordan de skal gjemme unna penger, sier Vigdis Svennungsen.

Hun mener det i mange tilfeller ikke er evnen, men viljen som mangler for å gjøre opp for seg.

– Men det er viktig å ikke gi opp kravet. Plutselig endrer selgers stilling seg, og da kan man sette frem krav. Foreldelsesfristen er 10 år, minner Svennungsen om.

Hjelp – jeg har kjøpt bruktbil

Dersom du får problemer med bilen du har kjøpt og ikke blir enig med bruktbilselgeren, kan du som NAF-medlem få hjelp av NAF, eller klage til Forbrukerrådet. Begge forsøker å få dialog og en løsning mellom deg og bruktbilselgeren.

Blir saken fortsatt ikke løst, kan du gå videre med saken til Forbrukerklageutvalget, som inntil nylig het Forbrukertvistutvalget. Dette er et domstollignende utvalg som fatter vedtak som er like gyldige som en dom i domstolene. Saksbehandlingen er gratis, og de behandler saker både mot private bilselgere og alle slags bilforretninger.

Vedtakene kan ankes inn for tingretten. Dersom det ikke gjøres, har selgerne ifølge loven én måned på seg til å betale pengene.

Flere klagesaker – slik gikk det: 

Får ikke 500.000 kroner

En mann fikk heve kjøpet av en dyr bil til godt over 500.000 kroner fra et bruktbilfirma i en annen landsdel, fordi det var en vesentlig feil med bilen som har vært forsøkt reparert flere ganger.

Bilkjøperen har ikke fått pengene han har krav på. Vedtaket i Forbrukerklageutvalget ble gjort i første halvår 2017. Når Motor snakker med bilkjøperen er han fortsatt i dialog med bilselgeren – med et lite håp om å få pengene sine.

Bilkjøperen ønsker ikke medieomtale av sin sak for ikke å risikere ytterligere problemer med bruktbilselgeren. Derfor har Motor utelatt identifiserende opplysninger i denne saken.

Får ikke 63.000 kroner

En mann fra Sørlandet fikk heve kjøpet av en Volkswagen Sharan fra bruktbilfirmaet M. I. Saad Motor på Sandnes på Vestlandet, fordi bilen mangler masse utstyr og fordi det var en alvorlig feil på bilen.

Bruktbilkjøperen har gått til namsmannen og begjært utlegg mot selgeren, uten resultat.

Få dager etter vedtaket i Forbrukerklageutvalget ble bruktbilfirmaet slått konkurs. Bruktbilselger Michel Ibrahim Saad opplyser til Motor at han nå jobber i en annen bilforretning og at han på et tidligere tidspunkt tilbød seg å reparere bilen og hjelpe kjøperen med å selge den.

På spørsmål om hvorfor han ikke oppfylte vedtaket, tok bilen tilbake og ga kjøperen sine rettmessige 63.000 kroner, svarer bruktbilselgeren at «det blir ikke aktuelt».

I en SMS som han sender etter intervjuet skriver han blant annet:

«Det er kjøperen som er useriøs. Han har drevet med lureri og svindel mot meg.»

Måtte krangle for å få 70.000 kroner

En kvinne fra Østlandet forteller at hun måtte vente i flere måneder før hun fikk 70.000 kroner som hun ble tilkjent i erstatning fra et bruktbilfirma i Buskerud.

Kvinnen kjøpte en Mitsubishi Outlander som viste seg å ha feil både med turbo, klimaanlegg og lysene. I tillegg fikk hun feil opplysninger fra bruktbilfirmaet om bilens servicehistorikk.

– Bruktbilfirmaet ville ikke betale hele beløpet. De nektet å betale 5500 kroner, og heller ikke for påløpte renter, forteller kvinnen.

Hun gikk ikke med på et deloppgjør. Hun sto på at hun skulle ha oppgjør i henhold til vedtaket, og etter fire-fem måneder kom omsider hele beløpet.

Fikk 106.000 kroner etter ett år

En kvinne fra Østlandet fikk heve kjøpet av en Hyundai Santa Fe fra et bruktbilfirma i Oslo etter at motoren havarerte på grunn av manglende oljeskift over flere år.

– Etter vedtaket fikk jeg klart inntrykk av at de ikke hadde tenkt å betale meg penger. Derfor fikk jeg namsmannen til å kreve inn pengene.

Men det tok tid. Forbrukerklageutvalget vedtok i juni i fjor at kvinnen skulle få tilbakebetalt 106.000 kroner. Først i sommer, ett år etter, kom pengene.

– Jeg fikk inntrykk av at jeg var heldig. Jeg fryktet at de ville slå seg konkurs, og at jeg ikke ville få noen penger, forteller kvinnen.

Fikk ikke hele summen på 150.000 kroner

En mann fra Østlandet fikk heve kjøpet av en Peugeot varebil da det kort tid etter kjøpet oppsto problemer med risting og ustabilitet i bilen. Årsaken var feil på såkalt spissing.

Bilkjøperen skulle få tilbake 150.000 kroner fra bilselgeren, et bruktbilfirma i Akershus. Men det skulle ikke bli lett.

– Først truet de med å anke til tingretten, deretter opplevde jeg at de trenerte utbetalingen. Jeg måtte selv engasjere advokat som jeg delvis måtte betale selv, forteller bilkjøperen.

Til slutt, over et halvt år etter at vedtaket i Forbrukerklageutvalget, kom endelig oppgjøret.

– Men bare deler av det. Jeg måtte godta at de ikke betalte 10.000 kroner. Til gjengjeld fikk jeg jo renter, slik jeg har krav på. Sånn sett gikk det opp i opp.

Han er overrasket over at klageordningen ikke fungerer bedre.

– Det er helt uhørt at det er slik. Jeg følte meg tråkket på. Jeg fikk psykiske problemer, som jeg måtte få hjelp med. De fleste ville ikke orket en så lang prosess, tror jeg.

Engasjerte advokat for å få 120.000 kroner

En mann fra Østlandet fikk heve kjøpet av en Nissan Leaf etter at heftelsen på bilen ikke ble slettet. Bilen ble kjøpt av et bruktbilfirma i nærheten av selgeren, på vegne av en privat kunde.

I kjøpekontrakten sto det at heftelsen på 159.000 kroner skulle slettes. Dette ble aldri gjort av eieren, til tross for at både kjøperen og bruktbilfirmaet ba ham om å slette den.

Forbrukerklageutvalget vedtok i mai 2017 at bruktbilkjøperen skulle få tilbake kjøpesummen på 120.000 kroner.

Men for å få pengene måtte bilkjøperen gå til advokat, som han selv måtte betale. Han føler han fikk dårlig hjelp av namsmannen.

– De tok pant hos bruktbilselgeren og sa jeg måtte gjøre resten selv. De ville ikke engang slette pantet etter at vi hadde fått pengene. Jeg har brukt hundrevis av timer på denne saken og hatt mange søvnløse netter, forteller bilkjøperen.

Først ni måneder etter vedtaket var pengene på hans konto. De 12.000 kronene han måtte bruke på advokat for å få inn pengene, er det ingen som erstatter.

Fikk omsider 80.000 kroner

En mann fra Vestlandet fikk heve kjøpet av en eldre Land Rover som han kjøpte av en bruktbilforhandler i Buskerud for 80.000 kroner. Bilen viste seg å ha omfattende rustskader, som bilkjøperen ikke fikk vite om. De var forsøkt skjult.

– Jeg fikk omsider oppgjøret, men vi måtte true med å gå til namsmannen, og det tok en god del tid, forteller bilkjøperen.

Fikk 60.000 kroner etter to runder

En mann fra Oslo fikk heve kjøpet av en Toyota Auris fra et bruktbilfirma i Trondheim etter at girkassen havarerte.

Det viste seg bilen hadde vært på et merkeverksted like før Oslo-mannen kjøpte bilen. Der ble det påvist feil ved girkassen, men feilen ble ikke utbedret før bilen ble solgt. Bruktbutikken informerte heller ikke bilkjøperen om feilen.

Et annet merkeverksted mente at manglende reparasjon var direkte årsak til havariet.

Forbrukerklageutvalget har vedtatt at bruktbilkjøperen skal få tilbake kjøpesummen på 60.000 kroner mot at selgeren får bilen tilbake.

Men det skulle ikke vise seg å bli lett, ifølge kjøperen.

– Først nektet bruktbilselgeren å betale meg noe. Jeg ringte og snakket med ham. Da sendte han deler av beløpet, men nektet å betale resten. Til slutt fikk jeg heldigvis alt jeg skulle ha, inkludert rentene, forteller bruktbilkjøperen.

Fikk 162.000 krone uten større problemer

En mann fra Vestlandet fikk heve kjøpet av en Nissan Navara fra en bruktbilbutikk på Sørlandet, fordi han ikke fikk opplysninger om alvorlige rustskader på bilen.

Bruktbilkjøperens far forteller at bilforretningen kort tid etter og uten større problemer utbetalte 162.000 kroner, mot at de fikk bilen tilbake.

Fikk 595.000 kroner umiddelbart

En mann fra Vestlandet fikk heve kjøpet av en Audi Q7 fra en bruktbilforhandler i Trøndelag, fordi bilen hadde færre hestekrefter enn oppgitt.

Bruktbilkjøperen forteller at han umiddelbart etter at vedtaket ble gjort fikk utbetalt 595.000 kroner, mot å levere bilen tilbake.

Fikk 455.000 kroner uten problemer

En mann fra Østlandet fikk heve kjøpet av en Mercedes Benz fra et bruktbilfirma på Hadeland, fordi det var vibrasjoner i bilen som ikke lot seg reparere.

Bruktbilkjøperen forteller at det gikk greit å få utbetalt 455.000 kroner, mot at han leverte bilen tilbake.

Fikk 61.000 kroner i prisavslag

En mann fra Østlandet fikk et prisavslag på 61.000 kroner fra et bruktbilfirma i Hallingdal, fordi girkassen røk i garantiperioden på bilen han kjøpte, en Volvo XC90. Deler av beløpet skulle betales av forsikringsselskapet Autoconcept Insurance.

Bruktbilkjøperen forteller at han raskt fikk utbetalt prisavslaget på 61.000 kroner.

 

Slik undersøkte vi

De 15 sakene Motor har gransket er tilfeldig plukket fra tidsrommet vår og sommer 2017. Vi har bevisst ikke valgt ferskere saker, slik at bruktbilselgerne altså har hatt så lenge som ett til halvannet år på å betale det de skylder.

De aller fleste klagesakene på bilforhandlere gjelder bruktbilforhandlere – ikke merkeforhandlere. De 15 sakene i Motors utvalg er utelukkende fra bruktbilforhandlere.

Motor har også fokusert på store saker hvor mye penger er involvert. Vi har derfor plukket saker hvor prisavslaget eller hevingssummen har vært på minst 50.000 kroner.