
Mens Tesla sitter på gjerdet:
BMW varsler satsing på faststoffbatterier
BMW går samme vei som gigantene Volkswagen og Toyota, og vil utvikle faststoffbatterier – selv om det vil gjøre elbilene vesentlig dyrere.
BMW har planer om å utvikle prototypen på et faststoff-batteri innen 2025, etterfulgt av en produksjonsklar versjon innen 2030, skriver Bloomberg New Energy Finance.
Batteriene skal være energilagre i en ny generasjon elektriske biler basert på en dedikert plattform, som det er planlagt produksjonsdebut for nesten 10 år frem i tid.
Selv om BMW for tiden er inne i en kraftig satsingsperiode på elbil, er modellene som kommer de nærmeste årene i stor grad basert på eksisterende bensinmodeller og kjøretøyarkitekturer.
Les flere elbil-nyheter:
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
Øker produksjonen igjen:
Dette er nyheten mange elbil-kjøpere har ventet på
-
Elbil fra Vietnam:
Nytt elbil-merke styrer unna Norge
-
Regnskap Norge:
Mener elbil-moms vil kreve lovendring
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Nytt kinesisk bilmerke:
«Vi snakker om en luksusbil vanlige folk kan ha råd til»
-
Første Greenstation åpnet:
Satser globalt med nytt ladestasjon-konsept
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
Tavascan er Cupras neste elbil:
En griselekker variant
-
Cupras elektriske bybil:
Er det en SUV eller en rullende Playstation?
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Luksus fra BMW:
Elektrisk for konge og fedreland
-
Klar for tøff konkurranse:
BMW solgte 600 eks av ny elbil på første salgsdag
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
-
Bilsalget i mai:
Nybil-omsetningen fortsetter å lugge
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
NAF frykter full elbil-moms:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Kan bestilles nå:
Dette blir pris og rekkevidde for ID. Buzz
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Har du bestilt dyr elbil?
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Elbilmoms fra 500.000 kr:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Skal produseres i Spania:
Bekrefter nye elektriske trillinger
-
iX1 kan bestilles i sommer:
Nå blir også den rimeligste BMW-SUV-en helelektrisk
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Laget bare 360 biler:
Trøbbel gir prishopp for Tesla-utfordrer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Regjeringen vil ha kort:
Slik blir fremtidens ladebetaling
-
Tesla åpner flere Superchargere for alle:
I dag får Norge 497 nye elbil-lynladere
-
«Gammel» Volvo på topp:
Kø av vanskeligheter ga elendige nybil-tall
-
Oppgradert Mustang Mach-E:
Bestselgerne får bedre hengervekt
-
Oppgradering:
«Billig-Polestar» får mer krefter og bedre rekkevidde
-
Ford-sjef om el-pickup:
– Denne blir like viktig som T-Forden
-
Bygger over 100.000 ladeplasser:
Her kommer Europas største P-hus for elbiler
-
Ny Volkswagen Amarok:
Får fire nye dieselmotorer før den elektriske kommer
-
Cupra gir Born ekstra kraft:
Går så boosta fyker
-
Mot slutten for bom-rabatt:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Sprekker alliansen?
Renault vil selge i Nissan for å satse på elbiler
-
OECD om Norges klima- og miljøpolitikk:
Anbefaler veiprising – og økte elbilavgifter
-
Lexus RZ 450e:
Luksus for ikke altfor lange etapper
-
BMW i7 koster fra 1,7 millioner:
Denne bamsen gir moms
-
Kia Niro EV starter på 379.900:
Skrur ned prisen på oppgradert Niro
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Nissan forbereder sin elbil 2.0:
«Dette er det viktigste vi har lært av Leaf-eventyret»
-
Honda legger om kursen:
Lanserer 30 nye elbiler og egne faststoffbatterier
-
Vil stimulere kollektivtrafikk:
Ekspertgruppe foreslår å kutte i elbilfordeler
-
Maks score til Megane – slakt av Dacia:
Retter opp skaden etter lillebrors totalkrasj
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
Tid for å tenke smart igjen?
Liten SUV vekker nytt liv i Smart-merket
-
Leiebil-selskap storhandler:
Kjøper 65.000 eks av Polestar 2
-
Honda får kraftig refs:
Stanser reklame i Norge og Europa etter Motor-artikkel
-
Subaru Solterra-priser klare:
Dette er tvillingen du husker navnet på
-
Ny analyse fra DNV:
Tror krigen vil forsinke elbil-veksten i Europa
-
100 mill. til hurtigladere:
– Dette fjerner siste barriere for elbil som et reelt og gunstig valg
-
Trekker duken av ny Niro:
Kia gjør elektrisk budsjettvinner litt stiligere
-
Uten bil på ubestemt tid:
Nå kan en liten bilskade gjøre deg til fotgjenger
-
Se Toyota bZ4X mot konkurrenter:
Her er forklaringene på det lave forbruket bare Tesla matcher
-
Her er Kias neste SUV:
Sjekk denne rullende hytta!
-
Toyota bZ4X kan bestilles:
Nå er prisene og rekkviddetallene klare
-
Teslas neste mål:
Skal lage flere biler enn VW og Toyota – til sammen …
-
VW-duell: Tiguan mot ID.4 GTX
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Nissan lanserer Townstar:
Elektrisk varebil kommer i personbil-utgave
-
Elbileiere sliter med ekkel lyd:
Slik unngår du lyd når du lader
-
Ariya bedre enn antatt:
Kraftig rekkevidde-økning på årets heteste elbil
«Ny klasse» om fire år
Den neste gruppen av elbiler – kalt «Neue Klasse» (den nye klassen) med henvisning til den nye kjøretøyserien som reddet selskapet på 1960-tallet – er derimot planlagt med faststoffbatterier.
Vesentlig større energitetthet er hovedforklaringen på at de satser på faststoffbaserte battericeller. Med disse cellene forventer bilprodusenten at energitettheten vil øke minimum med 50 prosent.
Flere andre bilprodusenter og batteriutviklere har kommet med lignende uttalelser angående faststoff-celler.
Dyrere teknologi
Større energitetthet vil muliggjøre større energilagringskapasitet, og dermed lengre rekkevidde, uten å øke batteristørrelsen.
Faststoffbatterier er imidlertid fortsatt uprøvd i kommersiell skala. Og de blir ikke billige.
Faststoffbaserte celler kan gi fordeler innen rekkevidde, kortere ladetider eller lavere brannrisiko (på grunn av den ikke-brennbare faste elektrolytten), men ikke når det kommer til kostnad, forutser Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
BNEF forventer at prisen på faststoffceller ikke vil falle under prisen på litiumionceller med flytende elektrolytt før i 2033 eller 2034 – altså om minimum tolv år.
Fordeler oppveier
I tillegg til BMW er Toyota og Volkswagen blant bilprodusentene som har indikert at de har trappet opp satsingen på faststoffteknologi. Begge bilprodusentene prioriterer her fordelene på ytelser, for eksempel raskere lading, fremfor kostnad.
VW utvikler faststoffbatterier i samarbeid med oppstartsselskapet QuantumScape, men tror ikke de kan komme i produksjon før tidligst på midten av 2020-tallet.
En rapport antydet i fjor at Toyota var ganske nær å kunne presentere prototypen på en bil basert på slik teknologi og forutså til og med produksjonslansering relativt kort tid etter det. Men det har ennå ikke skjedd.
Elbilpioneren Tesla har på sin side uttrykt liten interesse for teknologien og satser per i dag på kontinuerlig forbedring av eksisterende batteriteknologi.
Ikke aktuelt med det første
BMW introduserte nylig sin femte generasjon elbilteknologi – basert på flytende elektrolyttkjemi. Første bil ut med denne var iX3, som nylig imponerte i rekkeviddetesten til Motor og NAF.
Disse cellene bruker mindre kobolt -et svar på bekymringene rundt miljø- og menneskerettighetsutfordringene knyttet til gruvedriften av mineralet, som nå erstattes i stor grad av nikkel. BMW iX-batteripakken bruker eksempelvis 50 prosent resirkulert nikkel, ifølge produsenten.