DYR STOLTHET: Volvos nye elbil, Volvo XC40 Recharge, koster nærmere 200.000 kroner mer i Sverige enn i Norge.

Elektriske Volvo XC40 koster 200.000 mer i Sverige:

Bare 2 av 10 svensker har råd til elbil

De mestselgende elbilene i Norge koster fort 200.000 kroner mer i Sverige. Og svenskenes nye kjæledegge gjør ikke situasjonen bedre.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: I en fersk undersøkelse blant over 1500 svenske bilister, svarer åtte av 10 at en helelektrisk bil ikke ligger innenfor budsjettet.

På fossilfronten er alt som før:

Diesel- og bensinbilene er billigere i Sverige.

Men elbilene koster flesk.

Splitter nye helelektriske Volvo XC40 Recharge har for eksempel en pris fra 660.000 svenske kroner. Her hjemme koster den under en halv million norske.

Kommende VW ID.3 kommer bedre ut med en startpris på 410.000 kroner for modellen som i Norge koster 330.000 kroner. Men svenskene kan trekke fra 60.000 kroner i miljøbonus fra kjøpesummen etter et halvt år. Dermed er ID.3 nede på akseptable 350.000 kroner.

Norges mest solgte bil derimot, Tesla Model 3, koster nærmere 180.000 kroner mer i Sverige. Selv med miljøbonusen blir prisdifferansen sekssifret.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Høy entusiasme

I det perspektivet er det ikke så mange overraskende svar i en fersk spørreundersøkelse blant over 1500 svenske bilister, gjort av Mejsel på oppdrag fra e-Car Expo, som arrangerer messer om elektrifiserte biler i Sverige og resten av Norden.

Bilistene ble spurt om holdninger til elektrifiserte biler, altså både helelektriske og ladehybrider. 

Entusiasmen er ganske høy, kjøpekraften ganske lav.

75 prosent svarte at de er ganske eller svært positive til elektrifiserte biler, og de mest entusiastiske er yngre menn, bilister i storbyene og de som leaser bil.

62 prosent svarte at de helst ville velge en elbil eller en ladehybrid neste gang. Men bare 4 prosent mener en heleelektrisk bil er verdt prisen.

Les også: Nye Polestar setter bilen på utstilling

Utenfor budsjettet

Åtte av 10 mener en helelektrisk bil ligger utenfor budsjettet, selv om man er fullt klar over at elbiler er billigere per mil enn fossilbiler. Dette er faktisk litt flere enn da samme undersøkelse ble gjort i 2018.

60 prosent mener det finnes for få ladestasjoner.

Like mange mener de etiske utfordringene rundt batteriproduksjonen er et hinder for kjøp av elektrifiserte biler. Rundt halvparten uttrykte også skepsis til bilens annenhåndsverdi.