UTSOLGT FOR 2021: Opel Mokka-e utgjør en kraftig fornyelse for merket Opel, og kundene står i kø.

Mokka-e kommer først til våren:

Hevder Opels nye elbil allerede er utsolgt!

Tyske medier melder at hele 2021-produksjonen av Opels nye elbil allerede er utsolgt. Men importøren beroliger norske Mokka-e-kunder: – Vi får biler!

Publisert Sist oppdatert

Opel Mokka-e

  • Første helektriske SUV fra Opel
  • Bygget på PSA-gruppens fleksi-plattform e-CMP
  • Batteri: 50 kWt, rekkevidde: 320 km (WLTP), motoreffekt: 136 hk
  • Norsk pris fra 279.900 kr

Oppdatert, 9/12: Fra Opel-importøren har vi mottatt følgende presiseringer angående denne saken:

  • Det dreier seg om enkelte modellvarianter av Mokka-e – og bare i Tyskland.
  • Det gjelder for gjeldene modellår – altså ikke ut 2021 – men produksjonen frem til september 2021.

Bare ti uker etter salgsstart har etterspørselen etter den nye elektriske SUV-en fra Opel, Mokka-e, vært så høy at hele årsproduksjonen for 2021 er utsolgt.

Det hevder det tyske nettstedet edison.media.

Helt til det siste har ledere hos de store bilprodusentene som Toyota og Honda i Japan, og Volkswagen og BMW i Tyskland, insistert på at de ikke tror kundene er der ennå for elektriske biler.

Tilbudet lavere enn etterspørselen

Likevel viser det seg at etterspørselen etter nye elbiler som lanseres ofte er betydelig høyere enn tilbudet, som tilfellet var med Opel Ampera-e, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro.

Nå kan det se ut til at også den kommende el-SUV-en til Opel er blitt mer populær enn produsenten hadde regnet med.

Og det skortet ikke på entusiasme da bilen ble lansert i september.

– Med nye Mokka har vi så å si gjenoppfunnet Opel, sa blant annet sjefen for merket, Michael Lohscheller, da bilen ble presentert.

Og noe har utvilsomt skjedd hos Opel. Det har sikkert kommet som en ekstra oppmuntring at de har havnet helt i toppen av listene over de mest driftssikre bilene, som nylig ble offentliggjort.

Opel Mokka II, med sin nye, friske design med hint tilbake til de sporty Manta-bilene fra 70-tallet, er første modell fra produsenten som er tilgjengelig som elbil fra starten av.

Populær i Tyskland

Og allerede er altså, skal vi tro edison.media som refererer til samtaler med forhandlere, hele årsproduksjonen for 2021 utsolgt.

Det er særlig i Tyskland det har vært et rush av kunder, ifølge nettstedet. Bilen har en meget attraktiv pris som, takket være tyske støtteordninger, er redusert fra den veiledende prisen på cirka 350.000 kroner til bare rundt 250.000 kroner.

Støtten tilsvarer altså enda mer enn et momsfritak i denne prisklassen. Resultatet er at tyskerne begynner å vende seg mot elbil i stort antall.

Deler fabrikk med DS

Produsenten hadde forutsett høy etterspørsel, men er likevel åpenbart til en viss grad blitt tatt på sengen. I tillegg har etterspørselen fra andre europeiske land også vist seg å være høyere enn ledelsen i Opel hadde trodd.

Opel, som nå er en del av PSA-konsernet sammen med Peugeot og Citroën, hadde planlagt med et «høyt firesifret» produksjonstall for Mokka-e i 2021.

I fabrikken i Poissy, utenfor Paris, produseres også den elektriske crossoveren DS Crossback e-tense, og ingenting tyder på at fabrikken kan tilby Opel mer kapasitet.

Offer for sin suksess?

Opel lanseres offisielt i mars, men en talsperson for Opel bekrefter stor interesse.

– Etterspørselen i Tyskland er klart høyere enn forventet. Noen varianter av Mokka-e er allerede utsolgt for modellåret frem til september 2021. Andre utstyrsvarianter, og bensin- og dieselversjonene, kan fortsatt bestilles, sier en talsperson for merket til edison.media.

Ifølge talspersonen «tilbyr Opel også modeller som Corsa-e eller Grandland X PHEV til alle kunder som er interessert i en elektrifisert Opel.»

Importøren trygg på 2021-volumet

Norske kunder skal ifølge importøren kunne se frem til levering av biler som planlagt neste år.

– Det vil komme noen få biler allerede i mars, men lanseringen er først i april, sier Stein Pettersen, PR og informasjonssjef for Opel hos PSA Norge.

- Vi risikerer ikke å havne i samme situasjon som med Ampera-e i sin tid, beroliger Pettersen.

- Vi har fått allokert et antall Mokka-e til Norge for neste år, og vi har en avtale med fabrikken om at vi skal få det volumet vi forventer å selge i 2021.