NÅR IKKE SALGSMÅLET: Porsche Taycan har solgt mindre enn ventet.
Foto: PETER RAAUM
Porsche la fram tall for første halvår:
Taycan-salget går tregere enn forventet
Porsche planla å produsere 20.000 elektriske Taycan i året. Etter første halvår ligger de 75 prosent bak planen.
Porsche Taycan
- Porsches første helelektriske bil.
- Billigste versjon med 530 hester og firehjulsdrift koster 959.900.
Ettersom de første leveransene startet sent i 2019, er 2020 det første hele produksjonsåret for Porsche Taycan. Og utfordringene har tårnet seg.
Porsche leverte 4480 Taycan i løpet av årets seks første måneder.
For en produsent med realistiske ambisjoner om å selge 20.000 biler i løpet av et år - og en fantasi om det dobbelte, i følge kilder i Porsche-systemet - er selvsagt tallet urovekkende lavt.
Stanset opp
Coronasituasjonen er naturligvis en viktig faktor her. Bilproduksjonen stanset mer eller mindre opp i lang tid, og bilsalget i Europa ble redusert med nærmere 50 prosent fram til juni.
For Porsches del handler det nok også om at den rimeligere Taycan 4S ble lansert omtrent mens Koronaen herjet på sitt verste.
Dette er en modell som fort vil utgjøre et stort volum av totalsalget.
Bare for Kina
En tredje forklaring kan være at potensielle kjøpere venter på den enda rimeligere bakhjulsdrevne versjonen.
Men foreløpig er det kommunisert at dette blir en versjon forbeholdt det kinesiske markedet.
Nye farger
Snart blir også 2021-modellene av Taycan lansert.
Foreløpig er det ikke snakk om andre nyheter på det som fortsatt må betraktes som en nykommer på markeder, enn ytterligere noen fargealternativer.