FINE I FARTA: Kuga har vært Fords bestselger i 2020, her i den ladbare utgaven.

Kuga ikke bare som ladbar:

Tror på litt mer liv etter diesel-døden

Hva skal til for å friste dieselkunder i 2020? Ford prøver med mer hengervekt, mer bagasjeplass og firehjulstrekk på sin Kuga.

Publisert Sist oppdatert

Kuga har vært en salgsvinner for Ford i Norge, om enn på relativt beskjedne volumer.

Takket vært ladekabelen som gir SUV-en 56 km elektrisk rekkevidde er Kuga blant Norges 30 mest solgte modeller med sin 27. plass på registreringsstatistikken til OFV pr. 31. august.

Totalt har de levert ut 858 Kuga-er, 763 av dem med ledning.

Men Ford ser tegn til at samme modell også frister dieselkjøpere.

– Vi forventer at dieselmodellene vil stå for mellom 10 og 15 prosent av Kuga-salget, sier Mads Thaulow Pedersen, produktsjef for Kuga hos Ford Motor Norge.

Lokkende trippel

Og det er tre faktorer som skal friste:

  • Hengervekten er jekket opp fra 1600 kg på ladehybriden til en kapasitet på 2100 kg for dieselmodellen.
  • Uten plasskrevende batteri til en el-motor blir bagasjerommet større, med sine 645 liter ligger den 91 liter over ladehybriden – og over alternativer som Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander, såvel som stasjonsvognene Skoda Superb og VW Passat.
  • Og sist, men ikke minst: Firehjulstrekk.

Norsk Ford-topp

Ford teller minutter og sekunder til de har sin elektriske Mustang Mach-e i butikkene.

Enn så lenge blir Kuga viktig for den norske importøren.

SUV-en har vært Fords bestselger i år, selv om det nesten bare har vært utlevering de tre siste månedene.

Som ladbar er den Norges sjette mest solgte i sin klasse i 2020, samtidig som dieselandelen har krøpet opp noen små prosentpoeng hver måned siden lansering.