ØKER FARTA: Nissan Leaf 62 e+ kan endelig lynlade med god effekt.

Øker ladefarten på Leaf e+:

Nyheten Leaf-eierne har ventet på!

Endelig en gladnyhet til alle eiere av den nyeste Leaf-modellen: Nissan Leaf e+ kan endelig lynlade, men enn så lenge kun noen få steder i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Sommeren 2019 testet NAF hurtiglading av Nissan Leaf e+ (62 kWt) og kunne slå fast at modellen ikke kunne lynlade på dagens ladenettverk.

I stedet for å lade med inntil 100 kW som reklamen lover, registrerte NAF maks 46 kW effekt under hurtigladingen.

Forklaringen fra Nissan og ladeoperatørene var at begrensningen lå i kablene på ladestasjonen.

Ett år senere ser det noe bedre ut.

Du kan lynlade Leaf'en på Eon-stasjonen på Dombås og på fire av stasjonene til det nye selskapet Kople (eid av Ringerikskraft) på Ringerike.

70 kW på Dombås

Hos Eon på Dombås målte vi 70 kW som høyeste effekt. Vi brukte da 46 minutter på å lade fra 1-80 prosent i motsetning til i vinter, da vi brukte 70 minutter på å lade fra 8-82 prosent.

– Det viser hvor viktig ladehastighet er. Nissan Leaf med den største batteripakken får dårlig ladefart fordi laderne nesten ikke finnes, mener Nils Sødal.

Ladeoperatørene er ikke samstemte når det gjelder å oppgradere ladenettverket for bilene som lader med CHAdeMo.

Det gjør at Leaf-eiere flest fortsatt må vente på flere steder å lade elbilen sin raskere. Av ladeoperatørene NAF har kommet i kontakt med, er det tre som bekrefter at de skal legge til rette for raskere lading for ladestandarden Nissan Leaf bruker. Mens en er avvisende og en er på gli.

Eon og Kople

Ut ifra hva NAF er kjent med er Eon by Clever og Kople de eneste ladeoperatørene som tilbyr raskere lading for CHAdeMO.

Enn så lenge har Eon kun ladestasjoner på en lokasjon i Norge, på Dombås. På sikt skal de utvide til 20 lokasjoner over hele landet.

– Eon har fortalt oss at de planlegger å tilby CHAdeMo-lading på alle sine stasjoner. Kablene de bruker gir mellom 70 og 80 kW, sier Sødal.

Kople har CHAdeMO-ladere som gir 62,5 kWt på Nes i Ådal, Sokna, Hedalen og Hvervenmoen.

BKK i gang

Også BKK forteller at de er i gang med å bygge ut raskere lading for CHAdeMo.

– Vi holder på å installere noen ABB-ladere som i teorien kan gi 100 kW. Det er samme type som den Eon har på Dombås.

Ifølge BKK ligger det også begrensninger i bilene siden batterispenningen til bilen er lavere og dermed er det vanskelig å få ladet med mer enn 70 kW.

Da NAF ringte rundt til ladeoperatørene i fjor var Fortum den eneste ladeoperatøren som sa med sikkerhet at de ønsket å satse på oppgradering av nettverket. Da skulle første ladere være klare vinteren 2019/2020.

Fortum forklarer til NAF at alle deres stasjoner er klargjorte for lynlading for CHAdeMo, men at kablene må byttes ut først.

De skal først teste kablene før de gjennomfører en storstilt utskiftning.

Avventende

Grønn Kontakt sier at de ønsker ønsker å tilby høyere effekt også på CHAdeMO-standarden på sikt, og jobber med løsninger på dette nå.

De kan dessverre ikke si noe om når dette eventuelt blir klart enda.

Circle K bekrefter overfor NAF at de per dags dato ikke har planer om å tilby raskere enn 50 kW lading med CHAdeMO-standarden.

De utelukker dog ikke at de i fremtiden vil kunne velge å tilby dette på et utvalg av laderne.